شناسهٔ خبر: 67330826 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیر عامل آبفای کشور در پاسخ به ایلنا:

۲۸۹ شهر تنش آبی دارند/ تمرکز بر حفظ استاندارد آب استراتژیک کشور

مدیر عامل آبفای کشور در پاسخ به ایلنا: مدیر عامل آبفای کشور تصریح کرد: آب شرب سهم کمتری در میزان مصارف دارد اما به لحاظ حفظ بهداشت و سلامت اهمیت ویژه دارد و آب استراتژیک محسوب می شود بنابراین باید سالم و استاندارد باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، هاشم امینی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشور ما در اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده و مدیریت منابع آبی از اهمیت بسزایی برخوردار است، اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور می طلبد که همه آحاد جامعه به موضوع آب توجه کنند، دستگاههای ذیربط هم در راستای حفظ منابع آب و مدیریت این مایه حیات حرکت کنند.

وی افزود: در دنیا میزان بارش ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلیمتر، در آسیا این رقم ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیمتر و در کشور ما ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر است بنابراین میزان آب تجدیدپذیر کشور ما نسبت به دنبا کمتر است به همین جهت میزان استفاده از آب تجدیدپذیر از دنیا متفاوت است 

مدیر عامل آبفای کشور تصریح کرد: میزان مصرف آب در بخش کشاورزی ۹۲ درصد، در بخش شرب ۶ درصد و مابقی آب کشور در سایر بخش ها به مصرف می رسد.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و اهمیت آن گفت: آب شرب سهم کمتری در میزان مصارف دارد اما به لحاظ حفظ بهداشت و سلامت اهمیت ویژه دارد و آب استراتژیک محسوب می شود بنابراین باید سلامت و استاندارد باشد.

هاشم در ادامه در مورد برخورد با مشترکان پرمصرف و بدمصرف، اظهار داشت: مشترکان بد مصرف اگر به اخطارها توجه نکنند آب آنها از ساعت ۹ صبح تا ۳ عصر قطع خواهد شد.

وی ادامه داد: سال گذشته این امر اجرا می‌شد و امسال هم با جدیت در پیک مصرف انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: اقدام‌های صورت گرفته برای مدیریت مصرف سبب شد رشد مصرف که پیش از این ۳ درصد بود به کمتر از ۱.۸ درصد برسد.

امینی تعداد مشترکان آب را حدود ۲۴ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد حدود ۳۴ میلیون انشعاب آب دارند.

وی تعداد مشترکانی که تا میزان الگو آب مصرف می‌کنند را ۵۵ درصد اعلام و بیان کرد: این تعداد ۳۹ درصد مصرف آب را دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور ادامه داد: ۳۵ درصد مشترکان از الگو تا ۲ برابر الگو مصرف دارند و ۶ درصد مشترکان بیش از ۲ برابرالگو مصرف می کنند که ۱۶ درصد مصرف را به خود اختصاص داده اند.

امینی خاطرنشان کرد: از سال گذشته ساختار تعرفه ها تغییر کرد تا مشترکان پرمصرف و بد مصرف به سمت مصرف الگو حرکت کنند.

وی گفت: قبض صفر فعلا نداریم اما مشترکان اگر رعایت کنند و مصرف خود را به زیر الگو برسانند می توانند از قبض صفر برخودار شده و یا حتی بستانکار شرکت های آب و فاضلاب شوند.

مدیرعامل آبفای کشور افزود: الگوی مصرف آب ۱۵ متر مکعب است و ۳۶۰ تومان به ازای هر مترمکعب مصرف آب از مشترکان دریافت می شود. مشترک با مصرف الگوحدود ۵ هزار و ۵۰۰ تومان آب بها دارد که یک هزار تومان آبومان به آن اضافه می شود.

وی خاطرنشان کرد: مشترکان اگر رعایت مصرف داشته باشند به ازای هر متر مکعب مدیریت مصرف ۹۰۰ تومان پاداش دریافت خواهند  کرد.

مدیرعامل آبفای کشور درباره منسوخ شدن جمع آوری فاضلاب در انتهای شهر ها و درجهان و محلی شدن آن گفت: اخیر در تهران و برخی شهرها به این موضوع توجه شده است و استفاده از پکیج تصفیه و پساب در نظر گرفته شده است.

امینی افزود: براین اساس تلاش شده در همان محل تصفیه فاضلاب در دستورکار قرار گرفته و پساب آن در اختیار شهرداری قرار گیرد.

وی از تفاهم با شهرداری تهران با این هدف خبرداد تا فاضلاب برخی مناطق تهران در محل تصفیه شده و پساب حاصل همانجا در اختیار شهرداری قرارگیرد.

مدیرعامل شرکت فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شده در برخی شهرهای کوچک با همکاری شهرداری ها از پکیج تصفیه و پساب در محل استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف آب در سه بخش مدیریت مصرف در فرهنگ سازی، مدیریت مصرف در حوزه قانونی وتعرفه ها و  مدیریت مصرف در بخش فنی برنامه‌ریزی شده است.در بخش فرهنگی  انتظار می‌رود  نخبگان و رسانه ها ورود کرده و مدیریت مصرف بهینه را نهادینه کنند.

