شناسهٔ خبر: 67327690 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

علی‌آبادی در آئین افتتاح طرح‌های ملی وزارت صمت خبر داد:

احیای بیش از 4500 واحد راکد صنعتی در دولت سیزدهم شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهتمام رئیس جمهور شهید بر احیای واحدهای راکد گفت: تاکنون نزدیک به 4627 واحد صنعتی در دولت سیزدهم احیا شده و این فرآیند و نهضت همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، مراسم افتتاح و بهره‌برداری همزمان از 26 طرح‌ تولیدی، صنعتی و معدنی وزارت صمت در 10 استان کشور (به‌صورت ویدئو کنفرانس)، امروز یکشنبه سوم تیرماه سال ۱۴۰۳ و با حضور «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری، «غلامحسین اسماعیلی» رئیس دفتر رئیس جمهور و «عباس علی‌آبادی» وزیر صمت، در ستاد وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار شد.

علی آبادی در مراسم بهره‌برداری همزمان از طرح‌های وزارت صمت در سراسر کشور، اظهار کرد: تعداد ۱۲۵ طرح بزرگ آماده افتتاح داریم که امروز فقط برای ۲۶ طرح فرصت افتتاح پیدا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم سایر طرح‌ها طی روزها و ماه‌های آینده ان‌شاءالله افتتاح خواهند شد، افزود: رقمی معادل ۲۳۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده که برای مردم تبعات بسیار خوبی خواهد داشت و موجب ایجاد نزدیک به ۳۰ هزار شغل می‌شود.

وزیر صمت با اشاره به تولید دانش بنیان و صادارت محور با تمرکز بر مشارکت حداکثری مردم، یادآور شد: در این بخش اولویت‌ها تعیین شده‌اند و تقویت و فعال‌سازی صندوق‌های وزارت صمت از جمله مهم‌ترین اقداماتی بود که در این دوره به آن اهتمام شد.

وی همچنین ضمن تبریک دهه تولید و تجارت به تمامی فعالان این بخش، خاطرنشان مرد: در دولت سیزدهم، اقدامات بسیار بزرگی در حوزه صنعت و معدن انجام شد که از نظر اشتغال جوانان، تامین نیازهای داخلی و همچنین صادرات محصولات معدنی آثار آن مشهود است.

علی‌آبادی با تشریح شرایط صنعتی کشور گفت: اگر امروز تولید کشور حال خوبی دارد و کالای ایرانی در بازار به فراوانی در دسترس است، با تکیه بر همت بلند کارآفرینان، تولیدکنندگان، صنعت‌گران و معدن کاران کشور میسر شده است.

ایجاد بیش از 1144 مگاوات ظرفیت تولید برق توسط بخش صنایع

گفتنی است، وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم با اجرای 850 هزار میلیارد تومان برای رفع ناترازی در حوزه‌های آب و برق گام بلندی در زمینه تسهیل فعالیت‌های صنعتی برداشته است. همچنین با تلاش‌های صورت گرفته برای احیای واحدهای تولیدی راکد، 4 هزار و 627 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی به مدار فعالیت و تولید بازگشته‌اند.

وزارت صمت با تعریف پروژه‌های پیشران صنعتی از جمله در زمینه‌های تولید خودرو برقی، ساخت موتور هواپیما و نظایر آن و توجه ویژه به صنایع دانش‌بنیان و اقتصاد دریامحور توانسته میانگین رشد فصلی صنعت را از منفی 1.26 درصد در دولت دوازدهم به مثبت 4.37 درصد برساند. همچنین با برنامه‌ریزی دولت سیزدهم برای جداسازی برق صنعت از برق خانگی، در سال 1402 بیش از 1144 مگاوات ظرفیت تولید برق توسط بخش صنایع ایجاد شده است.

بر اساس این گزارش عملکرد وزارت صمت در بخش صدور مجوزهای صادره در بخش بهره‌برداری صنعتی 13.7، اکتشاف 10.3 و کارت بازرگانی 67 رشد داشته است. همچنین در سه ساله دولت سیزدهم نسبت به سه ساله اول دولت دوازدهم تولید کامیون و کشنده 299 درصد، کمباین 158 درصد، تراکتور 57 درصد، اتوبوس و مینی‌بوس 68 درصد، شمش آلومینیوم 74 درصد و انواع سواری 25 درصد رشد داشته است.

در دولت مردمی با تلاش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت حقوق دولتی معادن از 19 همت در سال 1400 به 55 درصد در سال 1403 خواهد رسید. بر همین اساس وزارت صمت در سال 1401، 434 معدن و در سال 1402، 493 معدن خفته را احیا کرده است. همچنین متوسط رشد حجم تجارت که در دولت دوازدهم منفی 9 درصد بوده با تلاش‌ها و دیپلماسی فعال دولت سیزدهم به خصوص با کشورهای منطقه، به مثبت 7 درصد رسیده است.

در همین راستا در دولت سیزدهم، رشد واردات کالاهای واسطه‌ای 12.6 درصد، رشد واردات کالاهای سرمایه‌ای 13 درصد و رشد واردات کالاهای مصرفی 5 درصد بوده و در برابر ارزش کالاهای صادراتی صنعتی رشد 10 درصدی و کالاهای صادراتی بخش معدن و صنایع معدنی رشد 11 درصدی داشته است.

بر اساس گزارش ارائه شده وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان شش ماهه اول سال 1403 125 طرح قابل افتتاح دارد که مجموع سرمایه‌گذاری این طرح‌ها 238 هزار میلیارد تومان بوده و 30 هزار فرصت شغلی پایدار ایجاد خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظر شما