شناسهٔ خبر: 67357417 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:

۵ هکتار از مراتع چادگان در آتش سوخت

اصفهان- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: پنج هکتار از مراتع شهرستان چادگان طعمه حریق شد.

صاحب‌خبر -

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مراتع ده‌زرگران از توابع بخش چنار رود شهرستان چادگان حدود ساعت ۱۱ امروز دچار حریق شد، اظهار داشت: آتش پس از سه ساعت و نیم تلاش یگان حفاظت از منابع طبیعی، عوامل امدادی شهرستان و همکاری گروه‌های محلی کنترل و مهار شد.

وی با بیان اینکه آتش همزمان در چند نقطه مرتع زبانه کشیده بود، افزود: بر اثر این حادثه پنج هکتار از مرتع در آتش سوخت و خسارت دید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان علت بروز این حادثه را عامل انسانی عنوان کرد و گفت: مقرر شد از طریق اداره منابع طبیعی ضمن بررسی دقیق و علت یابی موضوع پیگیری لازم در برخورد قانونی با عوامل بروز حریق انجام شود.

شیشه فروش، بر لزوم ارائه آموزش‌های کاربردی و هشدار به دامداران و عشایر، گردشگران و ساکنان مناطق مجاور مراتع برای پیشگیری از روشن کردن آتش در پوشش‌های گیاهی تاکید کرد و افزود: تدارک امکانات کنترل حریق و تیم‌های محلی اطفائیه می‌تواند در پیشگیری و کنترل آتش سوزی در مراتع اثر بخش باشد.

وی خاطرنشان کرد: تلفن‌های تماس با سامانه امداد جنگل و مرتع ۱۳۹ و ۱۵۰۴ برای پیگیری گزارش‌های مرتبط با وقوع حریق و هماهنگی در امدادر سانی در حوادث مرتع و جنگل پاسخگو است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در این استان ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت وجود دارد که با انجام مطالعات پهنه بندی حریق، ۲میلیون هکتار از این مراتع با فراوانی بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان و کمربند حریق در مناطق زاگرسی و ارتفاعات کرکس قرار دارد.

شیشه فروش اضافه کرد: این سطح مراتع و جنگل‌های استان به علت شرایط اقلیمی گرم و خشک، وزش بادهای گرم فصلی و خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای یک ساله و عوامل انسانی در برابر حریق خطرپذیرند.

وی تاکید کرد: هموطنان به منظور پیشگیری از وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی از هر گونه اقدامی که باعث ایجاد حریق می‌شود نظیر جمله رها کردن ته سیگار و کبریت، بطری‌های آب معدنی، اشیای براق و صیقلی و قوطی‌های کنسرو و کمپوت در اراضی و حاشیه راه‌ها خودداری کنند.

شیشه فروش ادامه داد: اقدامات مؤثری در پیشگیری و کنترل حریق در استان اجرا شده که از جمله می‌توان به تشکیل کارگروه تخصصی پایش مستمر عرصه‌های طبیعی، تهیه نقشه‌های پهنه بندی خطر، تدارک تجهیزات اطفاییه و ساماندهی ۷۰ تیم تخصصی یگان حفاظت منابع طبیعی و ۲۰۰ تیم محلی با ارائه آموزه‌های کاربردی ایمنی حریق، اختصاص خط ویژه ۱۳۹ تلفن امداد حریق جنگل و مرتع و اعزام سریع تیم‌های یگان به مناطق اشاره کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هماهنگی با شهرداری‌ها برای پشتیبانی عملیات اطفای حریق، ایجاد تیم‌های گشت و مراقبت، شناسایی و برخورد قانونی با موارد تخلف با پیگیری از مقامات قضائی، توزیع سیلندر گاز مایع، تنور گازی، پنل خورشیدی و سوخت به عشایر و دامداران برای پیشگیری از روشن کردن آتش و قطع درختان و پوشش‌های مرتعی را از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: با توجه به نقش مراتع در تولیدات دامی، تعدیل آب و هوا و پیشگیری از سیل و فرسایش بادی ضرورت حفاظت از مراتع و عرصه‌های زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است.

شیشه فروش اضافه کرد: باید توجه داشت که وقوع حریق در مراتع باعث حذف پوشش‌های گیاهی و تنوع جانوری و افزایش فرسایش بادی می‌شود؛ همچنین باعث ایجاد آلودگی هوا، تولید نشدن اکسیژن و بذرهای مرتعی خواهد شد.

وی ادامه داد: برای پیشگیری و کنترل حریق در عرصه‌های طبیعی استان نیاز است سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به استقرار بالگرد مجهز به سبد آب پاش در استان اقدام و ضمن تأمین اعتبار برای احداث و تجهیز ۲ پایگاه ثابت اطفای حریق در شهرستان‌های سمیرم و چادگان نسبت به تخصیص اعتبار برای احیای مراتع آسیب دیده و تأمین تجهیزات اطفای حریق متناسب با شرایط استان و ارتفاعات صعب العبور در مناطق غرب و جنوب اقدام کند.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، سال گذشته بر اثر وقوع ۴۰ فقره حریق ۱۰۰ هکتار از مراتع استان دچار خسارت شدند.

نظر شما