شناسهٔ خبر: 67355430 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور

انجام تست سریع شناسایی موارد مشکوک به سرطان روده بزرگ (فیت)

تست سریع شناسایی موارد مشکوک به سرطان روده بزرگ درواحد های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی نیشابور انجام می شود.

صاحب‌خبر -

 انجام تست سریع شناسایی موارد مشکوک به سرطان روده بزرگ (فیت)

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی،سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابورگفت:سرطان روده بزرگ یک فرآیند چند مرحله‌ای است و از تغییراتی در غشاء طبیعی داخل روده شروع شده و به سمت تکثیر سلول‌های غیرطبیعی، ایجاد زواید قارچ مانندی به نام پولیپ و سرانجام بدخیمی پیش می‌رود.
دکتر حامد جز جلالیان افزود: علت بروز پولیپ و سرطان بیشتر به دلیل شیوه زندگی نامناسب است که ممکن است در یک زمینه ژنتیکی، تاثیر گذاری آنها بیشتر شود. برخی بیماری‌های ارثی نیز در درصد اندکی از موارد، در ایجاد سرطان روده بزرگ نقش دارند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر در خصوص مهم‌ترین علایم مشکوک به سرطان روده بزرگ هم گفت: خونریزی دستگاه گوارش تحتانی، تغییر در اجابت مزاج و کاهش ناخواسته بیش از ۱۰ درصد وزن بدن در شش ماه اخیر از علایم مشکوک به سرطان روده بزرگ است.
دکتر زهرا دستجردی افزود: پولیپ یا سرطان روده بزرگ می‌تواند باعث خونریزی شود و در مراحل اولیه مقدار خونریزی بسیار کم بوده و با چشم دیده نمی‌شود؛ بنابراین برای تشخیص زودتر و در نتیجه اقدام سریعتر، نیاز به راهی برای کشف مقادیر بسیار کم خونریزی در مدفوع است و تست فیت دقیقا همین کار را انجام می‌دهد.

نظر شما