شناسهٔ خبر: 67334929 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چه شد که ظریف گفت «مگر واکسن خمره رنگرزی است»؟

برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری با وجودی که خود از مخالفان سرسخت واردات واکسن کرونا بودند اما با گمان اینکه حافظه تاریخی مردم را می توان تحریف کرد به دولت روحانی حمله کرده و ضمن ناتوان جلوه دادن این دولت در واردات واکسن کرونا، حل مسئله واردات واکسن را به صورت کامل به دولت سیزدهم ربط داده اند و آن را دستاورد دولت سیزدهم عنوان کرده اند. این در حالی است که به صورت منطقی هم بخواهیم به این قضیه نگاه کنیم امکان واردات واکسن آن هم در حجم بالا به صورت یک شبه در دولت سیزدهم امکانپذیر نبوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین،موضوع واردات واکسن کرونا و آمار مرگ های کرونایی به یکی از موضوعات پرحاشیه مناظره های انتخاباتی تبدیل شده است. در حالی که هنوز بسیاری از مردم داغ از دست دادن عزیزانشان را بر اثر ممانعت عده ای از واردات واکسن کرونا فراموش نکرده اند و مستندات این مخالفت هم موجود است و همچنین اصرارها و برخی لابی ها برای استفاده از واکسن تولید داخل مانع از واردات واکسن و جلوگیری از مرگ های کرونایی در کشور شد اما در کمال تعجب برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری با وجودی که خود از مخالفان سرسخت واردات واکسن کرونا بودند اما با گمان اینکه حافظه تاریخی مردم را می توان تحریف کرد به دولت روحانی حمله کرده و ضمن ناتوان جلوه دادن این دولت در واردات واکسن کرونا، حل مسئله واردات واکسن را به صورت کامل به دولت سیزدهم ربط داده اند و آن را دستاورد دولت سیزدهم عنوان کرده اند. این در حالی است که به صورت منطقی هم بخواهیم به این قضیه نگاه کنیم امکان واردات واکسن آن هم در حجم بالا به صورت یک شبه در دولت سیزدهم امکانپذیر نبوده است.

سلامت نیوز در خبری نوشت:البته وزیر بهداشت دولت روحانی دکتر سعید نمکی نیز بعد از اظهارات برخی کاندیداها در این زمینه اعلام کرده است که مستندات واردات واکسن در دولت روحانی را منتشر خواهد کرد.

لازم به یادآوری است که در آن دوران(دی ماه سال ۹۹) بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از تولید واکسن کرونا توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و موسسات علمی و دانش‌بنیان حمایت کردند و از دولت خواستند واردات واکسن‌های ساخت آمریکا، انگلیس و فرانسه را ممنوع کند. این در حالی است که تولید واکسن کرونای داخلی با تاخیر فراوان صورت گرفت و با وجودی که بودجه های کلانی برای تولید واردات واکسن کرونای داخلی اختصاص داده شد اما در نهایت این واکسن ها بلااستفاده بر روی دست تولیدکنندگانشان ماند و هیچ کسی هم پاسخگوی بودجه هدر رفته و از همه مهمتر جان مردم که به امید این تولیدات از دست رفت، نبود.

اما در مناظرات انتخاباتی چه گفته شد که اکنون موجی از واکنش ها را به دنبال داشته است:

باید گفت امیرحسین قاضی زاده هاشمی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری هفته گذشته در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری، در اظهاراتی ادعا کرد:« زمانی که ما دولت را تحویل گرفتیم روزی ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر کشته می شدند، به خاطر اینکه ما ادعا می کردیم کار با دنیا را بلدیم اما ۴ تا عدد واکسن نمی توانستیم وارد کنیم. آقایان معطل واکسن مانده بودند.»

