شناسهٔ خبر: 67336872 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار کردستان:

بازارچه‌های مرزی هه‌نگه‌ژال و خانم شیخان کردستان قبل از پایان دولت فعال می‌شود

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: تمام تلاشمان را بکار می‌گیریم تا بازارچه‌های مرزی هه‌نگه‌ژال بانه و خانم شیخان مریوان در این استان تا قبل از پایان دولت سیزدهم، فعال شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا روز یکشنبه در همایش گفتمان سازی در خصوص همگرایی و هم افزایی انتخابات در سنندج اظهار کرد: سال گذشته بازارچه مرزی هه‌نگه‌ژال بانه بازگشایی شد اما دولت مرکزی عراق مانع از ادامه کار شد.

وی ادامه داد: در ۴۶ سال گذشته خدمات زیادی در کردستان انجام شده و امروز استان در خیلی از شاخص‌ها جزو استان‌های رتبه های بالا است.

استاندار کردستان با بیان اینکه کردستان امروز جزو استان های معدودی است که گازرسانی در آن پایان یافته است، اضافه کرد: پروژه‌های فراوانی در سال های گذشته آغاز شده و اکنون ۶۳ همت طرح نیمه تمام در استان وجود دارد.

زارعی کوشا به خدمات دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: آبرسانی به سنندج با هشت هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه، راه اهن همدان- سنندج و افتتاح فرودگاه سقز، از جمله طرح‌های مهمی است که در این دولت بهره برداری شد.

وی با بیان اینکه کردستان از لحاظ ذخایر معدنی رشد قابل توجهی داشته و اکنون استان طلایی کشور است، یادآور شد: سال گذشته نرخ رشد اقتصاد کشاورزی استان ۱۰ درصد و میزان ترانزیت استان در ۲ ماه اول سال جاری از مرز باشماق ۲۰۰ درصد افزایش داشت.

استاندار کردستان کولبری را از قاچاق سازمان یافته جدا دانست و گفت: کسانی که برای یک لقمه نان حلال ناجار به کولبری بوده رای ما قابل احترام هستند و باید خط کولبری را از فعالیت های ضدانقلابی و آسیب زدگان به اقتصاد کشور جدا کرد.

زارعی کوشا از دیدگاه قومی و مذهبی در بحث بگارگیری مدیران انتقاد کرد و یادآور شد: از ۲ هزار و ۱۵۳ مدیری که در استان داریم ۲ هزار و ۱۱۳ نفر مدیران کردستانی و از این تعداد ۷۶ درصد اهل سنت هستند.

وی با بیان اینکه کردستان یکی از نخستین زیستگاه‌های جامعه ایرانی می دانیم به بحث انتخابات اشاره کرد و افزود: باید در مقاطعی مثل انتخابات، جمع نخبگانی سره را از ناسره جدا و نگاه مسلح به نخبگی را به جامعه ارائه کند.

زارعی کوشا گفت: جامعه نخبگی کمک کند مردم مطالبات اصلی از نامزدها و جریان ها و احزاب مطالبه کنند.

وی در ادامه به اهمیت نقش نخبگان در انتخابات پرداخت و تاکید کرد: نخبگان باید به روز و اطلاعات دقیق داشته باشد، چراکه بیان اطلاعات غیردقیق خلاف نخبگی است.

نماینده ولی فقیه در کردستان نیز گفت: باید بررسی کرد که نسبت نخبگان با مسئله انتخابات قرار است فقط ترویج انتخابات باشد یا نخبگان معز متفکر جامعه باشند.

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی با بیان اینکه نخبگان حرف سطحی نمی زنند، افزود: نخبگان سطح فکری خود را مشغول مباحث قومی و مذهبی نکنند و نباید خواسته‌های مدنی به به پویش های قومی تبدیل شود.

نظر شما