شناسهٔ خبر: 67327177 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آسوشیتدپرس: روسیه با کره‌شمالی، غرب را بر سر اوکراین به چالش می‌کشد

علی مدنی

رسانه آمریکایی با تحلیل معاهده نظامی جدید روسیه و کره‌شمالی که در سفر هفته پیش ولادیمیر پوتین به این کشور آسیایی منعقد شد، نوشته است که مسکو به دنبال انعقاد این معاهده، غرب را از جمله بر سر اوکراین هر چه بیشتر به چالش خواهد کشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس می‌نویسد: «یک سیگنال قدرتمند در پشت مراسم باشکوهی که کره‌شمالی برای سفر هفته گذشته ولادیمیر پوتین به این کشور با فرش قرمز، بالن‌ها و لبخندها برگزار کرد، فرستاده شد؛ رهبر روسیه در ضمن مارپیچ نزولی تقابل با آمریکا و متحدانش بر سر اوکراین، می‌خواهد جوری که تاکنون سابقه نداشته منافع غرب را به چالش بکشد.»

معاهده‌ای که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی امضا کرد، کمک‌های نظامی متقابل بین مسکو و پیونگ‌یانگ را در صورت حمله خارجی به هر یک از ۲ کشور در نظر گرفته است. پوتین همچنین برای نخستین بار اعلام کرد روسیه ممکن است به کره‌شمالی تسلیحات عرضه کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهور روسیه ارسال بالقوه محموله‌های تسلیحات را به‌عنوان پاسخی به کمک متحدان ناتو به اوکراین با تسلیحات دوربرد به منظور حمله به روسیه خوانده و صراحتا اعلام کرده مسکو چیزی برای از دست دادن نداشته و آماده است برای دستیابی به اهدافش در اوکراین «تا پایان این راه برود.»

این خبرگزاری اعا می‌کند: «اقدامات پوتین به نگرانی‌ها در واشنگتن و سئول درباره ائتلافی که در جریان آن کره‌شمالی به مسکو مهمات شدیدا مورد نیازش را برای جنگش در اوکراین عرضه کرده و در ازای آن کمک اقتصادی و فن‌آوری در راستای افزایش تهدید ناشی از برنامه‌های موشکی و تسلیحات هسته‌ای خود دریافت می‌کند، دامن زد.»

این معاهده امنیتی جدید بین پیونگ‌یانگ و مسکو باعث برقرار شدن قدرتمندترین پیوند بین ۲ طرف از زمان پایان جنگ سرد تاکنون شد.

کیم جونگ اون گفت این معاهده سطح روابط ۲ جانبه را تا یک ائتلاف بالا برده، در حالی که پوتین به شکلی محتاطانه‌تر گفت این تعهد نسبت به کمک‌های نظامی ۲ جانبه مشابه با یک معاهده سال ۱۹۶۱ بین اتحاد شوروی سابق با کره‌شمالی است؛ معاهده‌ای که بعد از سقوط اتحاد شوروی کنار گذاشته شده و یک سند ضعیف‌تر در سال ۲۰۰۰ با سفر پوتین به پیونگ‌یانگ جای آن را گرفت.

آسوشیتدپرس: روسیه با کره‌شمالی، غرب را بر سر اوکراین به چالش می‌کشد پوتین و کیم

«استفان سستانوویچ» عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا متذکر شد هنگامی که «نیکیتا خروشچف» رهبر شوروی سابق در سال ۱۹۶۱ معاهده با پیونگ‌یانگ را امضا کرد، متعاقب آن بزرگ‌ترین بمب هسته‌ای دنیا را آزمایش کرد، دیوار برلین را ساخت و احتمالا اقداماتی را که منجر به بحران موشکی سال ۱۹۶۲ کوبا شد، سنجید.

به نوشته آسوشیتدپرس، این عضو شورای روابط خارجی آمریکا ادعا کرد: «سیاستگذاران غربی حالا این پرسش را دارند که آیا پوتین هم دارد به همان اندازه بی‌مهابا می‌شود. ادبیات پوتین در سفرش به کره‌شمالی – سفری که در جریانش ایالات متحده آمریکا را به‌عنوان یک دیکتاتوری نواستعمارگر جهانی محکوم کرد – ممکن است این تصور را ایجاد کند.»

در واکنش به این تحولات، کره‌جنوبی از یک تغییر عمده در سیاست خود و تصمیمش برای در نظر گرفتن ارسال تسلیحات برای اوکراین خبر داد. این در حالی است که سیاست سئول تا پیش از این بر مبنای عدم عرضه تسلیحات به کشورهای درگیر در جنگ و اکتفا کردن به ارسال کمک‌ بشردوستانه برای کی‌یف بوده است.

با این حال پوتین تاکید دارد توجیهی برای آنکه سئول نگران این معاهده شود، وجود ندارد چون این معاهده جدید تنها کمک نظامی را برای زمان تجاوزگری در نظر داشته و لزوما به‌عنوان بازدارنده و پیش‌گیری‌کننده از جنگ عمل می‌کند.

او اما به سئول هشداری شدید از بابت عرضه تسلیحات مرگبار به اوکراین را داده و این کار را یک «اشتباه بسیار بزرگ» توصیف کرد. پوتین بیان داشت: «اگر چنین اتفاقی بیفتد پس از آن تصمیمات مرتبط با آن را اتخاذ خواهیم کرد که خوشایند رهبران فعلی کره‌جنوبی نخواهد بود.»

پوتین در پاسخ به اینکه آیا سربازان کره‌شمالی ممکن است تحت معاهده مذکور در کنار همتایان روس خود در اوکراین بجنگند، گفت لزومی برای چنین کاری وجود ندارد.

