شناسهٔ خبر: 67352907 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

اسکندر مومنی؛

جامعه جهانی تلاش بیشتری در جهت کنترل تولید مواد مخدر در کشور مبدا به خرج دهد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: جامعه جهانی تلاش بیشتری در جهت کنترل تولید مواد مخدر و روان گردان در کشور مبدا و همسایگی شرقی ایران به خرج دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، دکتر اسکندر مومنی در مراسم بزرگداشت روز جهانی مبارزه با موادمخدر و گرامیداشت یاد و خاطره رییس جمهور شهید و ریاست ستاد، با بیان اینکه پدیده مواد مخدر و روانگردان‌ها امروز به یکی از مهم‌ترین چالش‌های بشریت تبدیل شده است؛ گفت: ایران اعتیاد را مهمترین و با اولویت‌دارترین آسیب اجتماعی کشور دانسته و در این راستا با اتخاذ رویکرد راهبردی و تحول‌گرا، ضمن اولویت‌ها و انتخاب برنامه‌های روزآمد، هدفمند و موثر با تلاش و اهتمام جدی و با بسیج امکانات و ظرفیت‌های دولتی و غیردولتی نسبت به تحقق آن مبادرت کرده است.

وی با اشاره به راهبرد پیشگیری از مصرف مواد مخدر، تاکید کرد: تعیین سه بند از ۱۱ بند سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده مربوط به حوزه پیشگیری است و ایران با استفاده از همه ظرفیت‌ها، «پیشگیری» را در قالب‌های هدف از جمله خانواده‌ها، محیط‌های آموزشی، فرهنگی و محله‌ها گسترش داده که دستاوردهای خوبی هم در این زمینه داشته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: در این مسیر سازمان‌های مردم نهاد، خیرین، گروه‌های مرجع، هنرمندان، فرهیختگان و ورزشکاران و… اهتمام جدی در این زمینه داشته‌اند و هم اکنون حدود ۳۰۰۰ سازمان مردم نهاد در این زمینه فعال هستند.

مومنی با اشاره به اقدامات صورت گرفته، از توقف آهنگ رشد شیوع اعتیاد در کشور خبر داد و گفت: این حاصل زحمات و تلاش گسترده ایران در این زمینه‌ است. در حالی که در دنیا شاهد افزایش شیوع مصرف هستیم، با اقدامات گسترده در ایران، آهنگ رشد متوقف شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه درمان تاکید کرد: در حوزه درمان، تدوین سیاست‌های کلان و سند جامع درمان، استفاده از شیوه‌های جدید درمان در اولویت قرار گرفت به طوریکه امروزه همه آنهایی که دچار اعتیاد شدند به داروها و خدمات پزشکی لازم دسترسی دارند. امروز بیش از ۸۰۰۰ مرکز درمانی در حال فعالیت هستند و براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی و آخرین یافته‌های داخلی و بین‌المللی، به تمام شیوه‌های نوین درمانی و انواع داروها دسترسی لازم دارند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به راهبرد مقابله با عرضه مواد مخدر، روانگردان‌ها و پیش‌سازها پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران با اهتمام جدی، همکاری و همراهی دستگاه‌های مقابله‌ای و قضایی، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و همراهی خوب وزارت کشور و استانداران، تمرکز اصلی را بر کاهش عرضه و ترانزیت قرار داده است.

مومنی افزود: صرفا در سه سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ تن انواع مواد مخدر کشف شد که مقصد بسیاری از آنها کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهای اروپایی بوده است، این مسیر با تقدیم ده‌ها شهید و چندین برابر آن جانباز در کشور محقق شد، زیرا برای ایران فرقی ندارد که این مواد مخدر در داخل کشور توزیع شود یا به دیگر کشورها ترانزیت شود.

وی با بیان اینکه انتظارمان این است که جامعه جهانی تلاش بیشتری در جهت کنترل تولید مواد مخدر در کشور مبدا و همسایگی شرقی ایران به خرج دهد، گفت: علی‌رغم اینکه اعلام شد تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش یافته، اما مستندات و شواهد تاکنون نشانه‌ای از این کاهش را بیان نمی‌کند، زیرا در ورود و کشفیات ما تغییر محسوسی ایجاد نشده است. ضمن اینکه متاسفانه ورود و قاچاق مواد مخدر صنعتی و شیشه نیز افزایش یافته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: یعنی نه تنها کاهش مواد مخدر سنتی را مشاهده نمی‌کنیم بلکه شاهد افزایش مواد صنعتی نیز هستیم و این بلایی است که در اجلاس امسال در مقر وین همه دنیا به آن اذعان داشتند و ایران نیز اعلام کرده است که اگر برای کنترل و پیشگیری اقدام نکنیم همه دنیا را درگیر خودش خواهد کرد.
به گفته مومنی، پایه اصلی تولید مواد مخدر صنعتی پیش‌سازهایی هستند که به خودی خود ممنوع و غیرقانونی نیستند اما پایه اصلی تولید شیشه‌ هستند که از کشورهای اروپایی وارد افغانستان شده و از آنجا به مواد مخدر صنعتی تبدیل می‌شود.

وی گفت: پیشنهاد ما به سازمان ملل و جامعه جهانی این است که پیش‌سازها نیز باید از مبدا تا مقصد تحت کنترل قرار گیرند. ما صرفا می‌توانیم با همکاری همه جانبه و پذیرش اصل مسئولیت مشترک در قبال این بلیعه جهانی بر آن فائق آییم و یک کشور به تنهایی نمی‌تواند این پدیده را سامان دهد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان سخنان خود اظهار داشت: ایران با تمام توان با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود همچنان در خط مقدم مبارزه جهانی با مواد مخدر ایفای وظیفه می‌کند و امید است برای کمک به جهان و دفاع از جان بشریت به عنوان کسی که در خط مقدم مبارزه می‌کنند حمایت لازم را داشته باشند.

گفتنی است؛ صبح امروز و پیش از شروع مراسم «مرکز داده و سامانه جامع هوشمند امر مبارزه» با حضور فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، دبیرکل ستاد و معاونین دبیرخانه ستاد افتتاح شد.

در این مراسم، فرمان امحا بیش از ۱۶ تن مواد مخدر مکشوفه غیر دارویی در شهر تهران و همچنین فرمان امحاء پنج تن مواد مخدر مکشوفه غیر دارویی در استان خراسان رضوی به دستور سردار رادان، فرمانده انتظامی کل کشور از طریق ویدئو کنفرانس داده شد.

همچنین اجرای سرود یاریگران زندگی توسط دانش آموزان، رونمایی از نقشه راه سفیران زندگی (پیشگیری از اعتیاد) و تقدیر از دو نفر از ایشان، تجلیل از سه خانواده معظم شهدای امر مبارزه شهیدان «علی شاهسونی»، «رضا شاهسونی» و «اکبر زارع» و جانباز «علی عباس گودینی»، اعطای حکم به سه نفر از سفیران پیشگیری از اعتیاد آقایان کامران نجف زاده (مجری تلویزیون)، مجید اخشابی (خواننده) و سید علی صالحی (بازیگر) و تقدیر از ۲۱ نفر از فعالان امر مبارزه با مواد مخدر از جمله حسن یزدانی قهرمان المیپک و جهان، ساره جوانمردی قهرمان المیپک و جهان، سلیم غفوری قائم مقام معاون سیما، محمدعلی روحی فردپور رییس هیئت‌مدیره مجمع خیرین یاریگران زندگی و دیگر فعالان در حوزه های پیشگیری، مقابله، درمان و سازمان های مردم نهاد؛ از دیگر برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در این مراسم بود.

نظر شما