شناسهٔ خبر: 67326283 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

نشست خبری مشترک سخنگوی دولت با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی|

اسلامی: نقشه راه دقیقی برای بومی‌سازی صنعت هسته‌ای داریم

رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست مشترک سخنگوی دولت به تشریح اقدام‌های انجام شده در این سازمان پرداخت و تاکید کرد که پیشرفت امروز در صنعت هسته‌ای، از مطالبه‌گری شهید رئیسی حاصل شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - نشست خبری مشترک علی بهادری جهرمی، سخنگو دولت با حضور محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور یکشنبه، ۳ تیر برگزار شد.

روابط ایران و آژانس مبنای قانونی دارد 

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در این نشست ضمن یاد کردن از اهتمام و توجه ویژه رئیس‌جمهور شهید به حوزه علم و فناوری، گفت: پیشرفتی که امروز در این حوزه وجود دارد، از مطالبه‌گری شهید رئیسی حاصل شده است.

اسلامی بیان کرد: در بحث توسعه صنعت هسته‌ای، نکته حائز اهمیت و وجه تمایز سازمان انرژی اتمی از دیگر سازمان‌ها، این است که سازمان انرژی اتمی خود محقق و مصرف‌کننده علم و فناوری است؛ وقتی فشار علم و تقاضا و کشش برای علم و فناوری همگام باشد، رشد و شکوفایی رقم می‌خورد و این اتفاقی است که اکنون در صنعت هسته‌ای وجود دارد؛ الگوی این فرآیند به‌عنوان فرآیند قدرت‌ساز باید به دیگر بخش‌ها منتقل شود.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه در فرآیند تبدیل علم و فناوری به صنعت، نخستین گام در این مسیر در دولت سیزدهم، این بود که سازمان انرژی اتمی سند خود را تهیه کند، اظهار کرد: این سند پس از رونمایی در دستور کار ما قرار گرفت؛ براساس عمل به این سند ما بیش از ۳۰۰ دستاورد فناورانه و دانشی را در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ثبت کردیم و این روند ادامه دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه این تحولات نتیجه رویکرد نتیجه‌محور دولت سیزدهم است که سازمان انرژی اتمی توانست براساس آن از فاز تحقیقاتی عبور کرده و در مسیر صنعتی شدن حرکت کند، گفت: سرفصل اساسی ما که مورد تاکید رهبر و رئیس‌جمهور شهید بود، تاثیر صنعت هسته‌ای بر زندگی مردم است؛ رسیدن به تولید ۲۰ هزار مگاوات برق از سرفصل‌های اصلی در زمینه انرژی است.

وی با اشاره به اینکه تولید ۲۰ هزارمگاوات برق همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارند، در دستور کار ما قرار دارد، بیان کرد: در مناطق ساحلی کشور اقدام‌های لازم برای اجرای نیروگاه‌ها انجام شده و در مرحله اجرا قرار دارد؛ در ۱۴۰۰ حداکثر ۳۰۰ نفر و امروز بیش از ۵ هزار نفر در حال کار در نیروگاه‌های اتمی هستند و این یک اتفاق بزرگ است.

اسلامی تاکید کرد: در جهان، کشوری را دارای صنعت هسته‌ای می‌دانند که سوخت و رآکتور هسته‌ای داشته باشد و چون ما در حال حرکت به سمت مولفه‌های قدرت هستیم، هدف هیاهوسازی‌ها قرار می‌گیریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی یادآوری کرد: در بخش غیرانرژی نیز مهم‌ترین وعده ما که محقق شد، مباحث مربوط به پرتودهی است؛ در سال ۱۴۰۰ ما یک سامانه فعال در این زمینه داشتیم، اما استفاده از سه نوع سامانه در زمینه یادشده در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت و از بخش‌ خصوصی نیز در این باره کمک گرفتیم.

وی افزود: از این طریق امنیت غذایی و سلامت مردم را تضمین کردیم.

اسلامی با یادآوری اینکه در بحث تولید محصولاتی که قادر به حل‌وفصل مشکلات جامعه به‌ویژه در بخش سلامت هستند، ما پیشرفت‌های خوبی داشتیم، گفت: ما در حال گسترش بازار‌های خود در موضوع رادیودارو‌ها هستیم، چون کشور‌های خارجی خواهان دریافت محصولات ما هستند و ۲۰ محصول ما در این زمینه در فاز‌های مختلف هستند؛ ۲۲۰ مرکز پزشکی امروزه با رادیودارو‌ها پشتیبانی می‌شوند و این رقم رو به افزایش است؛ این ظرفیت جدید هفت تا پنج برابر ظرفیت موجود است و می‌تواند ایران را به قدرت مهمی در رادیودارو‌ها تبدیل می‌کند.

وی همچنین به پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه پلاسما اشاره کرده و بیان کرد: امکان گسترش ۵۰ کلینیک زخم با فناوری پلاسما را داریم.

اسلامی درباره برنامه‌های فنی اساسی سازمان انرژی اتمی، گفت: بحث احداث نیروگاه‌های اتمی به موضوع قراردادهایشان بستگی دارد؛ ما ظرفیت‌های خود را برای اجرای برنامه‌های فنی اساسی افزایش دادیم و نگرانی در این باره نداریم، زیرا نقشه راه دقیقی را نیز برای بومی‌سازی صنعت هسته‌ای داریم.

