شناسهٔ خبر: 67333775 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

ارز صنایع دارای برنامه تامین می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هر صنعتی که برنامه جامع و قابل قبول داشته باشد، می‌تواند مطمئن باشد که از دسترسی به منابع ارزی برخودار است.

صاحب‌خبر -

عباس علی‌آبادی امروز ۳ تیرماه در آیین افتتاح واحدهای صنعتی که با حضور ویدئو کنفرانسی محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و مسئولان استانی در محل شهرک صنعتی چناران برگزار شد، اظهار کرد: تعداد ۱۲۵ طرح بزرگ ملی آماده افتتاح داریم که امروز فقط ۲۶ طرح افتتاح می‌شود. طی روزها و ماه‌های آینده با افتتاح این پروژه‌ها رقمی معادل ۲۳۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای مردم است که قطعا آثار و تبعات خوبی از جمله ایجاد بیش از ۳۰ هزار شغل را خواهیم داشت.

وی بیان کرد: با ۲۶ طرحی که امروز افتتاح می‌شوند، نزدیک به ۶۰ همت سرمایه‌گذاری رونمایی می‌شود که موجب ایجاد ۵۵۶۳ شغل خواهد شد.

علی‌آبادی افزود: شعار وزارت صمت برگرفته از نام‌گذاری سال که از سوی مقام رهبری صورت گرفت، جهش کمی و کیفی تولید انتخاب شد. به این معنا که با تمرکز بر کمیت از کیفیت غافل نشویم و تولید دانش‌بنیان و صادرات‌محور با تمرکز بر مشارکت حداکثری مردم را مد نظر قرار دادیم.

وی گفت: در این بخش اولویت‌ها همچون مدیریت مالی تعیین شدند، همچنین تقویت و فعال‌سازی صندوق‌های وزارت صمت از جمله کارهایی بود که در این دوره بر آن اهتمام شد. سامان‎دهی ارز، موضوع بسیار مهمی بود که بسیار بدان پرداختیم و پیش از آنکه ارزی اختصاص داده شود، برنامه‌اش دریافت شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: موضوع ناترازی انرژی مورد توجه قرار گرفت. امسال نزدیک به ۸۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه در بخش آب و برق که از جمله کارهای بسیار مهم و اساسی دولت سیزدهم است، در دست اجرا داریم.

وی با اشاره به احیای واحدهای راکد که رئیس جمهور شهید بر آن اهتمام داشتند، یادآور شد: تنها ۴۶۲۷ واحد صنعتی در دولت سیزدهم احیا شده است و این نهضت همچنان ادامه دارد. همچنین تعدادی پروژه پیشران همچون خودروی برقی تعریف شد تا مردم ما بتوانند از برخی آثار آن بهره‌مند شوند که دستاوردهای آن در روزهای آینده بیشتر خواهد بود.

علی‌آبادی یادآور شد: در زمینه ساخت موتور هواپیما اقدامات خوبی انجام شد که در آن تأکید بر احیای هواپیماهایی بود که مشکلاتی در موتور و پیشران‌ها داشتند، رفع مشکلات آن‌ها را با جدیت دنبال کردیم و در دستور کار دولت سیزدهم بوده است.

وی با اشاره به تمرکز بر صنعت دانش‌بنیان بیان کرد: کارگروه ملی را با استفاده از صنایع و دستگاه‌های مختلف دولتی تشکیل دادیم، لیست بلندی از فناوری‌های مهم و راهبردی را تهیه و مشوق‌هایی را طراحی کردیم. ۷ رویداد مهم ملی را در همین حوزه سازمان‌‎دهی و اجرا کردیم، همچنین ارتباط بسیار خوبی میان شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های بزرگ برقرار شده است.

تأمین موتور شناورهای دریایی در دستور کار است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در موضوع اقتصاد کارهای خوبی در شرف انجام است، اظهار کرد: از آن جمله ساخت پیشرانه‌‎ کشتی است، تأمین موتور شناورهای دریایی از یک مگاوات تا ۲۵ مگاوات در دستور کار است و گمان می‌کنم امسال این امکان را داریم که مردم را از این نعمت بزرگ بهره‌مند کنیم.

وی با مقایسه دولت دوازدهم و سیزدهم در بخش صنعت افزود: در دوره دولت دوازدهم رشد فصلی منفی ۱.۲۶ که خوشبختانه در دولت سیزدهم این عدد به ۴.۳۷ درصد ارتقا یافته است. رشد فصلی تشکیل سرمایه که تا نیمه سال ۱۳۹۹ منفی بوده است، اما از آن پس رشد مثبت شروع شده و ما در دولت سیزدهم تماما در وضعیت رشد بوده‌ایم.

