شناسهٔ خبر: 67333384 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

جزئیات پیمان میان مسکو و پیونگ یانگ

پیمان اخیر میان روسیه و کره شمالی سیگنالی درباره به چالش کشیدن غرب در جنگ اوکراین به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - سفر هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به کره شمالی، یک سیگنال قوی را نشان داد؛ در رویارویی پیچیده با آمریکا و متحدانش درباره اوکراین، وی مایل است غرب را به چالش بکشد.

رئیس‌جمهور روسیه و کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی، طی نشستی در پیونگ‌یانگ، در تلاش برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و نظامی و تحکیم جبهه‌ای متحد علیه واشنگتن، توافق مشارکتی امضا کردند.

پیمانی که پوتین با کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی امضا کرد، کمک نظامی متقابل بین مسکو و پیونگ یانگ در صورت حمله به یکی از آن‌ها را پیش‌بینی می‌کند.

پوتین همچنین برای نخستین بار اعلام کرد که روسیه می‌تواند به این کشور تسلیحات ارائه کند، اقدامی که می‌تواند تحولات شبه‌جزیره کره را تغییر دهد.

به گزارش آسوشیتد پرس، مسکو محموله‌های تسلیحاتی احتمالی را پاسخی به متحدان ناتو توصیف کرد که به اوکراین تسلیحات دوربرد برای حمله به روسیه می‌دهند؛ پوتین به صراحت اعلام کرد که مسکو چیزی برای از دست دادن ندارد و آماده است که تا آخر برای رسیدن به اهداف خود در اوکراین پیش برود.

قوی‌ترین پیوند میان مسکو و پیونگ یانگ

توافق جدید با پیونگ یانگ قوی‌ترین پیوند بین روسیه و کره شمالی از زمان پایان جنگ سرد است؛ کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی، گفت که این امر روابط دوجانبه را به سطح یک اتحاد ارتقا داد، در حالی که پوتین محتاط‌تر بود و تاکید کرد که وعده کمک نظامی متقابل آینه معاهده ۱۹۶۱ بین اتحاد شوروی سابق و کره شمالی است.

 این توافق پس از فروپاشی شوروی کنار گذاشته شد و در سال ۲۰۰۰، زمانی که پوتین برای اولین بار از پیونگ یانگ بازدید کرد، با یک توافق ضعیف‌تر جایگزین شد.

اکنون سوال سیاستگذاران غربی این است که آیا پوتین به نسبت بی‌پروا می‌شود یا خیر؛ زبان او در کره شمالی -جایی که آمریکا را دیکتاتوری نئواستعماری در سراسر جهان توصیف و محکوم کرد - ممکن است افراد را به این فکر وادار کند.

تغییر سیاست سئول درباره اوکراین

کره جنوبی در واکنش به این اقدام اعلام کرد که ارسال تسلیحات به اوکراین را در یک تغییر بزرگ سیاست برای سئول در نظر می‌گیرد، زیرا تاکنون تنها کمک‌های بشردوستانه به کی‌یف تحت یک سیاست طولانی مدت عدم ارائه سلاح به کشور‌های درگیر در جنگ قرار داشت.

پوتین تاکید کرد که سئول جای نگرانی ندارد، زیرا پیمان جدید تنها کمک نظامی را در صورت تجاوز پیش‌بینی می‌کند و باید به عنوان یک بازدارنده برای جلوگیری از درگیری عمل کند.

رئیس‌جمهور روسیه به شدت به کره جنوبی درباره ارائه تسلیحات مرگ‌بار به اوکراین هشدار داد و گفت که این یک اشتباه بسیار بزرگ خواهد بود.

این مقام ارشد روسیه گفت: اگر این اتفاق بیفتد، ما نیز تصمیمات مربوطه را خواهیم گرفت که به سختی ریاست کنونی کره جنوبی را خشنود خواهد کرد.

پوتین در پاسخ به این سوال که آیا نیرو‌های کره شمالی می‌توانند در کنار نیرو‌های روسیه در اوکراین براساس این پیمان بجنگند یا خیر، گفت که نیازی به این اقدام نیست.

انتهای پیام/

نظر شما