شناسهٔ خبر: 67431951 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

استاندار فارس خبر داد

درج شناسه هوشمند بر ۸ محصول زراعی تا پایان سال جاری

استاندار فارس گفت: در حال حاضر برچسب ۸ محصول زراعی طراحی و مراحل ثبت آن در حال تکمیل است و باید تا پایان سال جاری شاهد افزایش ۳۰ درصدی نصب برچسب هوشمند، نسبت به وضعیت موجود باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری، محمدهادی ایمانیه در شورای عالی غذا و تغذیه استان فارس با تاکید بر اینکه تولید محصولات غذایی سالم و توزیع آن بین مصرف‌کنندگان امری ضروری و غیرقابل اغماض است، به نقش نظارتی و صیانتی دستگاه‌های ذی‌ربط در پایش محصولات خوراکی به‌ویژه محصولات زراعی و کشاورزی اشاره و اظهار کرد: محصولات تولید شده در بخش کشاورزی که بنا به ضرورت از مواد شیمیایی و سموم کشاورزی استفاده می‌کنند مستمرا باید ارزیابی و پایش شود.

وی افزود: برای پیگیری مبدا تولید محصول، ثبت کد بر روی محصول، ضرورتی غیرقابل انکار است تا همواره محل تولید و کشاورز تولیدکننده آن مشخص باشد.

استاندار فارس با اشاره بر اینکه برچسب هشت محصول تاکنون طراحی و مراحل ثبت آن در حال تکمیل است، تصریح کرد: جهاد کشاورزی استان موظف است با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همه کشاورزان را در این زمینه آموزش دهند؛ پس از ارائه گواهینامه کسب مهارت، کشاورزان در مدت سه ماه ملزم به اجرای این طرح سلامت محور هستند.

ایمانیه با تاکید بر اینکه باید در ۸ محصول ابتدایی، تا پایان سال جاری شاهد افزایش ۳۰ درصدی نصب برچسب هوشمند، نسبت به وضعیت موجود باشیم، خاطرنشان کرد: پس از آموزش به افراد، در صورت بروز تخلف، شرعا و قانونا با متخلفین برخورد می‌شود. چرا که سلامت غذایی مردم امری مُهِم و غیرقابل اغماض است.

وی همچنین مدیرکل اقتصادی استانداری را مأمور تشکیل کارگروه پیگیری مصوبات این جلسه کرد و در ادامه سخنان خود با اشاره به میزان قاچاق صورت گرفته در حوزه سموم کشاورزی، اضافه کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری به صورت جدی و با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و اصناف مرتبط در زمینه جلوگیری از قاچاق سموم به میدان می‌آید.

استاندار فارس داروخانه‌های گیاه پزشکی را مسیر صحیح فروش سموم کشاورزی دانست و تاکید کرد: همانگونه که نسخه نویسی الکترونیکی در دولت سیزدهم با تلاش مسئولان به سرانجام رسید، تجویز استفاده از سموم الکترونیکی در حوزه کشاورزی نیز در دستور کار مسؤولان قرار گیرد.

ایمانیه ادامه داد: برای تشویق تولیدکنندگان محصولات ارگانیک، می‌توان آن دسته از محصولاتی که در فرآیند پرورش از کود و سم استفاده نکرده‌اند را پس از اخذ مجوزات قانونی با قیمت بالاتر نسبت به سایر محصولات به فروش رساند.

در این جلسه همچنین استاندار فارس ضمن اینکه از پوستر کنگره ملی نان کامل و فرآورده‌های غلات که در آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود رونمایی کرد، بر همکاری جهاد کشاورزی، اداره غله، اصناف، صنعت و معدن، شهرداری و مرکز صدا و سیمای فارس با دانشگاه علوم پزشکی شیراز در برگزاری هر چه بهتر این رویداد ملی تاکید کرد.

به گزارش ایمنا، بخش دیگر این جلسه به موضوع ظروف یک بار مصرف اختصاص داشت و مقرر شد ظروف یک بار مصرف گیاهی و پلاستیکی به تدریج از چرخه استفاده حذف و سایر ظروف که سازگاری بهتری با طبیعت دارند مورد استفاده قرار گیرند؛ برای تحقق این مهم به فرهنگ سازی و آموزش همگانی تاکید شد.

نظر شما