شناسهٔ خبر: 67346487 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

توقف آهنگ رشد شیوع اعتیاد در کشور/ اهمیت برخورد با ورود پیش‌سازها از کشورهای اروپایی

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر از توقف آهنگ رشد شیوع اعتیاد در کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا به نقل از ستاد مبارزه با موادمخدر، سردار اسکندر مؤمنی در مراسم بزرگداشت روز جهانی مبارزه با موادمخدر و گرامیداشت یاد و خاطره رئیس‌جمهور شهید و ریاست این ستاد اظهار کرد: پدیده موادمخدر و روان‌گردان‌ها امروز به یکی از مهم‌ترین چالش‌های بشریت تبدیل شده است، ایران نیز اعتیاد را مهم‌ترین و با اولویت‌دارترین آسیب اجتماعی کشور دانسته و در این راستا با اتخاذ رویکرد راهبردی و تحول‌گرا ضمن اولویت‌ها و انتخاب برنامه‌های روزآمد، هدفمند و مؤثر با تلاش و اهتمام جدی و با بسیج امکانات و ظرفیت‌های دولتی و غیردولتی نسبت به تحقق آن مبادرت کرده است.

وی در مورد راهبرد پیشگیری از مصرف موادمخدر در کشور افزود: تعیین سه بند از ۱۱ بند سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده، مربوط به حوزه پیشگیری است و ایران با استفاده از همه ظرفیت‌ها، پیشگیری را در قالب‌های هدف از جمله خانواده‌ها، محیط‌های آموزشی، فرهنگی و محله‌ها گسترش داده که دستاوردهای خوبی هم در این زمینه داشته است، در این مسیر سازمان‌های مردم‌نهاد، خیران، گروه‌های مرجع، هنرمندان، فرهیختگان و ورزشکاران اهتمام جدی در این زمینه داشته‌اند و هم‌اکنون حدود ۳ هزار سازمان مردم‌نهاد در این زمینه فعال هستند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: امروز با اقدامات صورت گرفته، آهنگ رشد شیوع اعتیاد در کشور متوقف شده و این حاصل زحمات و تلاش گسترده ایران در این زمینه است، در حالی که در دنیا شاهد افزایش شیوع مصرف هستیم، اما با این اقدامات گسترده در ایران، آهنگ رشد متوقف شده است.

مؤمنی با تاکید به اقدامات انجام شده در حوزه درمان گفت: در حوزه درمان، تدوین سیاست‌های کلان و سند جامع درمان، استفاده از شیوه‌های جدید درمان در اولویت قرار گرفت به‌طوری که امروزه همه آنهایی که دچار اعتیاد شدند به داروها و خدمات پزشکی لازم دسترسی دارند. امروز بیش از ۸ هزار مرکز درمانی در حال فعالیت هستند و بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی و آخرین یافته‌های داخلی و بین‌المللی، به تمام شیوه‌های نوین درمانی و انواع داروها دسترسی لازم دارند.

وی در خصوص راهبرد مقابله با عرضه موادمخدر، روان‌گردان‌ها و پیش‌سازها تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با اهتمام جدی، همکاری و همراهی دستگاه‌های مقابله‌ای و قضائی، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و همراهی خوب وزارت کشور و استانداران، تمرکز اصلی را بر کاهش عرضه و ترانزیت قرار داده است، در سه سال گذشته بیش از ۲ هزار تن انواع موادمخدر کشف شد که مقصد بسیاری از آن‌ها کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهای اروپایی بوده است. این مسیر با تقدیم ده‌ها شهید و چندین برابر آن جانباز در کشور محقق شد و برای ایران فرقی ندارد که این موادمخدر در داخل کشور توزیع شود یا به دیگر کشورها ترانزیت شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه انتظارمان این است که جامعه جهانی تلاش بیشتری در جهت کنترل تولید موادمخدر در کشور مبدا و همسایگی شرقی ایران به خرج دهد، گفت: با وجود اینکه اعلام شد که تولید موادمخدر در افغانستان کاهش یافته، اما ما ضمن اینکه از هرگونه اقدامی برای کاهش تولید و کشت استقبال می‌کنیم، اما مستندات و شواهد تاکنون نشانه‌ای از این کاهش را بیان نمی‌کند، زیرا در ورود و کشفیات ما تغییر محسوسی ایجاد نشده است. ضمن اینکه ورود و قاچاق موادمخدر صنعتی و شیشه نیز افزایش یافته است.

مؤمنی خاطرنشان کرد: یعنی نه‌تنها کاهش موادمخدر سنتی را مشاهده نمی‌کنیم، بلکه شاهد افزایش مواد صنعتی نیز هستیم و این بلایی است که در اجلاس سال جاری در مقر وین همه دنیا به آن اذعان داشتند و ایران نیز اعلام کرده است که اگر برای کنترل و پیشگیری اقدام نکنیم همه دنیا را درگیر خودش خواهد کرد.

وی عنوان کرد: پایه اصلی تولید موادمخدر صنعتی پیش‌سازهایی است که به خودی خود ممنوع و غیرقانونی نیست، اما پایه اصلی تولید شیشه‌اند که از کشورهای اروپایی وارد افغانستان شده و از آنجا به موادمخدر صنعتی تبدیل می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: پیشنهاد ما به سازمان ملل و جامعه جهانی این است که پیش‌سازها نیز باید از مبدا تا مقصد تحت کنترل قرار گیرند، می‌توانیم با همکاری همه‌جانبه و پذیرش اصل مسئولیت مشترک در قبال این بلای جهانی بر آن فائق آییم، اما یک کشور به تنهایی نمی‌تواند این پدیده را به سامان برساند.

وی تاکید کرد: ایران با تمام توان با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود همچنان در خط مقدم مبارزه جهانی با موادمخدر ایفای وظیفه می‌کند و امید است برای کمک به جهان و دفاع از جان بشریت به عنوان کسی که در خط مقدم مبارزه می‌کنند، حمایت لازم را داشته باشند.

نظر شما