شناسهٔ خبر: 67330984 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

صنعت آب صنعتی استراتژیک است/ مردم در مصرف صرفه جویی کنند

محمدحسین سیف اللهی مقدم / فاطمه صفری دهکردی

مدیرعامل آبفای کشور گفت: کشور ما در یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و مدیریت منابع آب دشوار است و آحاد جامعه باید به آن توجه داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، هاشم امینی مدیر عامل آبفای کشور امروز در نشست خبری گفت: کشور ما در یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و مدیریت منابع آب دشوار است و آحاد جامعه باید به آن توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: در دنیا میانگین بارش بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلی متر در آسیا ۶۰۰ تا ۶۵۰ و در کشور ما ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی متر است که منجر به کاهش منابع زیر زمینی شده است.

به گفته این مقام مسؤول، ۹۲ درصد منابع آب زیر زمینی در حوزه کشاورزی است که مدیریت این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است و آب شرب هم به همین رویه زیرا استراتژیک است و سلامت جامعه به این مسأله باز می‌گردد و این آب باید از سلامت برخوردار باشد.

مدیر عامل آبفای کشور خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف آب در سه بخش مدیریت مصرف در فرهنگ سازی، مدیریت مصرف در حوزه قانونی و مدیریت مصرف در بخش فنی برنامه‌ریزی می‌شود که انتظار می‌رود در بخش فرهنگ‌ی باید خوراک تغییر رفتار را آموزش دهیم؛ به عنوان مثال ابزار آلات که در خانه استفاده می‌شود با تغییر رفتار کوچکی اثر بسیار زیادی در منابع آبی شرب داشته باشیم.

امینی اضافه کرد: در قانون برنامه ششم توسعه قیمت گذاری ها به گونه‌ای است که مشترکان بدمصرف مشمول تعرفه‌های پلکانی می‌شوند که منجر به تغییر رفتار مصرف کنندگان نیز شده است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از پساب باید مورد توجه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: ما از ظرفیت پساب‌ها برای صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد، حتی باید ظرفیت داخلی ساختمان‌ها نظیر فضای سبز باید از ظرفیت آب خاکستری استفاده شود.

وی ادامه داد: در ۳ بخش در صنعت آب و فاضلاب برنامه‌ریزی داریم که مدیریت مصرف در حوزه فرهنگ سازی، تعرفه‌ای و قانونی و بخش‌های فناورانه است. در برنامه ششم توسعه به نحوی تعرفه گذاری شد که مشترکین پرمصرف و بد مصرف از طبقات بالای مصرف نزول پیدا کنند و مشترکان بدمصرف با تعرفه پلکانی تغییر رفتار داشته باشند و به واسطه این اعمال روش‌ها این امر محقق شد.

امینی خاطر نشان کرد: از ظرفیت پساب و آب‌های نامتعارف برای صنایع استفاده کنیم و آبی که امکان استفاده آن در حوزه شرب وجود دارد در حوزه شرب استفاده کنیم. تاکید شده آب خاکستری را در فلاش تانک‌ها و یا فضای سبز استفاده کنیم.

مدیر عامل آبفای کشور با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات شبکه آب، گفت: اصلاح شبکه‌های فرسوده از جمله فعالیت‌های ما است تا آبی که در شبکه توزیع می‌شود کمترین هدر را داشته باشد که این فرایند به طور مستمر در حال انجام است. ۱۲ کلانشهر را سامانه‌های تله متری به اتمام رسیده و مقرر شده مرکز دیسپاچینگ ملی را ایجاد کنیم که تا ۱۴۰۳ ایجاد خواهد شد .۳۷۶۲ کیلومتر شبکه فرسوده اصلاح شد و نشت‌یابی شبکه‌های توزیع و ۳۲۷۹۹ کیلومتر نشت‌یابی انجام گرفت. ۱۷۳ هزار انشعاب استاندارد و نوسازی شد.

وی اضافه کرد: برنامه‌ها برای گذر از پیکر از مهر ماه آغاز شد و در سطوح مختلف تعریف شد. تهران مشهد و سیستان نگرانی‌های داشتیم و برنامه‌ها به طور پیوسته رصد می‌شد، اما اوایل سال ۱۴۰۳ باران‌ها را داشتیم و در این شهرها نگران جدی برای تأمین آب شرب و بهداشت نداریم.

این مقام مسئول توضیح داد: با برنامه‌ای که به مجلس ارائه شد مقرر شد ۹ درصد معادل ۷۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت آب شرب کشور اضافه شود که موفق شدیم بیش از ۱ میلیارد در قالب احداث تصفیه خانه و حفر و تجهیز چاه به بهره برداری برسانیم. از اقدامات دیگر صنعت آب و فاضلاب جمع‌آوری و انتقال فاضلاب است که اثرات بهداشتی و زیست محیطی دارد و اخیراً از این ظرفیت به عنوان آب نامتعارف برای کشاورزی غیرمثمر و صنعت استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به طرح جهاد آبرسانی گفت: ۸۲ درصد در بخش روستایی دسترسی به آب شرب داشتیم و برنامه‌ریزی شد با آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در کشور به ۹۰ درصد برسد. ۵۷۰۰ روستا از ده هزار روستا آب شرب و بهداشت آنها پایدار شده و شاخص به ۸۷ درصد رسیده است. با برنامه‌ریزی صورت گرفته تا انتهای ۱۴۰۳ آبرسانی باقی مانده بقیه روستاها انجام می‌شود.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه استفاده از پساب و آب نامتعارف در صنعت و کشاورزی غیرمثمر از برنامه‌های وزارت نیرو است، خاطر نشان کرد: پیش از این هم از ظرفیت پساب در صنعت استفاده می‌کردیم، اما در سال ۱۴۰۲ این موضوع در قانون تکلیف شد و صنایع مکلف هستند از آب متعارف استفاده نکنند و از پساب‌های فاضلاب استفاده کنند.

وی افزود: بخشی از صنایع مهم کشور مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن و اخیراً بخشی از صنایع در استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی و کرمان به سمت و سویی آمده اند که قردادهایی را منعقد کرده اند و تصفیه خانه احداث می‌کنند تا برای مصارف خود استفاده کنند.

مدیر عامل آبفای کشور اضافه کرد: در استان‌هایی که پساب فاضلاب وجود دارد، اما صنایعی وجود ندارد، از بورس انرژی بهره گرفته شد و حدود دو ماه گذشته پساب شرکت آب و فاضلاب استان تهران در بورس انرژی عرضه شد و در بازه زمانی کوتاه به فروش رفت و کارگزارانی این پساب را خریدند. این ادامه خواهد داشت و در استان‌هایی که ظرفیت پساب دارند، اما صنایعی ندارند از ظرفیت بورس انرژی استفاده خواهد شد.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال آبی ۵۰۰ شهر دچار تنش آبی بین منابع و مصارف بودند و به همین خاطر به طور پیوسته برنامه‌های تأمین آب برای این شهرها در سطوح مختلف رصد می‌شد.

امینی افزود: اما از با پایان سال و شروع سال جدید و افزون شدن بارش‌ها اکنون تنش آبی بسیاری از شهرهای کشور رفع شده است. در حال حاضر ۲۸۹ شهر داریم که دچار ناترازی منابع و مصارف هستند که البته برنامه‌های چند لایه برای تأمین آب آنها انجام شده و مشکلی برای تأمین آب مناطق مختلف کشور نداریم.

امینی با اشاره به اینکه از مهرماه سال گذشته وزارت نیرو برنامه‌ریزی خود را برای گذر از پیک تابستان متناسب با بارش‌ها تعریف کرد تا بدون قطع آب تابستان را پشت سر بگذاریم.

وی ادامه داد: در برخی شهرها نگرانی‌های جدی وجود داشت به‌طور مثال در سیستان و بلوچستان، گلستان، تهران و مشهد چالش داشتیم که برنامه‌ریزی‌ها برای حل چالش‌ها صورت گرفت.

امینی گفت: ین استان‌ها به صورت هفتگی مورد رصد قرار گرفتند و با توجه به بارش‌های انتهای سال گذشته و اوایل امسال شرایط نرمال شد و اکنون نگرانی جدی برای تأمین آب نداریم.

نظر شما