شناسهٔ خبر: 67331588 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بانک‌ها بیش از یک ضامن برای پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری طلب نکنند

سنندج- ایرنا- بازرس کل کردستان گفت: هیچ بانکی حق ندارد برای پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری بیش از یک ضامن طلب کند، در غیر این صورت برخورد خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، عیسی هواسی روز یکشنبه در نشست خبری در سنندج اظهار کرد: در حال حاضر ۱۹ هزار نفر در استان در صف دریافت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری هستند که باعث ایجاد نارضایتی مردم شده است.

وی با بیان اینکه سند جدید تحول و تعالی قضایی امسال در دستور کار قرار گرفت، ادامه داد: سال گذشته ۱۰۰ گزارش آسیب شناسی به مجموعه دستگاه‌های اجرایی و استانداری ارسال شد.

بازرس کل کردستان گفت: بخشی از کار سازمان بازرسی تشکیل پرونده های تعقیب کیفری و تعقیب اداری انضباطی است اما بخش عمده کار ما تهیه گزارش های اصلاح امور است و الزاما گزارش های ما منجر به تشکیل پرونده های تعقیب کیفری و اداری انتظامی نمی شود.

هواسی افزود: سال گذشته ۹۷ گزارش بازرسی داشتیم که نسبت به سال قبل از آن، حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی یادآور شد: فعالیت های ما با توجه به راهبرد سند تعالی قوه قضاییه هر سال افزایش می یابد و به صورت مستمر از دستگاه های اجرایی بازرسی انجام می دهیم.

بازرس کل کردستان اضافه کرد: سال گذشته ۱۳۲ گزارش اصلاح امور( یعنی جایی که در جریان فرآیندها و ساختار امور اشکال دیدیم) تهیه شد و در مجموعه ۲۵۶ پیشنهاد اصلاحی را به دستگاه های اجرایی ابلاغ کردیم.

هواسی ادامه داد: در حوزه گزارش های تعقیب کیفری ۲۳ گزارش در سال گذشته تهیه کردیم که ۶۰ درصد گزارش های ما منجر به محکومیت متهمان شد و این نشان از اتقان گزارش های ما و جدیت در برخورد با فساد است.

وی افزود: در حوزه گزارش های تعقیب اداری و انتظامی هم ۷۵ گزارش تهیه و به مراجع و هیات های رسیدگی به تخلفات ارسال شد.

بازرس کل کردستان تاکید کرد: در این زمینه ۸۰ درصد متهمان معرفی شده محکوم شدند که نشان دهنده گزارش های فنی و دقیق و برخورد قاطع است.

هواسی یکی دیگر از وظایف سازمان بازرسی را رسیدگی به شکایات مردمی علیه دستگاه های دولتی اعلام کرد و گفت: سامانه ir. ۱۳۶ در دسترس مردم است و شهروندان از این طریق می توانند شکایت خود را مطرح و کد رهگیری دریافت کنند، ضمن اینکه از طریق همین سامانه در جریان روند بررسی پرونده قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه پارسال بیش از ۲ هزار و ۲۱۶ شکایت به سازمان بازرسی ارسال و در زمان قانونی بررسی شد، افزود: سامانه مذکور ظرفیت این را دارد که مردم به صورت بی نام یا ثبت مشخصات، اعلام فساد و مراحل رسیدگی را مشاهده کنند.

بازرس کل کردستان به بحث انتخابات هم اشاره داشت و این رویداد سیاسی را مهم دانست و افزود: مشارکت در انتخابات، نیازمند همت همه است و نقش اصحاب رسانه در این زمینه بسیار مهم است.

هواسی با بیان اینکه مشارکت بالا باعث ناکامی دشمنان خواهد شد، ادامه داد: امیدواریم شاهد مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری باشیم و این مهم با توجه به شعور سیاسی بالای مردم اتفاق می افتد.

وی میزان اثربخشی ناشی از ورود بازرسی در بخش های مختلف را ۳۷ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: پیگیری وصول حقوق دولتی از معادن سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و مطالبات مالیاتی هفت هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال بوده است.

نظر شما