شناسهٔ خبر: 67329492 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جهش هسته‌ای ایران با ۳۰۰ دستاورد در ۲ سال

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ دستاورد دانشی و فناورانه ثبت کردیم یعنی هر یک‌ونیم روز یک دستاورد ثبت شده و این چرخه کاملاً کارا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد اسلامی؛ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست خبری خود با یادآوری خاطره شهید رئیسی که همواره پیگیر مسائل علم و فناوری بود، گفت: در بازدیدی که رئیس جمهور از دستاوردهای فناورانه سازمان انرژی اتمی داشتند سوال کردند که چطور سازمان انرژی اتمی شیوه موفقیت‌آمیزی را ارائه کرده است اما دیگران نمی‌توانند؟!

وی گفت: سازمان انرژی اتمی ایران چون خود تولیدکننده محصول است بنابراین با سازمان‌های دیگر متمایز است.

اسلامی با اشاره به رونمایی سند راهبردی صنعت هسته‌ای برای افق بیست ساله در سال 1401، آن را اولین گام سازمان در فرآیند تبدیل علم و فناوری به صنعت خواند.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در سال‌های 1401 و 1402 بیش از 300 دستاورد دانشی و فناورانه ثبت کردیم یعنی هر یک‌ونیم روز یک دستاورد ثبت شده و این چرخه کاملا کارا هست. رویکرد تحقیقات محور سازمان انرژی اتمی در دولت سیزدهم توانسته این تحولات را بوجود آورد و ما در این مدت توانستیم از فاز تحقیقات به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تاثیر صنعت هسته ای در زندگی مردم،گفت: در محور انرژی رسیدن به 20 هزار مگاوات برق در دستور کار است و این در حالی است که سهم برق هسته ای در دنیا به 25 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: برای تحقق این برنامه در مناطق ساحلی شرکت‌هایی تاسیس و مطالعات تفصیلی و عملیات پیش‌نیاز آغاز شده و پروژه‌های اجرایی هم شروع شده و در 1400 ما 300 نفر نیروی انسانی در این پروژه‌ها داشتیم الان بیش از پنج هزار نفر فعال هستند؛ از این رو این یک اتفاق بزرگ است که قابلیت صنعتی خودمان را به کار گرفتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: امروز بیش از 65 محصول رادیودارو داریم که بیش از یک ملیون بیمار از آن بهره‌مند می‌شوند. همچنین 20 محصول رادیو دارو نیز در فاز تحقیقات بالینی هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: مهمترین وعده‌ای که ما در سازمان دادیم مباحث مربوط به پرتودهی بود که در زندگی مردم هم تاثیرگذار است، ما اراده کردیم که سامانه‌های مولد پرتو را فراهم آوریم. سامانه‌های پرتودهی با مشارکت بخش خصوصی ساخته شد. در سه ماه اول سال جاری 3 سایت جدید پرتودهی را ساختیم که در راستای تأمین امنیت غذایی گام بسیار مهمی به حساب می‌آید.

اسلامی گفت: هدف ما ایجاد ظرفیت مناسب پرتودهی با حمایت از بخش خصوصی است. این کار در شرق کشور توسط بخش خصوصی انجام شده و فاز اول هفته گذشته و فاز دوم در تیرماه افتتاح خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: پرتو دهی موجب می‌شود باقی مانده آفات از محصول خارج شده و عمر محصول بالارود. در وزارت جهاد کشاورزی این امر بر حبوبات انجام شد و عمر این محصولات بدون آفت به پنج سال رسید که این موضوع به معیشت خانوار و اقتصاد ملی کمک شایانی می‌کند.

اسلامی گفت: در بحث پلاسما هم ظرفیت‌های زیادی داریم، در این راستا و در بخش پزشکی برای راه‌اندازی کلینیک‌های زخم اقدامات خوبی انجام شده است. پلاسما توانسته به داد بیماران برسد و خدمت خوبی ارائه داده است. ما آمادگی داریم که کلینیک‌های زخم را گسترش دهیم و در حال رایزنی با بخش‌های مختلف پزشکی هستیم و بیمارانی که با این شیوه درمان شدند معجزه این موضوع را دیده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: سازمان انرژی اتمی شرکت‌هایش مقام اول بهره‌برداری را کسب کرده‌اند و این موفقیت بزرگی بوده و شرکت‌هایی که به نوعی ورشکسته تلقی می‌شدند در صدر بهره‌وری قرار گرفتند.

اسلامی در خصوص روابط ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قطعنامه اخیر شورای حکام این آژانس نیز گفت: روابط ایران و آژانس بر پایه معاهده پادمان و ان‌پی‌تی استوار است. در چارچوب این معاهدات، آژانس موظف به هدایت، نظارت، پشتیبانی و تشویق ایران در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است.

وی ادامه داد: مطالبات آژانس نیز باید در همین چارچوب باشد و آژانس باید در همین چارچوب هم مطالبه کرده و غیر از این مطلبی وجود ندارد که آژانس بخواهد جست‌وجو و پیگیری کند.

اسلامی تاکید کرد: در بحث مراکز، در سال 1400 190 مرکز هسته‌ای پزشکی داشتیم اما امروز بیش از 220 مرکز داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در تشریح آخرین وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر اظهار کرد: واحدهای دو و سه این نیروگاه به دلیل بروز مشکلاتی در سال 1400 با رکود مواجه شدند. در حال حاضر فعالیت‌های ساخت و تولید قطعات مورد نیاز در محل سایت نیروگاه در جریان است.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر تا 5 سال آینده و واحد سوم تا 7 سال آینده به شبکه سراسری برق کشور متصل خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در بحث ابزار دقیق هسته‌ای، تعداد زیادی از مجتمع‌های بزرگ صنعتی را داشتیم که برای تعمیر ابزار دقیق صنعتی خود مشکلاتی داشتند ولی امروز بیس از 150 مجتمع بزرگ صنعتی از امکانات سازمان انرژی اتمی در خصوص تعمیرات آن تجهیزات بهره‌مند شده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما