شناسهٔ خبر: 67343323 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولید محصولات کم آب‌بر در آذربایجان‌شرقی رو به توسعه است

تبریز-ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تولید محصولات کم آب بر و رعایت الگوهای کشت در این استان رو به توسعه و افزایش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اکبر فتحی در ششمین جشنواره سیر در شهر تیمورلو، با تاید بر اینکه به هیچ عنوان در شرایط کنونی اقلیمی حق نداریم بین امنیت آبی و امنیت غذایی تقابل ایجاد کنیم، افزود: برخلاف سال های گذشته کشاورزان امروز قدر آب را بهتر از همه می‌دانند و به خوبی آگاه هستند که اگر آب را بهینه مصرف نکنند برای امرار معاش و تولید محصول دچار مشکل خواهند شد.

وی اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت اولویت اساسی وزرات جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است که کشاورزان با این برنامه کلان همگام و حتی پیشگام شدند تا محصولی با نیاز آبی پایین تر را با نیاز آبی بیشتر جایگزین کنند.

فتحی تولید محصول "سیر" را در راستای اصلاح الگوی کشت در آذربایجان شرقی توصیف کرد و ادامه داد: این استان از لحاظ سطح زیرکشت محصول سیر در سطح کشور رتبه ششم و از لحاظ میزان تولید رتبه چهارم را در اختیار دارد.

به گفته وی سطح زیر کشت محصول سیر در آذربایجان شرقی ۸۳۰ هکتار است که از این سطح سالانه حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تن محصول به دست می آید و بر اساس آخرین آمارها متوسط تولید این محصول در هر هکتار ۲۹ تن است که نسبت به خیلی از استان ها بیشتر است.

فتحی میانگین تولید سیر خشک در هر هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی را ۱۴ تن اعلام و اضافه کرد: عمده مناطق تولید کننده سیر در استان شامل شهرستان های آذرشهر، عجب شیر، ملکان و بناب است.

وی با بیان اینکه توجه به بازرگانی محصولات کشاورزی باعث توسعه اقتصادی می شود، گفت: اگر می‌خواهیم محصولات کشاورزی توسعه پیدا کند باید ابتدا بازار آن را سر و سامان دهیم و به سمت برندینگ حرکت کنیم.

فتحی به ویژگی های کشاورزی شهرستان آذرشهر اشاره کرد و افزود: هر نقطه این شهرستان نماد برندی از محصول خاص بوده و در هر محصولی سرآمد است که در این میان شهر تیمورلو با محصول سیر معروف بوده که امسال هم از نظر کمیت و هم کیفیت این محصول از شرایط خوبی در آذرشهر برخوردار شده است.

وی ادامه داد: کشاورزان این شهرستان از هر کدام از اصول علمی تبعیت کرده‌اند که به موفقیت آنها منجر شده است و توانسته‌اند با استفاده از امکانات داخلی کوچک‌ترین تغییرات را که مد نظر رهبر معظم انقلاب است را عملیاتی کنند.

به گزارش ایرنا، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این جشنواره با بیان اینکه سطح عمده زیرکشت سیر به صورت پاییزه بوده و به علت استفاده از آب سبز ( نزولات جوی پاییزه و زمستانه ) میزان آب مصرفی این محصول نسبت به سایر محصولات سبزی و صیفی پایین است، گفت: این موضوع باعث زودرسی محصول در اواخر فصل بهار می شود به طوریکه محصول سیر کشت پاییزه در اوایل خرداد قابل برداشت و عرضه به بازار است.

اکبر کرامتی با اشاره به رتبه اول تیمورلو در فرآوری و بسته بندی سیر در کشور، اظهار کرد: برداشت محصول سیر به ۲ صورت تر و خشک است؛ سیر تر مصرف تازه خوری داشته و زودتر به بازار عرضه می شود و سیر خشک به منظور انبارداری و نگهداری محصول دیرتر برداشت شده و دیرتر هم به بازار عرضه می شود.

وی سیر را محصولی دانست که بدون حمایت های خاصی از طرف دولت دارای جایگاه تولید در استان است و به عنوان منبع درآمد برخی از کشاورزان سبزی و صیفی کار می تواند مطرح شود.

کرامتی اضافه کرد: عمده محصول تولیدی سیر در داخل استان و یا استان های همجوار مصرف می شود و در مواقعی مقصد محصول تولیدی کشور عراق است.

وی ادامه داد: ارقام سیر مورد کشت در سطح آذربایجان شرقی شامل سیر محلی، سیر صورتی، سیر قرمز، سیر سفید و رقم آذر است و بیش از ۸۰ درصد سیر کشت شده در سطح استان رقم صورتی است.

تولید محصولات کم آب‌بر در آذربایجان‌شرقی رو به توسعه است

به گزارش ایرنا، شهر تیمورلو در فاصله هفت کیلومتری غرب شهرستان آذرشهر و ۴٧ کیلومتری جنوب غرب تبریز با جمعیت حدود هفت هزار نفر یکی از مهمترین مناطق تولید کننده محصول سیر در ایران است که به عنوان پایتخت این محصول کشاورزی شهرت دارد.

نظر شما