شناسهٔ خبر: 67336530 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

چه زمانی خارش بدن خطرناک است؟ علائم خطرناک خارش بدن

صاحب‌خبر -

رپورتاژ آگهی

خارش بدن نشانه چیست؟ خارش پوست عارضه‌ای است که به دلایل مختلفی ازجمله حساسیت‌های پوستی، اگزما و بیماری‌های داخلی بدن مانند مشکلات کبد و کلیه و همچنین به دلیل برخی از بیماری‌های خودایمنی ایجاد می‌شود. در بیشتر مواقع خارش پوست موقت و بی‌ضرر است اما زمانی که خارش بدن‌تان بیشتر از ۲ هفته طول کشیده یا آن‌قدر شدید بوده که باعث اختلال در خواب و فعالیت‌های روزمره شما شده، برای پیدا کردن علت خارش و درمان آن به پزشک متخصص مراجعه کنید. در این مطلب به بررسی اینکه چه زمانی خارش بدن خطرناک است و علائم متفاوت همراه با خارش می‌پردازیم. 

حساسیت آلرژیک؛ خارش همراه با التهاب و سرفه 

بعضی از افراد وقتی در معرض آلرژن‌ها قرار می‌گیرند، بدنشان واکنش نشان داده و دچار خارش، عطسه، سرفه و التهاب می‌شود.حساسیت‌های پوستی به دلایل مختلفی مانند مصرف برخی از داروها و موادغذایی، موی حیوانات و گرده گل‌وگیاه ایجاد می‌شود. چه زمانی خارش ناشی از حساسیت آلرژیک خطرناک است؟ زمانی که با علائم جدی‌تری مانند تورم، بثورات پوستی و مشکلات تنفسی همراه باشد.

در آلرژی‌های شدید غذایی یا آلرژی به نیش بعضی از حشرات خارش همراه با تورم، آنافیلاکسی، کهیر و مشکلات تنفسی بوده که تهدیدی جدی برای سلامتی درنظر گرفته شده و باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. پزشک ممکن است برای شما قرص تلفست یا سایر قرص‌های مشابه را تجویز کند. همچنین برای اینکه بدانید دارو تلفست یا قرص فکسوفنادین ۱۲۰ برای چیست  شما را به این مقاله ارجاع می‌دهیم.

خارش نواحی تناسلی و پوست سر چه موقع خطرناک است؟

علت خارش بدن چیست و درمانش چیست؟ اگر این خارش محدود به قسمت پوست سر بوده ممکن است به دلیل شپش، عفونت‌های قارچی، واکنش‌های آلرژیک، تعریق زیاد، شوره و خشکی بسیار سر باشد. همچنین درصورتی‌که بر اثر خارش پوست سر، لکه‌هایی قرمز ایجاد شده نشان از عفونت قارچی مسری داشته و باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است برای شما آنتی هیستامین‌هایی مانند دارو نئوتادین را تجویز کند. همچنین برای اینکه بدانید قرص نئوتادین 5 برای چیست به لینک درج شده مراجعه کنید.

همچنین خارش در نواحی تناسلی ممکن است به علت بروز استرس و اضطراب، استفاده از شوینده‌های شیمیایی، اگزما، پسوریازیس، عفونت، بیماری‌های مقاربتی، یائسگی یا سرطان نیز باشد. 

خشکی پوست و اختلالات هورمونی؛ علت خارش مداوم پوست

علت خارش بدن چیست؟ یکی از شایع‌ترین علت‌های خارش پوست خصوصا در فصل‌های سرد سال خشکی پوست بوده؛ خارش پوست ناشی از خشکی بدون هیچ‌گونه بثوراتی بوده که ممکن است با پوسته پوسته شدن همراه باشد. همچنین خارش مداوم پوست علتی مانند نوسانات هورمونی یا کمبود ویتامین B۱۲ نیز دارد.

درصورتی‌که خارش‌ پوستی شما ادامه‌دار بوده ممکن است پزشک متخصص برای بهبود خارش‌تان داروهایی مانند سیتریزین تجویز کند؛ برای اینکه بدانید سیتریزین برای چیست باید بگوییم این دارو ازجمله داروهای آنتی هیستامین بوده که یکی از موارد مصرف آن برای خارش‌های مزمن است.

