شناسهٔ خبر: 67326580 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اسلامی در نشست خبری:

پیشرفت هسته‌ای ما مدیون تلاش و اهتمام ویژه شهید رئیسی بود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امروز بالای ۶۵ محصول رادیو دارو داریم که یک میلیون بیمار در سراسر کشور از آن استفاده می‌کنند و به دنبال گسترش بازارهای مصرفی خود در کشورهای دیگر هستیم.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری خود با رسانه‌ها که در محل نشست هفتگی سخنگوی دولت برگزار شد، اظهارداشت: اهتمام ویژه رئیس جمهور شهیدمان نسبت به علم و فناوری را هرگز فراموش نمی‌کنیم و اگر پیشرفتی در این حوزه داریم، به واسطه تلاش و اهتمام ویژه شهید رئیسی بود.

وی با بیان وجه تمایز سازمان انرژی اتمی گفت: وقتی صحبت از چرخه نوآوری می‌کنیم، این فشار علم بر روی محققین و دانشمندان سازمان که کار تحقیقات را انجام می‌دهند یک عامل دیگر هم دارد به نام تقاضا، وقتی این تقاضا صورت می‌گیرد ما نیز علم و فناوری سازمان را به بخش های مختلف ارائه می‌دهیم.

اسلامی بیان کرد: در فرایند تبدیل علم به صنعت اولین گامی که دولت سیزدهم در راستای سند تحول برداشته شد، این بود که سازمان انرژی اتمی برنامه سند خودش را تهیه کند و انجام هم شد و در ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ ابلاغ و در دستورکار ما قرار گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ دست‌آورد دانشی و فناورانه ثبت کردیم یعنی هر یک ونیم روز یک دست‌آورد ثبت شده و این چرخه کاملا کارا هست. رویکرد تحقیقات محور سازمان انرژی اتمی در دولت سیزدهم توانسته این تحولات را بوجود آورد و ما در این مدت توانستیم از فاز تحقیقات به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم.

وی گفت: فناوری هسته‌ای تاثیرات خودش را بر زندگی مردم پدیدار کند که در حول ۲ محور انرژی و غیر انرژی تعریف می‌شود. در محور انرژی رسیدن به ۲۰ هزار مگاوات برق است، دنیا با سرعت بسیار متفاوتی به دنبال گسترش نیروگاه‌های هسته‌ای براب تولید برق پاک و پایدار است.

اسلامی گفت: سهم برق هسته‌ای را در دنیا اراده کردند که به ۲۵ درصد افزایش پیدا کند و ما نیز تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را در دستور کار قرار دادیم. ما برای تحقق این برنامه در این شرکت‌ها تلاش کردیم، طراحی و تحقیقات آنها انجام شده و در بخش‌های دیگر نیز پروژه‌های اجرایی آن آغاز شده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ حداکثر ۳۰۰ نفر مشغول بودند و امروز بیش از ۵ هزار نفر نیروی انسانی در این پروژه‌ها مشغول به کار هستند. ما قابلیت صنعت ملی خود را برای کسب قابلیت در جهت ساخت نیروگاه هسته‌ای گسترش دادیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: مهمترین وعده‌ای که ما در سازمان دادیم مباحث مربوط به پرتودهی بود که در زندگی مردم هم تاثیرگذار است، ما اراده کردیم که سامانه‌های مولد پرتو را فراهم آوریم. سامانه‌های پرتودهی با مشارکت بخش خصوصی ساخته شد. در سه ماه اول سال جاری ۳ سایت جدید پرتودهی را ساختیم که در راستای تأمین امنیت غذایی گام بسیار مهمی به حساب می‌آید.

اسلامی بیان کرد: امروز بالای ۶۵ محصول رادیو دارو داریم که ۱ میلیون بیمار در سراسر کشور از آن استفاده می‌کنند و به دنبال گسترش بازارهای مصرفی خود در کشورهای دیگر هستیم. امروز ۲۰ محصول رادیو دارو داریم که فاز بالینی خود را طی می‌کنند و برخی محصولات دیگر نیز گام‌های تحقیقاتی را سپری می‌کنند.

وی گفت: در بحث پلاسما هم ظرفیت‌های زیادی داریم، در این راستا و در بخش پزشکی برای راه اندازی کلینیک‌های زخم اقدامات خوبی انجام شده است. پلاسما توانسته به داد بیماران برسد و خدمت خوبی ارائه داده است. ما آمادگی داریم که کلینیک‌های زخم را گسترش دهیم و در حال رایزنی با بخش‌های مختلف پزشکی هستیم و بیمارانی که با این شیوه درمان شدند معجزه این موضوع را دیده‌اند.

معاون رئیس جمهور گفت: در بحث ابزار دقیق هسته‌ای، تعداد زیادی از مجتمع‌های بزرگ صنعتی را داشتیم که برای تعمیر ابزار دقیق صنعتی خود مشکلاتی داشتند ولی امروز بیس از ۱۵۰ مجتمع بزرگ صنعتی از امکانات سازمان انرژی اتمی در خصوص تعمیرات آن تجهیزات بهره‌مند شده‌اند. باید به این مهم اشاره شود که در سال ۱۴۰۲ شرکت‌های سازمان انرژی اتمی رتبه اول را در بهره وری داشتند که این نیز موضوعات مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود.

اسلامی تصریح کرد: پرتودهی آفت‌زدایی از محصولات غذایی و کشاورزی را انجام می‌دهد و عمر محصولات افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند در معیشت خانوار، اقتصاد کسانی که در این حوزه ها مشغول به فعالیت هستند و البته در اقتصاد ملی تاثیرگذار است. 

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: جلوگیری از ضایعات و دور کردن آفات برای تامین سلامت مردم گام مهمی است که در سازمان انرژی اتمی و در بحث پرتودهی برداشته شده و این مسأله محسوس‌ترین و ملموس‌ترین نوع حضور صنعت هسته‌ای در زندگی مردم است.

وی افزود: ما دو هدف کلی را در بحث رادیو داروها داشتیم یکی اینکه در بخش رادیو داروهای تشخیصی ضریب دقت را افزایش دهیم و در بخش درمانی اثربخشی را افزایش دهیم. رادیو داروهای تولیدی ما امروز هر دو هدف را تامین می‌کنند و از این بابت باید شکرگزار خدا باشیم. 

اسلامی بیان داشت: در بحث پرتودهی، در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبلش رشد ۳ برابر داشتیم که همانطور که گفتیم مستقیما در زندگی مردم تاثیر دارد و این هم نهضتی ادامه دار هست. شما دیدید که در ابتدای سال جاری در سریال نون خ ما با زبان طنز به خانه‌های مردم رفتیم و این مساله را منعکس کردیم.

نظر شما