شناسهٔ خبر: 67348345 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

توجه به بازرگانی محصولات کشاورزی باعث توسعه اقتصادی می‌شود

تبریز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: توجه به بازرگانی محصولات کشاورزی باعث توسعه اقتصادی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، اکبر فتحی در ششمین همایش سیر که در شهر تیمورلو شهرستان آذرشهر برگزار شد با بیان اینکه توجه به بازرگانی محصولات کشاورزی باعث توسعه اقتصادی می‌شود ادامه داد: اگر می‌خواهیم محصولات کشاورزی توسعه پیدا کند باید ابتدا بازار آن را سر و سامان داده و به سمت برندینگ حرکت کنیم.

وی افزود: هر بخش شهرستان آذرشهر نماد برندی بوده و در هر محصولی سرآمد است. تیمورلو با محصول سیر معروف است که امسال هم از نظر کمیت و هم کیفیت این محصول از شرایط خوبی در آذرشهر برخوردار بوده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: اصلاح الگوی کشت اولویت اساسی وزرات جهادکشاورزی در دولت سیزدهم بود که کشاورزان نیز پیشگام شدند.

فتحی با بیان این‌که حق نداریم امنیت آبی را در برابر امنیت غذایی قرار دهیم، گفت: کشاورزان قدر آب را بهتر از هر کسی می‌دانند که اگر آن را بهینه مصرف نکنند برای امرار معاش و تولید محصول، آبی نخواهند داشت.

وی ادامه داد: کشاورزان این شهرستان از هر کدام از اصول علمی تبعیت کرده‌اند که به موفقیت آنها منجر شده است و توانسته‌اند با استفاده از امکانات داخلی کوچک‌ترین تغییرات را که مد نظر رهبر معظم انقلاب است را عملیاتی کنند.

فتحی با بیان این‌که مردم این شهرستان به خوبی می‌دانند که از زمین باید استفاده کنند و به درآمد رسیده و فقیر نشوند، خاطرنشان کرد: همه‌ی مردم این شهرستان به شعار سال جامه‌ی عمل پوشانده‌اند.

وی سطح زیر کشت محصول سیر در استان آذربایجان شرقی را ۸۳۰ هکتار اعلام نمود و گفت: از این سطح سالانه حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تن محصول بدست می‌آید.

فتحی متوسط تولید محصول سیر را در هر هکتار در استان ۲۹ تن دانست و گفت: متوسط تولید سیر تر در هر هکتار در استان آذربایجان شرقی ۵۳ تن می‌باشد که نسبت به خیلی از استان‌ها فراتر هست و متوسط توسط سیر خشک در هر هکتار ۱۴ تن می‌باشد.

وی با بیان اینکه عمده شهرستانهای تولید کننده سیر در استان شامل شهرستانهای آذرشهر، عجب شیر، ملکان و بناب می‌باشد افزود: جایگاه استان آذربایجان شرقی از لحاظ سطح زیر کشت محصول سیر در سطح کشور رتبه ششم و از لحاظ میزان تولید رتبه چهارم را در اختیار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه سطوح عمده زیر کشت سیر بصورت پاییزه بوده و بعلت استفاده از آب سبز (نزولات جوی پاییزه و زمستانه) میزان آب مصرفی این محصول نسبت به سایر محصولات سبزی و صیفی پایین می‌باشد افزود: همچنین این موضوع باعث زودرسی محصول در اواخر فصل بهار می‌باشد بطوریکه محصول سیر کشت پاییزه در خرداد قابل برداشت و عرضه به بازار می‌باشد.

اکبر کرامتی با اشاره به رتبه اول تیمورلو در فرآوری و بسته بندی سیر در کشور گفت: برداشت محصول سیر به دو صورت سیر تر و سیر خشک می‌باشد، سیر تر مصرف تازه خوری داشته و زودتر به بازار عرضه می‌گردد و برداشت سیر خشک به منظور انبارداری و نگهداری محصول دیرتر برداشت شده و دیرتر هم به بازار عرضه می‌گردد.

وی ادامه داد: سیر محصولی هست که بدون حمایت‌های خاصی از طرف دولت دارای جایگاه تولید در استان می‌باشد و بعنوان منبع درآمد برخی از کشاورزان سبزی و صیفی کار می‌تواند مطرح باشد.

کرامتی ادامه داد: عمده محصول تولیدی سیر در داخل استان و یا استان‌های همجوار مصرف می‌شود و در مواقعی مقصد محصول تولیدی کشور عراق می‌باشد و این محصول به این کشور صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت سیر طی سالهای اخیر به دلیل تولید خوب محصول در واحد سطح و همچنین زودرسی محصول نسبت به سایر محصولات سبزی و صیفی در سطح استان کاهش نیافته و دارای تداوم تولید می‌باشد ادامه داد: ارقام سیر مورد کشت در سطح استان شامل سیر محلی، سیر صورتی، سیر قرمز، سیر سفید و رقم آذر است و بیش از ۸۰ درصد سیر کشت شده در سطح استان رقم صورتی می‌باشد.

نظر شما