شناسهٔ خبر: 67312032 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ورود ناو هواپیمابر آمریکا به بندر بوسان

ناو هواپیمابر تئودور روزولت آمریکا برای شرکت در یک رزمایش وارد بندر بوسان کره جنوبی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نیروی دریایی کره جنوبی در بیانیه‌ای از ورود ناو هواپیمابر هسته‌ای تئودور روزولت آمریکا به بندر بوسان کره جنوبی برای شرکت در یک رزمایش نظامی مشترک در ماه جاری، خبر داد.

در این بیانیه آمده است این ناو آمریکایی برای شرکت در رزمایشی مشترک با نظامیان سئول و توکیو در ماه جاری، وارد بندر بوسان شده است.

سران سه کشور در نشستی در اوت 2023 در کمپ دیوید، برای برگزاری رزمایش نظامی آموزشی سالانه به توافق رسیده در حالی که رفتارهای خطرناک و تهاجمی چین در آب های مورد منازعه در دریای چین جنوبی را محکوم کردند.

این در حالی است که هفت ماه پیش، ناو هواپیمابر کارل وینسون آمریکا برای نشان دادن قدرت بازدارندگی هسته‌ای خود در برابر برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی، به کره جنوبی رفته بود.

حدود 4 ماه پیش آمریکا و کره جنوبی، رزمایش نظامی سالانه خود با نام سپر آزادی را برگزار کردند.

سئول و واشنگتن معمولاً رزمایش های ترکیبی اصلی خود را دوبار در سال - در ماه های مارس و آگوست - انجام می دهند. اگرچه دو کشور می گویند که این برنامه ماهیتی منظم و دفاعی دارد، اما کره شمالی این رزمایش ها را تمرین حمله به پیونگ یانگ معرفی کرده است.

همچنین چند روز پیش ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای نخستین بار در 24 سال اخیر وارد کره شمالی شد و مورد استقبال کیم جونگ اون رئیس این کشور قرار گرفت. در این سفر، سران دو کشور توافقنامه جدید مشارکت راهبردی جامعی را امضا کردند. پوتین این توافقنامه را «سندی بنیادی» نامید که اساس روابط دو کشور در بلندمدت را تشکیل خواهد داد.

در این توافقنامه تاکید شده است که در صورت تجاوز خارجی، دو کشور با هماهنگ کردن مواضع و اطمینان از همکاری دوجانبه نسبت به از بین بردن این تهدید اقدام خواهند کرد. در این توافقنامه همچنین تاکید شده است: «اگر یکی از طرفین مورد حمله نظامی کشور یا گروهی از کشورها قرار گیرد و خود را در وضعیت جنگی ببیند، طرف دیگر فوراً با تمام امکاناتی که در اختیار دارد و مطابق با قوانین داخلی فدراسیون روسیه و کره شمالی و منشور سازمان ملل متحد، کمک‌های نظامی و غیره را به طرف دیگر ارائه داده و به دفاع از شریک راهبردی خود خواهد شتافت

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که سفیر روسیه را برای اعتراض به امضای توافق میان روسیه و کره شمالی در پیونگ‌یانگ در هفته جاری احضار کرده است. طبق بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی کیم به دیپلمات ارشد روسیه گفت که حمایت نظامی مسکو از پیونگ‌یانگ به امنیت کره جنوبی آسیب می‌زند و ناگزیر بر روابط میان سئول و مسکو «اثرات منفی» خواهد داشت.

وی علاوه بر این از روسیه خواست «مسئولانه رفتار کند

انتهای پیام/

نظر شما