همچنین علیرضا زاکانی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نیز در دور سوم مناظره انتخاباتی ادعا کرد:«اگر یکسال دیگر کرونا ادامه پیدا می‌کرد تعداد کشته‌ها از تعداد شهدای جنگ بیشتر می شد اما دولت آقای رئیسی آمد و مسئله واکسن را حل کرد.»این اظهارات وی با واکنش های بسیاری در فضای مجازی روبرو شد و بسیاری از افراد به این مسئله اشاره کردند که وی از جمله امضاکنندگان منع واردات واکسن کرونا به کشور بوده است و اکنون چنین ادعایی را مطرح کرده است.

اظهارات این دو کاندیدای ریاست جمهوری اما بی پاسخ نماند و دکتر محمد جواد ظریف که مشاور دکتر مسعود پزشکیان دیگر کاندیدای ریاست جمهوری است در واکنشی تند به این اظهارات پاسخ داد. وزیر اسبق امور خارجه در سخنرانی خود گفته است:« به شما دروغ گفتند که دولت روحانی واکسن نیاورد؛ آقایان مانع می‌شدند و می‌گفتند ما واکسن داخلی تولید می کنیم. وقتی ما دولت را ترک کردیم ۱۲۰ میلیون دوز واکسن آورده بودیم،؛ مگر واکسن خمره رنگرزی است که یک هفته بعد از خروج ما از وزارت خارجه، میلیون ها دوز وارد شود. یک جوری صحبت میکنند انگار اینجا سوئیس است. شما نمی دانید چه خون دلی خوردیم و چه سختی هایی کشیدیم تا این واکسن ها را وارد کشور کنیم. کسانی که می خواستند با خون شما ارتزاق کنند اجازه ورود واکسن نمی دادند.»

اما دعوا بر سر واردات واکسن کرونا در دولت روحانی یا رییسی همچنان ادامه دارد و اینبار وزارت بهداشت، اظهارات دکتر ظریف درباره واردات ۱۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا را رد کرده و در خبری ضمن تکذیب این مسئله در اطلاعیه ای تاکید کرده است:« بر اساس مستندات موجود در مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که قابل استعلام از جمعیت هلال احمر و گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز می باشد، بر خلاف ادعای جناب آقای دکتر ظریف مبنی بر واردات ۱۲۰ میلیون دوز واکسن در دولت جناب آقای روحانی، عدد واقعی ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز بود که تا پایان دولت دوازدهم ۱۸ میلیون دوز تزریق شده بود و آمار واردات واکسن در هفته های اول دولت شهید رئیسی و با ورود مستقیم و موثر ایشان و ایجاد تسهیلات لازم و هماهنگی های صورت گرفته بین دستگاه های اجرایی و تامین اعتبار ، تا اواسط شهریور ۱۴۰۰، تعداد واکسن های وارداتی به بیش از ۱۲۱ میلیون دوز رسید.

همزمان با واردات و نیز حمایت کامل از چرخه تولید واکسن های داخلی، تدابیر لازم جهت تزریق گسترده با ایجاد هماهنگی های منسجم بین بخشی و فعال نمون کلیه ظرفیتهای مردمی در دولت سیزدهم صورت گرفت و بیش از ۱۵۵ میلیون دوز واکسن شامل واکسن های تولید داخل و وارداتی تزریق شد که این رخداد با ثبت تزریق بیش از ۱/۶ میلیون دوز در روز توانست رکورد جدیدی را در بین کشورهای منطقه ثبت نماید.»

انتظار می رود مسوولان دولت روحانی و نیز دولت کنونی برای اثبات ادعاهای خود مستندات را منتشر کنند تا مشخص شود اصل ماجرا چه بوده است و بهتر است کاندیداهای ریاست جمهوری به جای استفاده از آمار مرگ های کرونایی برای افزایش سبد رای خود از برنامه های عملی خود برای نظام سلامت کشور و حل مشکلات این حوزه اظهار نظر کنند. آنچه تاکنون در مناظره ها از کاندیداها در حوزه سلامت شنیده شده است نشان از آن دارد که لااقل بحث سلامت در اولویت آنها نیست و طرح مسئله واکسن برای بازی با احساسات مردمی است که عزیز یا عزیزانی را در دوران کرونا از دست داده اند.

۲۳۳۲۱۷

نظر شما