اگزما؛ علت خارش همراه با قرمزی بثورات پوستی

علت خارش بدن چیست؟ یکی از علت‌های خارش بدن هنگامی که با قرمز شدن و سوزش پوست و بثورات پوستی همراه بوده، اگزما یا درماتیت پوستی است؛ علت بروز آن، از بین رفتن بافت محافظ پوست است که درجه خفیف یا شدید بودن آن از بثورات خفیف تا زخم‌های شدید متفاوت است. همچنین ازآنجایی‌که با از بین رفتن بافت پوست ریسک ابتلا به عفونت و التهاب بالا می‌رود، حتما درصورت بروز اگزما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پسوریازیس؛ علت خارش همراه با پوسته پوسته شدن و بروز لکه‌های قرمز

پسوریازیس که با نام بیماری صدف پوستی نیز شناخته شده نوعی بیماری خودایمنی است و باعث می‌شود سلول‌های پوست ۱۰ برابر بیشتر از حد طبیعی تکثیر شوند. از علائم این بیماری می‌توان به وجود پینه‌های ملتهب و قرمز رنگ اشاره کرد که روی آن‌ها پلاک‌های نقره‌ای وجود داشته و در اطراف پینه‌ها احساس خارش، سوزش و درد ایجاد می‌شود.

دیابت؛ خارشی با بی حسی و گزگز شدن پوست

علت خارش کل بدن چیست؟ ابتلا به دیابت یکی از دلایل خارش بدن است؛ در بیماران دیابتی گزگز شدن دست و پا، بی‌حسی و خارش و سوزش پوست وجود دارد. درواقع در این بیماران خارش و سوزش مداوم به دلایل مختلفی مانند خشکی پوست و عفونت قارچی یا باکتریایی به‌وجود می‌آید. همچنین این افراد جریان گردش خون ضعیفی دارند که همین موضوع یکی از دلایل بروز خارش در این افراد است.

بیماری‌های کبدی؛ تشدید خارش پوست قبل از قاعدگی و در شب

خارش پوستی و مشکلات کبدی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند؛ از آن‌جا که کبد نقش بسیار مهمی در تصفیه سموم بدن داشته، هرگونه اختلال در دفع این مواد زائد ممکن است باعث خارش پوستی شود. عموما کسانی که علت خارش پوست آن‌ها مشکلات و اختلالات کبدی است، در دوران پیش از قاعدگی و شب‌ها، خارش آن‌ها تشدید می‌شود؛ درنتیجه یک علت خارش بدن در شب، بیماری‌های کبدی است. البته بسیاری از مشکلات کبدی به‌جز خارش بدن در شب علائم دیگری نیز دارند؛ به‌عنوان مثال در بیماری کبد چرب، تیره شدن رنگ ادرار، آکنه، احساس درد در ناحیه شکم و احساس ضعف و خستگی است.

بیماری ام اس؛ خارش همراه با ضعف عضلانی، گزگز بدن و تاری دید

خارش تمام بدن نشانه چیست؟ یکی از علت‌های خارش تمام بدن ابتلا به بیماری ام اس است؛ ام اس از جمله بیماری‌های خودایمنی پیش‌رونده بوده که علائمی مانند سوزن سوزن شدن بدن، بی‌حسی، خارش، تاری دید و ضعف عضلانی دارد. دلیل خارش همراه با گزگز در بیماران ام اس ارسال  پیام‌های عصبی غیرطبیعی از مغز بوده که با نام خارش نوروپاتیک هم شناخته می‌شود. به‌طورکلی معمولا مشکل خارش در بیماران مبتلا به ام اس کوتاه‌مدت بوده اما در‌صورتی‌که این افراد خارش‌های شدیدی داشته باشند، باید به پزشک خود مراجعه کنند. 

برای تشخیص علت خارش و تجویز دارو به پزشک متخصص مراجعه کنید

خارش بدن به دلایل مختلفی مانند خشک شدن پوست، آلرژی، اگزما، پسوریازیس، مشکلات کبدی، ام اس و دیابت ایجاد می‌شود و همچنین این خارش ممکن است نواحی خاصی مانند پوست سر و ناحیه تناسلی یا پاها را درگیر کند. به‌علاوه‌، خارش‌هایی که نشان‌دهنده بیماری‌های خطرناک بوده با علائم دیگری مانند بثورات پوستی، گزگز شدن و پینه همراه است. با خواندن این مطلب فقط دید کلی برای اینکه بدانیم چه زمانی خارش بدن خطرناک است به دست آورده‌اید و برای تشخیص علت خارش و درمان دارویی آن حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. به‌علاوه، از مصرف داروها بدون تجویز پزشک برای رفع خارش خودداری کنید.

نظر شما