شناسهٔ خبر: 67356554 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:

حریق ۵ هکتار از مراتع بخش چنارود اطفا شد/لزوم تجهیز اصفهان به بالگرد مجهز به سبد آبپاش

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از وقوع حریق و خسارت در پنج هکتار از مراتع ده زرگران واقع در بخش چنار رود شهرستان چادگان خبر داد.

صاحب‌خبر -

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، از وقوع حریق در مراتع ده زرگران خبر داد و اظهار کرد: وقوع حریق ساعت ۱۱:۰۰ ظهر –دوشنبه چهارم تیر- در پنج هکتار از مراتع ده زرگران بخش چنار رود شهرستان چادگان رخ داد.

وی با اشاره به اعزام تیم‌های امدادی به محل حریق، افزود: این حادثه با حضور به موقع تیم‌های امدادی، یگان حفاظت از منابع طبیعی و مشارکت افراد محلی پس ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه تلاش اطفا شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در اثر این حادثه پنج هکتار از مراتع ده زرگران در آتش سوخت و دچار خسارت شده است، تصریح کرد: عوامل انسانی از علل حریق گزارش شده است و مقرر شد از طریق اداره منابع طبیعی ضمن بررسی دقیق و علت یابی موضوع پیگیری لازم در برخورد قانونی با عوامل بروز حریق برخورد شود.

وی گفت: ارائه آموزش‌های کاربردی و هشدار به دامداران، عشایر، گردشگران و ساکنان مناطق مجاور مراتع برای پیشگیری از روشن کردن آتش در پوشش‌های گیاهی، تدارک امکانات کنترل حریق و تیم‌های محلی اطفا می‌تواند در پیشگیری و کنترل آتش سوزی در مراتع اثر بخش باشد.

شیشه‌فروش با بیان اینکه در استان اصفهان شش میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت وجود دارد، اظهار کرد: با انجام مطالعات پهنه‌بندی حریق دو میلیون هکتار از این مراتع با فراوانی بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان و کمربند حریق در مناطق زاگرسی و ارتفاعات کرکس قرار دارد که به علت شرایط اقلیمی گرم و خشک، وزش بادهای گرم فصلی، خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای یک ساله و عوامل انسانی خطرپذیر در برابر حریق است.

وی ضمن تاکید مدیریت بحران استان به منظور پیشگیری از وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی و خودداری از هرگونه اقدام که باعث ایجاد حریق می‌شود، افزود: رها کردن ته سیگار و کبریت، بطری‌های آب معدنی، اشیای براق و صیقلی و قوطی‌های کنسرو و کمپوت در اراضی و حاشیه راه‌ها، پیشگیری از سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع، باغات و ضایعات پوشش‌های گیاهی در شهرها و روستاها، حذف پوشش‌های گیاهی خشک کف باغات و حاشیه راه‌ها با اعمال مدیریت بازیافت پسماندهای گیاهی توصیه می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره اجرای اقدامات مؤثری در پیشگیری و کنترل حریق در استان، تصریح کرد: تشکیل کارگروه تخصصی با پایش مستمر عرصه‌های طبیعی، تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی خطر، تدارک تجهیزات اطفاییه و ساماندهی ۷۰ تیم تخصصی یگان حفاظت منابع طبیعی و ۲۰۰ تیم محلی با ارائه آموزه‌ای کاربردی ایمنی حریق از جمله فعالیت‌های است.

وی ادامه داد: اختصاص خط ویژه ۱۳۹ تلفن امداد حریق جنگل و مرتع و اعزام سریع تیم‌های یگان به مناطق، هماهنگی با شهرداری‌ها برای پشتیبانی عملیات اطفای حریق، ایجاد تیم‌های گشت و مراقبت، شناسایی و برخورد قانونی با موارد تخلف با پیگیری از مقامات قضائی، توزیع سیلندر گاز مایع، تنور گازی، پنل خورشیدی و سوخت به عشایر و دامداران برای پیشگیری از روشن نکردن آتش و قطع درختان و پوشش‌های مرتعی از دیگر مؤثری در پیشگیری و کنترل حریق در استان است.

شیشه‌فروش نقش مراتع در تولیدات دامی، تعدیل آب و هوا، پیشگیری از سیل و فرسایش بادی ضرورت حفاظت از مراتع و عرصه‌های زیست محیطی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: وقوع حریق در مراتع باعث حذف پوشش‌های گیاهی، تنوع جانوری، افزایش فرسایش بادی و ایجاد آلودگی هوا، نبود تولید اکسیژن و بذرهای مرتعی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در اثر وقوع ۴۰ فقره حریق ۱۰۰ هکتار از مراتع استان اصفهان دچار خسارت شد، اضافه کرد: برای پیشگیری و کنترل حریق به موقع در عرصه‌های طبیعی استان نیاز است سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به استقرار بالگرد مجهز به سبد آب‌پاش اقدام و ضمن تأمین اعتبار برای احداث و تجهیز دو پایگاه ثابت اطفای حریق در شهرستان‌های سمیرم و چادگان نسبت به تخصیص اعتبارات به منظور احیای مراتع آسیب دیده و تأمین تجهیزات اطفای حریق متناسب با شرایط استان و ارتفاعات غیرقابل عبور در مناطق غرب و جنوب اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: شماره تماس با سامانه امداد جنگل و مرتع ۱۳۹ و۱۵۰۴ طی شبانه‌روز جهت پیگیری گزارش‌های مرتبط با وقوع حریق و هماهنگی در امدادرسانی در حوادث مرتع و جنگل پاسخگو است.

نظر شما