مدیرعامل آبفای کشور افزود: البته باید خوراک تغییر رفتار را آموزش دهیم؛ به عنوان مثال با ابزار آلات که در خانه استفاده می‌شود با تغییر رفتار کوچکی اثر بسیار زیادی در منابع آبی شرب می توان داشته باشیم.

وی گفت: در قانون برنامه ششم توسعه، قیمت گذاری ها به گونه‌ای است که مشترکان بدمصرف مشمول تعرفه‌های پلکانی می‌شوند که منجر به تغییر رفتار مصرف کنندگان نیز شده است.

امینی با اشاره به اینکه استفاده از پساب باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بایدظرفیت پساب‌ها برای صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.باید از ظرفیت آب خاکستری  برای آبیاری فضای سبزساختمان ها و فلاش تانک ها استفاده شود.

وی درباره اقدام های فنی؛ از اصلاح شبکه های فرسوده و مدیریت فشارو سیستم های تله متری و تلکه کنترل نامبرد.

وی از تلاش برای کاهش هدر رفت آب در شبکه توزیع خبرداد و گفت: ۱۲ کلان شهر کشور ایجاد سامانه های تله متری و تلکه کنترل آنها به پایان رسیده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از تلاش برای راه اندازی مرکز دیسپاجینگ ملی آب تا پایان امسال خبرداد.

امینی گفت: سال گذشته سه هزار و ۷۶۲ کیلومتر از شبکه فرسوده اصلاح و نوسازی شد.

وی به انجام نشت یابی در شبکه توزیع آب اشاره کرد که سال گذشته ۳۳ هزار و ۷۹۱ کیلومتر از شبکه های شهری و روستایی نشت یابی و اصلاح صورت گرفت. استاندارد سازی انشعابات فرسوده در دستورکار است که سال گذشته ۱۷۳ فقره استاندارد شد.

امینی با بیان اینکه  برنامه‌ها برای گذر از پیک تابستان از مهر ماه آغاز و در سطوح مختلف تعریف شد گفت: در تهران مشهد و سیستان نگرانی‌های داشتیم و برنامه‌ها به طور پیوسته رصد می شد، اما اوایل سال ۱۴۰۳ بارشها را داشتیم که سبب شدو در این شهرها نگران جدی برای تامین آب شرب و بهداشت نداشته باشیم.

وی ادامه داد: با برنامه‌ای که به مجلس ارایه شد مقرر شد ۹ درصد معادل ۷۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت آب شرب کشور اضافه شود که موفق شدیم بیش از ۱ میلیارد در قالب احداث تصفیه خانه و حفر و تجهیز چاه به بهره برداری برسانیم.

مدیرعامل آبفای کشور درباره سایراقدام های صنعت آب و فاضلاب  به جمع آوری و انتقال فاضلاب اشاره کرد که اثرات بهداشتی و زیست محیطی دارد و اخیرا از این ظرفیت به عنوان آب نامتعارف برای کشاورزی غیرمثمر و صنعت استفاده می‌شود.

وی در باره طرح جهاد آبرسانی گفت: ۸۲ درصد در بخش روستایی دسترسی به آب شرب داشتیم و برنامه ریزی شد با آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در کشور به ۹۰ درصد برسد.

مدیرعامل آبفای کشور افزود : ۵۷۰۰ روستا از ده هزار روستا آب شرب و بهداشت آنها پایدار شده واکنون شاخص به ۸۷ درصد رسیده است. با برنامه ریزی صورت گرفته تا انتهای ۱۴۰۳ آبرسانی باقی مانده بقیه روستاها انجام می‌شود.

امینی استفاده از  پساب و آب نامتعارف در صنعت و کشاورزی غیرمثمر را از برنامه‌های وزارت نیرو دانست و افزود: سابق بر این هم از ظرفیت پساب در صنعت استفاده می کردیم، اما در سال ۱۴۰۲ این موضوع در قانون تکلیف شد و صنایع مکلف هستند از آب متعارف استفاده نکنند و از پساب‌های فاضلاب استفاده کنند.

وی ادامه داد: بخشی از صنایع مهم کشور مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن و اخیرا بخشی از صنایع در استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی و کرمان به سمت و سویی آمده اند که قردادهایی را منعقد کرده اند و تصفیه خانه‌ احداث می‌کنند تا برای مصارف خود استفاده کنند.

مدیرعامل آبفای کشور خاطرنشان کرد: در استان‌هایی که پساب فاضلاب وجود دارد، اما صنایعی وجود ندارد، از بورس انرژی بهره گرفته شد و حدود دو ماه گذشته پساب شرکت آب و فاضلاب استان تهران در بورس انرژی عرضه شد و در بازه زمانی کوتاه به فروش رفت و کارگزارانی این پساب را خریدند.این ادامه خواهد داشت و در استان‌هایی که ظرفیت پساب دارند، اما صنایعی ندارند از ظرفیت بورس انرژی استفاده خواهد شد.

وی در پاسخ به ایلنا درباره تعداد شهرهای دارای تنش آبی خاطرنشان کرد: در ابتدای سال آبی ۵۰۰ شهر تنش آبی داشتند، اما اکنون در ۲۸۹ شهر ناترازی داریم.

سخنگوی آب و فاضلاب کشور گفت: برنامه‌های چند لایه برای تامین آب آنها انجام شده و مشکلی برای تامین آب مناطق مختلف کشور نداریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما