شناسهٔ خبر: 67358165 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

اگر روغن موتور خودرو را درون موتورسیکلت بریزیم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

صاحب‌خبر -

آیا تا کنون فکر کرده‌اید ریختن روغن موتور خودرو درون موتورسیکلت چه عواقبی دارد؟ آیا مجاز به انجام این کار هستیم یا خیر؟

روغن یکی از مهم‌ترین اجزای موتور هر وسیله نقلیه به شمار می‌رود که بدون عوض کردن دوره‌ای و دقیق و مراقبت مناسب از آن، عملکرد دستگاه با اختلال جدی روبرو خواهد شد. در عین حال تنوع انواع روغن برای خودروها و موتورسیکلت‌ها به‌حدی است که برخی اوقات انتخاب یک نمونه مناسب و سازگار با دستگاه سخت می‌شود. یکی از ابهامات مهم در حوزه روغن‌کاری وسایل نقلیه این است که آیا روغن موتور خودرو در موتورسیکلت هم قابل استفاده است یا خیر. در اینجا قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم.

شاید خواسته بسیاری رانندگان اتومبیل یا موتورسیکلت این باشد که برای روغن‌کاری تمامی وسایل نقلیه از یک روغن واحد استفاده شود تا زحمت و دردسر انتخاب روغن مناسب برای وسایل نقلیه مختلف از بین برود. با این وجود روغن‌کاری یک وسیله نقلیه پیچیده‌تر از چیزی است که انتظار دارید و به فاکتورهای مختلفی اعم از مدل دستگاه، سازنده و سیستمی که قصد روغن‌کاری آن را دارید بستگی دارد.

تفاوت روغن موتور با روغن موتورسیکلت چیست؟

موتور موتورسیکلت‌ها به‌مراتب کوچکتر از موتور خودروهای هستند و به همین دلیل به فضای روغنکاری محدودتری نیاز دارند. به همین دلیل موتورسیکلت‌ها به حجم روغن کمتری نیاز خواهند داشت. از سوی دیگر، به ادعای کاسترول، موتور موتورسیکلت‌ها همچنین سریع‌تر از خودروها کار کرده و حرارت بیشتری تولید می‌کند.

روانکاری موتور روانکاری موتور

بنابراین نخستین تفاوت موتورسیکلت با خودرو در بخش روغن‌کاری، فضای محدودتر و حرارت بیشتر موتور است که نیازمند استفاده از روغن مناسب خواهد بود.

از طرف دیگر، نواحی نیازمند روغنکاری در موتورسیکلت و خودروها نیز اندکی با یکدیگر متفاوت هستند. توجه کنید که روغن موتور در خودروها صرفا برای روغن‌کاری موتور به کار می‌روند و سایر سیستم‌ها مثل گیربکس به روان‌کارهای مخصوص خود نیازمندند. از سوی دیگر اما موتورسیکلت‌ها از یک سیال یکسان برای روغن‌کاری تمام اجزا اعم از موتور، سیستم کلاچ و گیربکس استفاده می‌کنند.

بر این اساس روغن‌های مورد استفاده برای روغن‌کاری بخش‌های مختلف یک خودرو با یکدیگر متفاوت بوده و هریک غلظت‌های مختلفی داشته و از نسبت‌هایی خاص از اجزای تشکیل‌دهنده بهره می‌برند. علاوه بر این، حتی نوع خودرو نیز می‌تواند روی سیال مورد نیاز برای روغن‌کاری موتور تاثیرگذار باشد؛ چنان‌که برخی خودروهای جدید نیازمند روغن‌های سبک‌تری هستند!

روغن موتور روغن موتور

در عین حال، تنوعی نسبی نیز برای روغن‌کاری موتورسیکلت‌ها وجود دارد؛ به‌طوری که هریک از موتورسیکلت‌سازان سیال‌های با استانداردهای خاصی را برای روان‌کاری محصولاتشان پیشنهاد می‌دهند.

اگر از روغن موتور برای روانکاری موتورسیکلت خود استفاده کنیم چه می‌شود؟

علیرغم تمام آن‌چه گفته شد، شاید برخی از شما همچنان معتقد باشید می‌توان برای روغن‌کاری موتورسیکلت از روغن موتور خودرو استفاده کرد! باید بدانید که هرچند این کار به‌طور کلی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ اما لزوما نتیجه‌ای فاجعه‌بار در پی نداشته و بسته به شرایط، می‌تواند حتی بی‌خطر باشد!

در این خصوص، Twisted Throttle گزارش می‌دهد که استفاده از روغن موتور خودرو برای برای موتورسیکلت‌ها می‌تواند در شرایط اضطراری کاملا گره‌گشا باشد. با این وجود توجه به وزن (گران‌روی) سیال مورد استفاده برای روغن‌کاری کاملا ضروری بوده و می‌تواند از مشکلات جدی بعدی جلوگیری کند.

روغن موتور خودرو موتورسیکلت روغن موتور خودرو موتورسیکلت

اگر واقعا به روغن موتورسیکلت دسترسی ندارید و قصد دارید از روغن موتور خودروی خود برای روانکاری آن استفاده کنید حداقل کار، مراجعه به دفترچه راهنمای موتور سیکلت و استفاده از سازگارترین روغن خودرو برای موتورتان است. در این بین همچنین باید از به‌طور جدی از روغن‌هایی که با برچسب «بهینه‌کننده مصرف انرژی» یا «بهینه‌کننده مصرف سوخت» عرضه می‌شوند خودداری کنید؛ چراکه ترکیب شیمیایی این روغن‌ها که برای بالا بردن راندمان موتور خودرو بهینه‌سازی شده می‌تواند آسیب زیادی به موتورسیکلت شما وارد کند.

اگر روغنی که در داخل موتورسیکلت خود می‌ریزید، با مشخصات دستگاه هماهنگی نداشته باشد، مشکلات زیادی در کمین شما خواهد بود. به عنوان مثال، بسته به نوع روغن موتور و برند موتورسیکلت، نتایجی مثل افت شتاب، لیز خوردن کلاچ، عمل نکردن دنده‌ها یا دیگر موارد از جمله ایراداتی هستند که در این صورت گریبانگیر شما خواهند شد.

در گجت نیوز بخوانید:
چرا موتورسیکلت ها کمربند ایمنی ندارند؟ چه می‌شود اگر روغن اشتباه در موتور خودرو بریزیم؟ چه می‌شود اگر موتور خودرو را بیش از حد با روغن پر کنید؟ چه زمانی باید روغن ماشین خود را عوض کنیم؟ با قابل اعتمادترین موتورسیکلت های جهان آشنا شوید

برچسب‌ها:

نظر شما