شناسهٔ خبر: 67335622 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

خبر مهم درباره تأمین آب تابستان در کشور

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: با بارش‌هایی که در اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری رخ داد و پروژه‌هایی که در شهرهای با تنش آبی انجام شد، هم‌اکنون تعداد ۲۸۹ شهر در وضعیت تنش محدود آبی هستند که در این شهرها نیز پروژه‌های جبرانی اجرا شده‌اند.

صاحب‌خبر -

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نشستی خبری اظهار داشت: کشور ما در یک اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و مدیریت منابع آب در چنین اقلیمی اهمیت بسزایی دارد و دستگاه‌های اجرایی باید برنامه‌های خود را به‌گونه‌ای تدوین کنند که در راستای مدیریت بهینه منابع آبی و مدیریت بهینه برداشت از این منابع و مصرف آب باشد.

وی افزود: متوسط بارش‌های جهان، ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلیمتر، متوسط بارش‌های آسیا، ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیمتر و متوسط بارش‌های ایران ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلمتر است؛ این کسری بارش‌ها نسبت به متوسط آسیا و جهان، موجب شده میزان آب تجدیدپذیر و در دسترس ایران نیز به نسبت کمتر باشد.

امینی در خصوص سهم بخش‌های مختلف از مصرف آب تجدیدپذیر کشور گفت: حدود ۹۲درصد در بخش کشاورزی، حدود ۶درصد در بخش شرب و حدود ۲ درصد در بخش صنعت و سایر مصارف به‌مصرف می‌رسد.

وی ادامه داد: بخش شرب باوجود آنکه سهم بسیار کمتری را نسبت به بخش کشاورزی دارد، اما بخش استراتژیکی است چرا که سلامت و حیات جوامع انسانی کشور به بخش شرب بارمی‌گردد و هر ساله در تقویم، هفته‌ ابتدایی تیرماه به عنوان هفته صرفه‌جویی در مصرف آب لحاظ می‌شود درحالی که باید تمامی ایام سال، به اهمیت مدیریت مصرف آب و صرفه‌جویی در آن توجه ویژه شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: در تعرفه‌های قانونی منطبق با برنامه ششم توسعه و قوانین بودجه ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، تعرفه‌گذاری آب به‌گونه‌ای دیده شده که مشترکین پرمصرف و بدمصرف به طبقات پایین‌تر مصرفی مهاجرت کنند و شاهد تغییر رفتار مشترکین پرمصرف و بدمصرف با اعمال تعرفه‌های پلکانی باشیم که در چند سال گذشته شاهد موثر بودن این راهکار بوده‌ایم.

پای آب خاکستری به ساختمان‌های مسکونی باز می‌شود

وی افزود: طبق بند ع تبصره ۸ بودجه ۱۴۰۲ باید از ظرفیت‌های پساب فاضلاب و منابع غیرمتعارف در بخش صنعت و کشاورزی استفاده کنیم که در این زمینه تاکنون صنایع بزرگی چون فولادمبارکه اصفهان، ذوب‌آهن اصفهان و صنایعی در خراسان جنوبی، خراسان رضوی و کرمان قراردادهایی را در جهت ایجاد تأسیسات جمع‌اوری، تصفیه و انتقال پساب منعقد کرده‌اند و در زمینه کشاورزی نیز اقدامانی در راستای جایگزینی پساب در بخش‌های غیرمثمر و آبیاری فضای سبز با منابع متعارف آغاز شده است.

امینی با بیان اینکه "استفاده از منابع آب خاکستری در ساختمان‌های مسکونی نیز در دستور گار قرار گرفته"، گفت: این اقدام، اقدامی مهم در راستای مدیریت بهینه مصرف آب در ساختمان‌ها است به‌گونه‌ای که از پساب تصفیه‌شده آب مصرفی در روشویی‌ها و سینک ظرفشویی بتوان با بازچرخانی و تصفهی در ساختمان‌ها، برای فلش‌تانک‌ها و آبیاری فضای سبز همان ساختمان‌ها استفاده کرد که در این زمینه باید سازمان نظام مهندسی ساختمان پای کار بیاید تا با تأکیدات قانونی و ظرفیت‌های مباحث ۱۶ و ۱۹ قوانین ساختمان بتوان این امر مهم را پیاده‌سازی کرد.