علی‌آبادی درباره وضعیت تولید نیروگاه‌های راه یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۳۴ مگاوات کل کشور افزایش تولید داشته که بیش از ۱۱۴۴ مگاوات آن متعلق به صنعت است که رویکرد خوبی است و اگر همین روند ادامه یابد، در سال آینده مشکلات برق صنایع بسیار کم خواهد شد.

وی درباره تعداد مجوزها در پروانه‌ بهره‌برداری، پروانه اکتشاف، کارت بازرگانی و گواهی امضای الکترونیکی بیان کرد: رشد از ۱۳.۷ درصد تا ۷ برابر رشد بسیار خوبی است، همچنین در روند سرمایه مجوزهای صادر شده، در جواز تأسیس، پروانه بهره‌برداری و گواهی کشف به ترتیب ۲۲۶ درصد، ۱۷۸ درصد و ۲۹۲ درصد رشد، پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی است.

وی درباره آمار تولید به برخی محصولات منتخب اشاره کرد و گفت: در تولید انواع خودروی سواری سال گذشته ۸ درصد رشد داشته‌ایم و امسال پیش‌بینی ۲۷ درصد رشد را داریم که هدف‌گذاری بسیار خوبی بوده و آمار نشان از دست‌یابی ما بدان است.

تمرکز بر صنعت دانش‌بنیان

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شاخص‌ترین کاری که در دولت سیزدهم بر آن تمرکز شده، صنعت دانش‌بنیان است، ادامه داد: در دو هفته گذشته بسته حمایتی بسیار جذاب برای صنایع صادرات‌محور دانش‌بنیان داشتیم که می‌تواند تحولی را در این بخش رقم بزند.

وی درباره بخش معدن اظهار کرد: افزایش حقوق دولتی را از ۱۹ همت در سال۱۴۰۰  تا حدود ۴۰ همت در سال ۱۴۰۲ و امسال بالاتر از ۵۵ همت رقم خواهیم زد. همه چیز مهیا شده تا اشکالات اساسی در این موضوع درآید و ما بتوانیم هم در افزایش تولید و هم در احقاق حقوق دولتی  به نتایج بهتری دست‌ یابیم. حدود ۴۹۳ معدن خفته و راکد در سال ۱۴۰۲ احیا شده که پتاسیل اشتغال بیش از ۲۲۰۰ نفر در سال ۱۴۰۲ را فراهم کرده است، همچنین رشد ۲۲۰ درصدی در بخش حفاری را شاهد بودیم، افزایش ۵۴ درصدی در بخش سرمایه‌گذاری گواهی کشف در سال ۱۴۰۲ نیز شاخص‌های خوبی است که در بخش معدن اتفاق افتاده است، اما مهمتر از همه توسعه فناوری‌های حوزه معدن است و به‌زودی از برنامه‌ای رونمایی خواهد شد که می‌تواند نشان‌ دهنده یک تحول اساسی در بخش معدن باشد.

علی‌آبادی با اشاره به احیای محدوده‌های غیرفعال در بخش معدن یادآور شد: اهتمام بر تولید اطلاعات پایه اکتشاف، پیگیری ۱۲۱ هزار کیلومتر مربع عملیات جاری اکتشاف دولتی در این دوره، شناسایی و تشکیل پرونده الکترونیکی  برای ۱۸۰۰ محدوده فعال فاقد پرونده از جمله اقدامات اساسی و زیرساختی است.

وی افزود: تعداد بسیاری از محدوده‌ها را در اختیار شرکت‌ها داشتیم که فعال نبودند، باطل کردن پروانه‌ها و برگزاری مجدد مزایده، اقدام اساسی دیگری در این حوزه بود. احیای ظرفیت سازمان نظام مهندسی نیروی انسانی، اجرای پایش و هوشمندسازی معادن، در دستور کار قرار داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: گلوگاه تأمین ماشین‌آلات مشکل جدی این حوزه بود که اعتراض بر وجود ماشین‌آلات فرسوده این بخش را به دنبال داشت. ما علاوه بر اینکه افزایش  ۱۰۰ درصدی  تولیدات داخلی را در دستور کار گذاشتیم، ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی که تکنولوژی آن در داخل کشور نبود را برداشتیم.