اسلامی درباره واحدهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر، تصریح کرد: همه جبهه‌های فعالیتی در سایت بوشهر چه در ایران و چه در کشورهای طرف قرارداد در حال فعالیت هستند؛ انتظار داریم این دو واحد طی پنج سال و هفت سال آینده وارد مدار شوند؛ یکی از واحدهای نیروگاه کارون و از دیگر نیروگاه‌ها نیز یک واحد طی پنج سال آینده وارد مدار شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تاثیر جهاد تبیین در سازمان متبوع خود، گفت: سیاست درهای باز سازمان انرژی اتمی در زمینه بازدید از سازمان رشد ۲۰۰ درصدی داشت و ما در سایت‌های هسته‌ای در سال گذشته ۱۰ هزار بازدید داشتیم؛ در عین حال ما در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۷ نمایشگاه برگزار کردیم.

معاون رئیس‌جمهور درباره اظهارات اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: روابط ایران و آژانس مبنای قانونی دارد و آژانس هم در همین چارچوب وظایفش تعریف شده است؛ آژانس در همین چارچوب هم می‌تواند مطالبه داشته باشد و غیر از این هم نمی‌تواند درخواست دیگری داشته باشد.

اسلامی در پاسخ به سوال میزان گفت: دو بخش مهمی که مربوط به بخش هسته‌ای است، یکی بحث رادیودارو‌ها است؛ گسترش رادیودارو‌ها با هدفی کاملا متفاوت و نو در دستور کار ما قرار گرفت و تصمیم گرفتیم در بخش رادیودارو‌های تشخیصی ضریب دقت را افزایش دهیم و در بخش رادیودارو‌های درمانی اثربخشی را افزایش دهیم؛ این اتفاق افتاد یعنی در حال حاضر رادیودارو‌هایی که در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به تولید رسید و عرضه شد، هر دو هدف را تامین می‌کنند و با یک مرتبه تزریق، سلول‌های سرطانی به سادگی از جان بیمار زدوده می‌شود؛ باید خدا را شاکر باشیم که این نعمت را در اختیار ما قرار داده است.

وی دستاورد مهم سوم را بحث مربوط به پرتودهی عنوان کرده و گفت: در سال ۱۴۰۲ حجم پرتودهی محصولات که شامل تجهیزات یک‌بار مصرف پزشکی و محصولات غذایی می‌شود، نسبت به سال ۱۴۰۰ سه برابر افزایش داشته است؛ این رشد ۳ برابری در حوزه پرتودهی مستقیم در زندگی مردم است؛ قصد داریم سایت‌های جدیدی را یکی پس از دیگری افتتاح کنیم و این نهضت ادامه دارد.

اسلامی با تاکید بر اینکه این روند یک جرقه نیست و شعله‌ای است که باید فروزان باشد، بیان کرد: ما برای شرکت‌های زیادی که دانش این کار را دارند، توانمندسازی را انجام می‌دهیم تا ظرفیت‌های لازم را انجام دهند؛ ما برای اینکه روایتگری هم به زبان ساده ممکن شود، همانطور که مردم عزیز و اصحاب رسانه مستحضر هستند و سریال نون خ را تماشا کردند، با زبان ساده و زبان طنز به خانه‌های مردم رفتیم؛ نه اینکه فقط حرف بزنیم.

وی تصریح کرد: ابتدا طراحی و ساخت سامانه‌های موثر بر زندگی مردم را در یک شبکه دانش‌بنیان انجام می‌دهیم، سرمایه‌گذاری را در سایت‌ها انجام می‌دهیم و با زبان طنز این را به مردم منعکس کردیم و این یک حقیقتی است که امروز وجود دارد.

بازار چند میلیاردی برای عرصه دانش بنیان ایجاد شد

دهقانی فیروزآبادی، مدیر اجرایی و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در این نشست با اشاره به رویکرد‌های شهید آیت‌الله رئیسی در زمینه علم و فناوری گزارشی از اقدام‌های انجام شده ارائه کرده و گفت که بازار چند میلیاردی در سال‌های آینده برای عرصه دانش بنیان ایجاد شد.

وی همچنین در ادامه از همراه کردن معاونت علمی با سیاست همسایگی دولت سیزدهم به‌عنوان اقدام مثبتی یاد کرد که نمود آن در آمار صادرات گمرکی قابل مشاهده است.

به گفته دهقانی فیروزآبادی، دولت سیزدهم در زمینه علم و فناوری اقدام‌های مهمی انجام داد و موفقیت‌های موثری را به‌دست آورد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در بخشی دیگر ضمن برشمردن کار‌های انجام شده تصریح کرد: رئیس‌جمهور شهید با جدیت پیگیر راه‌اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی و سند ملی هوش مصنوعی را پیگیری بود تا کشور در یک افق ۱۰ ساله یکی از ۱۰ کشور برتر در این حوزه باشد؛ ضمن اینکه تاسیس سازمان ملی هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد؛ در دولت سیزدهم بیش از ۷ هزار ردیف استخدامی برای نخبگان صادر شد.

انتهای پیام/

نظر شما