خبر مهم درباره تأمین آب تابستان در کشور

امسال مرکز دیسپاچینگ ملی آب راه‌اندازی می‌شود

وی ادامه داد: درحال حاضر در ۱۲ کلانشهر سامانه تله‌متری و کنترل را به‌اتمام رسانده‌ایم و مقرر کردیم مرکز دیسپاچینگ ملی آب را در سال ۱۴۰۳ راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: اصطلاح شبکه فرسوده به‌طور مستمر در دستور کار شرکت‌های آب و فاضلاب قرار دارد به‌طوری که در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳ هزار و ۷۶۷ کیلومتر از شبکه‌های فرسوده اصلاح شده و ۳۲ هزار و ۷۹۹ کیلومتر از شبکه‌های توزیع نشت‌یابی شده است.

وی افزود: در خصوص انشعابات فرسوده نیز بحث نوسازی و استانداردسازی این انشعاب‌ها به‌صورت روزانه در حال انجام است و در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۷۳ هزار انشعاب، استانداردسازی شد.

۲۸۹ شهر در وضعیت تنش محدود آبی هستند

مدیرعامل آبفای کشور با بیان اینکه آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۵۰۰ شهر کشور در تنش آبی به‌سر می‌بردند که شاهد ناترازی منابع و مصارف آب در این شهرها بودیم، گفت: با بارش‌هایی که در اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری رخ داد و پروژه‌هایی که در شهرهای با تنش آبی انجام شد، هم‌اکنون تعداد ۲۸۹ شهر در وضعیت تنش محدود آبی هستند که در این شهرها نیز پروژه‌های جبرانی اجرا شده و نگرانی بابت تأمین آب تابستان نداریم.

وی ادامه داد: در دولت مردمی مقرر شده بود که ۹ درصد به‌میزان ۷۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تأمین آب شرب کشور افزوده شود که تا امروز با تلاش شبانه‌روزی یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب نسبت به ابتدای دولت، به ظرفیت تأمین آب شرب کشور افزوده شده است.

تکمیل آبرسانی به ۱۰هزار روستا تا پایان ۱۴۰۳

امینی اذعان داشت: همچنین مقرر شده بود ۶۴ طرح فاضلاب با حجم ۱.۲ میلیون مترمکعب احداث شود که تا امروز ۶۴۷ هزار مترمکعب از این ظرفیت به‌بهره‌برداری رسیده و شاهد تحقق ۵۴درصدی این برنامه هستیم و مابقی طرح‌ها نیز تا پایان نیمه نخست ۱۴۰۴ تکمیل می‌شوند.

وی افزود: در ابتدای دولت نگرانی در خصوص تأمین آب روستاهای دارای تنش آبی وجود داشت که ۱۰هزار روستا در قالب جهاد آبرسانی تعریف شد تا شاخص بهره‌مندی روستاها از آب شرب و بهداشتی در طول دولت سیزدهم از ۸۲درصد به ۹۰ درصد برسد که تا امروز از مجموع ۱۰ هزار روستا، آبرسانی به ۵۷۰۰ روستا تکمیل شده و شاخص بهره‌مندی روستاهای ایران از آب شرب و بهداشتی پایدار به ۸۷ درصد رسیده است و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۳، همه این ۱۰هزار روستا آبرسانی می‌شوند.

پایدار سازی آب شرب سیستان و زاهدان با پروژه‌های اضطراری، میان‌مدت و بلندمدت

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه نگرانی‌های جدی برای تأمین آب منطقه سیستان و زاهدان در اواخر سال گذشته وجود داشت، گفت: با توجه به عدم رهاسازی حق‌آبه هیرمند و خالی بودن چاه‌نیمه‌ها نگرانی جدی وجود داشت که با اجرای پروژه‌هایی در سه‌سطح اضطراری، میان‌مدت و بلندمدت، تأمین آب شرب منطقه سیستان و زاهدان برای همیشه پایدار خواهد بود.

وی ادامه داد: فقط در منطقه شیله، حرمک و هامون ۷۳ حلقه چاه جدید حفاری شد و با چاه‌های حفاری شده در منطقه زاهدان و زابل، تعداد این چاه‌ها به ۱۱۵ حلقه چاه رسید و با احداث و بهره برداری از آب شیرین‌کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی، آب این چاه‌ها شیرین‌سازی شده و برای شرب منطقه سیستان و بخشی از زاهدان تخصیص خواهد یافت.

امینی در خصوص قیمت تمام شده تأمین این آب گفت: یکی از گران‌ترین آب‌های تولیدی، آب تولید شده از آب‌شیرین‌کن‌ها است به‌طوری که آب تأمین شده توسط آب‌شیرین‌کن‌های بخش خصوصی مترمکعبی ۳۶ هزار تومان هزینه دربردارد اما همین آب را مترمکعبی ۳۰۰۰ تومان به مشترکین می‌دهیم.

نظر شما