شناسهٔ خبر: 67252885 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

کاربرد پروفیل در صنعت ساختمان

در صنعت ساختمان سازی مصالح مختلفی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد که یکی از پرکاربردترین آن پروفیل است. پروفیل دارای انواع گوناگونی است که با توجه به نوع و جنس مصارف مختلفی دارد.

صاحب‌خبر -

در واقع‌ می‌توان گفت که پروفیل‌ها از جمله اجزای حیاتی در صنعت ساختمان سازی هستند و این قطعات فلزی با اشکال هندسی خاصی در مراحل مختلف ساخت سازه‌های بتنی، چوبی و فلزی به کار‌ می‌روند. استفاده از پروفیل‌ها موجب افزایش سرعت ساخت و ساز و افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای خارجی‌ می‌شود. آیا شناختی از انواع پروفیل‌های ساختمانی دارید؟ پروفیل‌ها بر اساس جنس، شکل و روش تولید چه کاربردهایی در صنعت ساختمان دارند؟ .

پروفیل ساختمانی چیست؟

پروفیل ساختمانی در واقع دسته‌ای از انواع پروفیل است که در صنعت ساختمان سازی به کار‌ می‌رود. این پروفیل‌ها عمدتا ضخامتی بین 2 الی 4 میلی‌متر دارند و آن‌ها را بر اساس فاکتورهایی مانند روش ساخت یا سطح مقطع به انواع گوناگونی تقسیم بندی‌ می‌کنند. معمولا از پروفیل‌ها در ساخت درب و پنجره آلومینیومی بیشتر استفاده‌ می‌کنند. این مصالح ساختمانی به روش‌های مختلف زیر تولید‌ می‌شوند. که این روش ها بر قیمت پروفیل تاثیر مستقیم دارند.

نورد گرم

در ساخت این محصول از شمش فولادی گرم استفاده‌ می‌کنند و محصولات تولید شده به این روش از مقاومت خوبی در برابر فشار بیرونی برخوردار هستند. این محصولات به شکل دور بسته هستند.

قیمت پروفیل

نورد سرد

برخلاف روش قبل در این روش مواد به شکل مذاب نیستند و با استفاده از ورق‌های سرد و از طریق پرس و خم کردن تغییر شکل داده و تولید‌ می‌شوند. پروفیل‌های ساخته شده به این روش را نمی‌توان برای کارهای اصلی ساختمانی استفاده نمود. عمدتا از آن‌ها برای کارهای سبک و سرپایی مانند در سقف و چارچوب درب‌ها استفاده‌ می‌کنند.

مرکب

در این روش پروفیل‌هایی که به روش نورد سرد و نورد گرم تولید‌ می‌شوند با یکدیگر ترکیب‌ می‌کنند.

انواع پروفیل ساختمانی

پروفیل‌های ساختمانی انواع مختلفی دارند و هر یک بر اساس ویژگی‌ها و خصوصیاتی که دارند دارای کاربردهای خاصی هستند. از جمله انواع پروفیل‌های مورد استفاده در ساختمان سازی‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پروفیل‌های صفحه‌ای
  • پروفیل عمودی
  • پروفیل لوله‌ای
  • پروفیل زاویه‌ای
  • پروفیل نرده‌ای
  • پروفیل انعطافی و سبک

قیمت انواع پروفیل ساختمانی

پروفیل‌ها یکی از موارد مورد نیاز در پروژه‌های ساختمانی هستند، از این رو قیمت پروفیل بسیار حائز اهمیت است. قیمت پروفیل ساختمانی یکسان نیست و تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در واقع قیمت دقیق پروفیل ساختمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها‌ می‌توان به ضخامت، جنس، وزن، برند سازنده و ... اشاره نمود.

هر چقدر که پروفیل کیفیت بهتری داشته باشد دارای قیمت بالاتری است و موجب‌ می‌شود سازه نهایی از استحکام ، مقاومت و عملکرد بهتری برخوردار باشد. قیمت پروفیل‌های ساختمانی نیز همانند سایر مصالح و مقاطع فولادی ثابت نیست و نمی‌توان نرخ دقیقی را برای آن‌ها اعلام نمود.

قیمت پروفیل ساختمانی

کاربرد انواع پروفیل در صنعت ساختمان

پروفیل‌ها به طور کلی بر اساس جنس، استاندارد تولید، شکل، ابعاد و وزت به دو دسته پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی تقسیم بندی‌ می‌شوند. پروفیل‌های ساختمانی خود دارای انواع مختلفی هستند و موارد مصرف متفاوتی به شرح زیر دارند:

سازه‌های تحت فشار

در ساخت سازه‌های باربر و تحت فشار معمولا از پروفیل‌های فلزی و بتنی استفاده‌ می‌کنند و در قسمت‌های ستون، بالکن، تیر و پی کاربرد دارند. این پروفیل‌ها در ایجاد استحکام و پایداری سازه و همچنین تحمل بارهای سنگین نقش دارند.

نما و پوشش ساختمان

پروفیل‌ها در ایجاد نماهای ساختمانی نیز کاربرد دارند و یک روش رایج و موثر در ایجاد زیبایی ساختمان هستند. در واقع از انواع پروفیل‌های بتنی، فلزی ، چوبی و شیشه‌ای در ایجاد نماد استفاده‌ می‌کنند که موجب سبک سازی و بهبود عملکرد ساختمان‌ می‌شوند. کاربرد این پروفیل‌ها به صورت فریم نما، در نصب درب‌ها و پنجره‌ها و سیستم‌های پوششی است و مزایای بسیاری دارد. از جمله مزایای استفاده از پروفیل‌ها در نمای ساختمان‌ می‌توان به زیبا سازی، حفاظت از ساختمان، عایق صوتی و حرارتی اشاره نمود.

سیستم‌های آب و فاضلاب

کاربرد دیگر پروفیل‌ها در سیستم‌های آب وفاضلاب است. پروفیل‌های pvc به عنوان لوله، اتصالات و سایر قطعات در سیستم‌های فاضلاب، سیستم‌های آبیاری و سیستم‌های تهویه هوا به کار‌ می‌روند.

در سقف ساختمان

از دیگر کاربردهای پروفیل در ساختمان سازی‌ می‌توان به استفاده در سقف ساختمان‌ها اشاره نمود که دارای مزایای بسیاری است. در واقع از پروفیل به منظور اجرای سیستم‌های نورپردازی، سیستم‌های صوتی و سیستم‌های تهویه مطبوع در سقف ساختمان استفاده‌ می‌کنند.

قیمت پروفیل بر اساس انواع آن

استفاده از پروفیل در پنجره، نرده و حفاظ ساختمان‌ها

پروفیل‌ها در ساخت پنجره، نرده و حفاظ ساختمان‌ها نیز نقش دارند. با توجه به اینکه پروفیل‌ها معمولا از موادی مثل PVC، آلومینیوم و سایر فلزات ساخته‌ می‌شوند دارای خواصی مانند عایق صوتی، عایق حرارتی و مقاومت در برابر عوامل جوی هستند و از آن‌ها به عنوان فریم پنجره در ساختمان سازی استفاده‌ می‌کنند. پروفیل‌های پنجره تاثیر بسزایی در زیبا سازی و سبکی پنجره دارند و نصب و نگهداری از آن‌ها نیز به راحتی امکان پذیر است.

از پروفیل‌ها همچنین در ساخت حفاظ‌ها، پله‌ها و نرده‌های بالکن نیز استفاده‌ می‌کنند. به عبارتی پروفیل‌ها یکی از اجزای اصلی نرده‌ها هستند و موجب‌ می‌شوند ساختار مقاوم و محکمی داشته باشند. علاوه بر این پروفیل‌ها در ساخت حفاظ‌های درب‌ها و پنجره‌ها و افزایش امنیت ساختمان نیز نقش دارند.

از دیگر کاربردهای پروفیل‌ها در حوزه ساختمان سازی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ساخت و تولید نرده‌های فلزی
  • ساخت ناودانی‌های کوچک
  • ساخت ستون و اسکلت فلزی ساختمان‌ها
  • ساخت نرده‌های فلزی راه پله‌ها
  • ساخت کرکره برقی مغازه‌ها

سخن پایانی

پروفیل‌های ساختمانی انواع مختلفی دارند و توسط برندهای متعددی تولید‌ می‌شوند. از این رو با قیمت‌های متفاوتی در بازار عرضه‌ می‌شوند و مهندسین و پیمانکاران پروژه‌های ساختمانی باید بررسی کنند تا بتوانند با کیفیت‌‌ترین پروفیل‌ها را از برندهای معتبر با قیمت مناسبی تهیه کنند. 

نظر شما