آسوشیتدپرس: روسیه با کره‌شمالی، غرب را بر سر اوکراین به چالش می‌کشد پوتین و کیم

رئیس‌جمهور روسیه ماه گذشته میلادی هشدار داد، مسکو ممکن است در پاسخ به تصمیم متحدان ناتو در اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از تسلیحاتشان به منظور انجام حملات محدود در خاک روسیه، به کشورهای دیگری تسلیحات دوربرد برای حمله به اهداف غربی را بدهد.

به نوشته آسوشیتدپرس، پوتین روز پنجشنبه گذشته در جریان سفرش به کشورهای آسیایی کره‌شمالی و ویتنام در راستای تکرار همان هشدار از عرضه تسلیحات به کره‌شمالی صحبت کرد.

پوتین اظهار کرد: «من چنین کاری را در سایه توافقاتمان با جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) رد نمی‌کنم. مسکو می‌تواند مشابه متحدان غربی که تصمیم‌گیری درباره نحوه استفاده از تسلیحات غربی را بر عهده اوکراین می‌دانند، استدلال داشته باشد. ما به طرزی مشابه می‌توانیم بگوییم که چیزی را به کسی عرضه می‌کنیم اما کنترلی بر آنچه که بعد از آن اتفاق می‌افتد، نداریم و می‌گذاریم آنها درباره‌اش فکر کنند.»

«سوئه می تری» یک عضو ارشد واحد مطالعات کره در شورای روابط خارجی آمریکا مدعی شد، مسکو ممکن است فن‌آوری‌های تسلیحاتی خود را در اختیار پیونگ‌یانگ گذاشته و به آن در زمینه ارتقای توانمندی موشک‌های بالستیک کمک کند و طبق برخی اسناد و مدارک این اتفاق در حال رخ دادن بوده و احتمالا مسکو در ماه نوامبر گذشته، ۲ ماه بعد از انجام شدن دیدار قبلی کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین، به پیونگ‌یانگ برای پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌اش کمک کرد.

تری گفت: «این رویه عمیقا نگران‌کننده است، چون فن‌آوری‌های مورد استفاده برای پرتاب‌های موشک‌های فضایی با فن‌آوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک قاره‌پیما اشتراکات زیادی دارند. روسیه همچنین می‌تواند به کره‌شمالی در حوزه‌های دیگری که پیشرفت چندانی حاصل نکرده است، نظیر موشک‌های بالستیک پرتابی از زیردریایی کمک‌های حیاتی داشته باشد.»

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش نوشت، پوتین با مرتبط ساختن صریح انتقال تسلیحات به پیونگ‌یانگ با اقدامات غرب در قبال اوکراین، به متحدان کی‌یف هشدار داده است در صورت عقب‌نشینی نکردن از مداخلاتشان در جنگ اوکراین با دور جدیدی از تقابلات مواجه می‌شوند.

رئیس‌جمهور روسیه بیان داشت: «آنها دارند تنش در وضعیت را شدت می‌بخشند و ظاهرا توقع دارند ما بترسیم و همزمان می‌گویند که می‌خواهند در میدان جنگ یک شکست استراتژیک را به روسیه تحمیل کنند. از نظر روسیه این کار به معنی تلاشی برای پایان دادن به موجودیت کشور ما و پایان دادن به تاریخچه هزار ساله کشور روسیه است. و سوالی که پیش می‌آید این است؛ چرا ما باید نگران باشیم؟ آیا این بهتر نیست که ما تا آخر به این راه ادامه دهیم؟»

به نوشته این خبرگزاری آمریکایی، «الکساندر گابوئف» مدیر مرکز روسیا-اوراسیای کارنگی در برلین گفت، بیانیه پوتین بازتاب‌دهنده تلاشی برای دلسرد کردن آمریکا و متحدانش از تشدید حمایت‌هایشان از کی‌یف، در ضمن وقوع حملات جدید روسیه در چند بخش خط مقدم جنگ است.

او در اظهاراتی که از سوی شبکه خبری مستقل روسی «دوژد» بازتاب یافت، گفت: «وضعیت هر چه بیشتر خطرناک می‌شود و روسیه فکر می‌کند باید سریعا غرب را نکوهش کرده تا نشان دهد درگیر شدن عمیق‌ترش در جنگ اوکراین هزینه خواهد داشت.»

آسوشیتدپرس در این تحلیل بر این باور است که سفر پوتین به کره‌شمالی یک چالش جدید را برای چین، متحد ارشد اصلی پیونگ‌یانگ به وجود آورده و به صورت بالقوه به کیم جونگ اون اجازه می‌دهد از اتکای افراطی خود به پکن بکاهد.

چین تاکنون درباره معاهده امنیتی جدید کره‌شمالی و آمریکا اظهارنظری نداشته است، اما بسیاری از کارشناسان استدلال می‌کنند پکن دوست ندارد نفوذش بر همسایه خود را از دست بدهد.

«ادوارد هاول» عضو ارشد اندیشکده چتم هاوس گفت: «اینکه ارتقای روابط روسیه و کره‌شمالی بدون محدودیت باشد، به چین وابسته بوده و این کشور رخدادها را از نزدیک رصد می‌کند. چین با سخت‌گیری به ادعای کیم جونگ اون درباره اینکه روسیه صادق‌ترین دوست کره‌شمالی است، نگاه می‌کند. با وجود افزایش همکاری‌های مسکو و پیونگ‌یانگ در حوزه فن‌آوری‌های نظامی پیشرفته، چین همچنان به‌عنوان بزرگ‌ترین متحد اقتصادی کره‌شمالی مطرح است.»

انتهای پیام

نظر شما