شناسهٔ خبر: 67326827 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با حضور مخبر انجام شد

افتتاح ۲۶ طرح صنعتی و تولیدی در ۱۰ استان با اعتباری بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان

۲۶ طرح بزرگ صنعتی و تولیدی زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۱۰ استان کشور و با اعتباری بالغ بر ۶۰ هزار و ۷۰۶ میلیارد تومان، با حضور سرپرست ریاست جمهوری به شکل رسمی افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمد مخبر صبح امروز یکشنبه در ادامه افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های دولت سیزدهم، با حضور در وزارت صنعت، معدن و تجارت، دستور آغاز بهره‌برداری رسمی از ۲۶ طرح بزرگ صنعتی و تولیدی را در ۱۰ استان کشور، صادر کرد.

این طرح‌ها با اعتباری بالغ بر ۶۰ هزار و ۷۰۶ میلیارد تومان اجرا شده‌اند و با بهره‌برداری از آنها ۵ هزار و ۵۶۳ فرصت شغلی مستقیم و پایدار ایجاد شده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم با اجرای ۸۵۰ هزار میلیارد تومان برای رفع ناترازی در حوزه‌های آب و برق گام بلندی در زمینه تسهیل فعالیت‌های صنعتی برداشته است. همچنین با تلاش‌های صورت گرفته برای احیای واحدهای تولیدی راکد، ۴ هزار و ۶۲۷ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی به مدار فعالیت و تولید بازگشته‌اند.

وزارت صمت با تعریف پروژه‌های پیشران صنعتی از جمله در زمینه‌های تولید خودرو برقی، ساخت موتور هواپیما و نظایر آن و توجه ویژه به صنایع دانش‌بنیان و اقتصاد دریامحور توانسته میانگین رشد فصلی صنعت را از منفی ۱,۲۶ درصد در دولت دوازدهم به مثبت ۴.۳۷ درصد برساند. همچنین با برنامه‌ریزی دولت سیزدهم برای جداسازی برق صنعت از برق خانگی، در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۱۴۴ مگاوات ظرفیت تولید برق توسط بخش صنایع ایجاد شده است.

بر اساس این گزارش عملکرد وزارت صمت در بخش صدور مجوزهای صادره در بخش بهره‌برداری صنعتی ۱۳,۷، اکتشاف ۱۰.۳ و کارت بازرگانی ۶۷ رشد داشته است. همچنین در سه ساله دولت سیزدهم نسبت به سه ساله اول دولت دوازدهم تولید کامیون و کشنده ۲۹۹ درصد، کمباین ۱۵۸ درصد، تراکتور ۵۷ درصد، اتوبوس و مینی‌بوس ۶۸ درصد، شمش آلومینیوم ۷۴ درصد و انواع سواری ۲۵ درصد رشد داشته است.

در دولت مردمی با تلاش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت حقوق دولتی معادن از ۱۹ همت در سال ۱۴۰۰ به ۵۵ درصد در سال ۱۴۰۳ خواهد رسید. بر همین اساس وزارت صمت در سال ۱۴۰۱، ۴۳۴ معدن و در سال ۱۴۰۲، ۴۹۳ معدن خفته را احیا کرده است. همچنین متوسط رشد حجم تجارت که در دولت دوازدهم منفی ۹ درصد بوده با تلاش‌ها و دیپلماسی فعال دولت سیزدهم به خصوص با کشورهای منطقه، به مثبت ۷ درصد رسیده است.

در همین راستا در دولت سیزدهم، رشد واردات کالاهای واسطه‌ای ۱۲,۶ درصد، رشد واردات کالاهای سرمایه‌ای ۱۳ درصد و رشد واردات کالاهای مصرفی ۵ درصد بوده و در برابر ارزش کالاهای صادراتی صنعتی رشد ۱۰ درصدی و کالاهای صادراتی بخش معدن و صنایع معدنی رشد ۱۱ درصدی داشته است.

بر اساس گزارش ارائه شده وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ ۱۲۵ طرح قابل افتتاح دارد که مجموع سرمایه‌گذاری این طرح‌ها ۲۳۸ هزار میلیارد تومان بوده و ۳۰ هزار فرصت شغلی پایدار ایجاد خواهند کرد.

انتهای پیام

نظر شما