وی به اقدامات فناوری و عمومی این بخش اشاره و بیان کرد: تنظیم بازار و هوشمندسازی فرآیندها همچون بورس کالا که شفافیت بهتری در موضوع معدن ایجاد کرد، جمع‌آوری۲۲۰ بخشنامه و جایگزینی آن‌ها با یک بخشنامه در این دولت از دیگر اقدامات افتخار آمیز این دولت است.

علی‌آبادی با اشاره به بخش تجارت گفت: تنوع بخشی به مقاصد صادراتی و گروه‌های کالایی، افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی و ارائه مشوق‌های صادراتی دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته، فعال‌سازی تجارت با همسایگان از جمله اقدامات ما در این حوزه بوده است. برآنیم تا از کشوری کالا خریداری کنیم که بدان کالا صادر می‌کنیم. در این راستا ۷۰۰ شرکت توانمند ایرانی در اجلاسی با بیش از ۲۲۰۰ نفر تجار خارجی حضور یافتند و ارتباط برقرار کردند، همچنین حضور مقامات ۸۰ کشور دنیا در این اجلاس، دستاورد بزرگی برای کشور است.

وی با اشاره به نتایج ترانزیت خارجی کشور در سه ماه اول امسال گفت: این آمار نشان از موفقیت این طرح‌هاست. امسال از عدد ۳.۵ تن در مدت مشابه سال قبل به بیش از ۵.۵ تن رسیده‌ایم که عدد بسیار قابل توجه است. در تجارت داخلی تراز کردن عرضه و تقاضا از طریق واردات و افزایش تولید اقدام مهمی بود که صورت گرفت. تنظیم بازار از طریق افزایش بازرسی‌ها و اقداماتی که نتیجه آن را مردم در بازار مشاهده می‌کنند.   

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اطلاعات مرکز آمار افزود: متوسط رشد در حوزه تجارت خارجی در دولت دوازدهم منفی ۹ درصد بوده و در دولت سیزدهم مثبت ۷ درصد است. از دلایل عمده تحرک و پویایی در این حوزه می‌توان به دیپلماسی فعال که از سیاست‌های شهید خدمت بود، اشاره کنیم چنانکه تعداد رایزن‌ها در خارج از کشور به ۲۴ نفر افزایش یافته است.

وی درباره واردات در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: رشد ۱۲.۶ درصدی ارزش واردات کالاهای واسطه‌ای، همچنین رشد ۱۳درصدی ارزش واردات کالاهای سرمایه‌ای نشان دهنده تقویت جریان تولید است، کاهش ۵ درصدی ارزش واردات کالاهای مصرفی نشان از مدیریت خوب حوزه واردات است.

رشد ۱۰ درصدی صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

علی‌آبادی با اشاره به رشد ۱۰ درصدی صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ گفت: این رشد نشان از تقویت تولیدات صادرات است، همچنین رشد ۱۱ درصدی ارزش کالاهای صادراتی معدن و صنایع معدنی از افتخارات دولت سیزدهم است.  

وی ابراز کرد: در سه ماهه اول امسال، براساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی ۶۹۲۶ دستگاه خودرو به کشور وارد شده است که در مقایسه با سال گذشته که حدود ۲۸۴ خودرو بوده، رشد بسیار قابل توجهی را نشان می‌دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به آمار واردات شمش طلای استاندارد اشاره و بیان کرد: نسبت به سال گذشته رشد بسیار خوبی در این حوزه داشتیم و نشان دهنده این است که روند به نحوی تنظیم شده که می‌توانیم انتظار بالاتری امسال داشته باشیم. آمار واردات گوشی تلفن همراه روند نزولی بوده است که نشان از توجه وزارت صمت به ساخت داخل و شفاف کردن فرآیندها و جلوگیری از خروج ارز از کشور داشته است.

وی با اشاره به ۲۵ برنامه جدی و اساسی در دستور کار وزارت صمت یادآور شد: با هماهنگی‌هایی که با بانک مرکزی صورت گرفته آمادگی داریم هر صنعتی را که نیاز به سرمایه‌گذاری داشته باشد، تامین ۱۰۰ درصدی ارزی کنیم. اگرچه در خصوص تسهیلات ریالی اقدامات خوبی صورت گرفته، اما در موضوع ارز این اتفاق، شاخص خوبی است و امروز اعلام می‌کنم هر صنعتی که برنامه جامع و قابل قبول داشته باشد، می‌تواند مطمئن باشد که از دسترسی به منابع ارزی برخوردار است.

انتهای پیام

نظر شما