شناسهٔ خبر: 67329031 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«پزشکی دقیق»، فراتر از ابعاد درمانی و اقتصادی از جنبه حکمرانی نیز مورد توجه قرار گیرد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان این‌که هم‌اکنون «امنیت»، بزرگترین پیشران علم‌ و فناوری در دنیا است، ضمن اشاره به ایجاد زیست بوم مناسب برای توسعه بحث مهندسی و پزشکی دقیق، تاکید کرد: موتور محرک اصلی، نظام حاکمیت و امنیت است که اجبار می‌کند برای حفظ امنیت از همه وجوه به مسأله پزشکی فرد محور و پزشکی دقیق توجه ویژه‌ای شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی طی سخنانی در برنامه علمی کاربرد پزشکی فرد محور در بالین که در محل فرهنگستان علوم پزشکی کشور برگزار شد، ضمن اشاره به برخی فرصت‌ها ‌و تهدیدهایی که در مسأله «پزشکی دقیق» یا «پزشکی فرد محور» از نظر اقتصادی و درمانی در کشور و منطقه وجود دارد، گفت: از زمانی که بشر با محتوا و موضوع علم آشنا شد، چند دوره یکبار با امواج‌ فناوری که پارادایم‌های ما را تغییر می‌دهند، مواجه شدیم؛ قدیم‌ترها هر صد سال یکبار، بعدها هر ۳۰ سال یکبار و امروز هر دو تا سه سال یکبار، این امر را شاهد هستیم.

وی، این تغییر پارادایم‌ها را مضاف بر اینکه سبب تحول در بسیاری از مسائل می‌شود، سبب‌ساز گشایش پنجره فرصت‌های جدید نیز برشمرد و ادامه داد: بر مبنای افق گشایی‌هایی که فناوری‌های جدید ایجاد کرده است، موضوعی تحت عنوان «پزشکی دقیق» یا «پزشکی فرد محور» آشکار می‌شود؛ این مهم یکی از موج‌های فناوری است که از یک‌سو سبب شکست و از سوی دیگر باعث توفیق خواهد شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور بیان کرد: بسیار مرسوم است در زمانی‌که یک موضوع جدید وارد جامعه‌ای شود، پذیرش بحث با مقاومت روبرو شود. به علت مقاومت افراد، رشد و شکوفایی در جامعه با تاخیر رخ می‌دهد و دقیقا همین موضوع در جامعه‌ای که افراد با بحث آشنایی ندارند، با سرعت بیشتری شکوفایی پیدا می‌کند.

وی، نتیجه این مقاومت‌ها در برابر پذیرش را تغییر دولت و تغییر قدرت بین مردم خواند و ادامه داد: زمانی که پیامبر اسلام (ص) ظهور کردند؛ سخت‌ترین قومی که پیامبر (ص) را پذیرفتند، یهودیان بودند، زیرا آنان صاحب دین و کتاب بودند. در همان زمان، کافرین، دین را راحت‌تر پذیرفتند. در اقتصاد نیز همین‌طور است؛ بزرگترین کمپانی‌های تلفن همراه دیرتر از سایر رقبای خود فناوری‌های جدید تلفن همراه را پذیرفتند و نتیجه این شد که کمپانی‌های بزرگ تنزل کردند و کمپانی‌های کوچک پیشرفت چشم‌گیری را تجربه کردند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در موضوع پزشکی نیز این مساله صادق است، تصریح کرد: علت اینکه کشور همسایه ما در زمینه حوزه پزشکی دقیق پیشرفت کرده و تبدیل به هاب منطقه شده، همین است. در جمهوری اسلامی ایران طی پنجاه سال گذشته یک جامعه فرهیخته و دارای اکوسیستم بسیار قوی از پزشکی ساخته‌ایم که با قدرت در حال فعالیت است، ولیکن وقتی پارادایم تغییر کند، مراقبت از نوآوری، مقاومت نکردن در مقابل امواج نوآوری و برنامه‌ریزی دقیق یک موضوع بسیار مهم است که باید به آن توجه کرد.

چرا پزشکی دقیق؟

دهقانی فیروزآبادی درباره روکردهای متفاوت صاحب‌نظرانی که در مورد چرایی حرکت به سمت حوزه پزشکی دقیق به بحث و تبادل نظر می‌پردازند، گفت: از جمله این رویکردها، رویکردهای اقتصادی است؛ بیماری‌های مزمن مانند سرطان و … که حدود ۶۰ درصد آمار مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهند، بیش از ۴۰ درصد هزینه‌های درمان را شامل می‌شوند. همچنین رویکرد دیگر این است که مردم این دوره اطلاعات بیشتری تولید می‌کنند، در نتیجه جامعه انتظار دارد صنعت پزشکی تحول جدی‌تری را دنبال کند.

وی در ادامه به یک دلیل پنهان دیگر اشاره کرد و افزود: از نظر من دلیل اصلی این موارد نیست؛ توجه به موضوع پزشکی دقیق فرا اینکه موضوع درمانی و اقتصادی باشد، یک موضوع حاکمیتی و حکمرانی است.

«امنیت»، بزرگترین پیشران علم‌ و فناوری در دنیا است

دهقانی فیروزآبادی ضمن اشاره به موضوع پیشران‌های علمی و فناوری در سه قرن گذشته، اظهار کرد: در ۴۰۰ سال گذشته، پیشران علم و فناوری در دنیا «فرهنگ» بود. در دربار پادشاه‌ها نهادهایی ایجاد شده بود که از دانشمندان جهت تولید علم، کتاب نویسی و … حمایت می‌کردند، در نتیجه آثار علمی منتشر می‌شد و کشورها به فرهنگ خود افتخار می‌کردند.

وی در ادامه به دوران دیگری که علم‌ و فناوری را تجربه کرده است، پرداخت و افزود: پس از انقلاب صنعتی، محرک و پیشران علم در دنیا «صنعت» شد و صنعت برای بهره‌برداری بیشتر از طبیعت، محرک تولید علم شد و شروع به سرمایه‌گذاری در تولید علم و فناوری کرد، در نتیجه به عنوان محصول این سرمایه‌گذاری نیز «ثروت» تولید شد. در دوران جنگ جهانی اول، بزرگترین پیشران علم، صنعت بود؛ ولی وقتی موضوع دفاع و نظام مطرح شد، «نهادهای نظامی و دفاعی» به عنوان پیشران علم شناخته شدند و بزرگترین حامیان و سرمایه‌گذاران توسعه علم در دنیا، مجموعه‌های نظامی و دفاعی بودند و همانطور که شاهد هستیم، در بسیاری از پروژه‌های بزرگ ناسا سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، تصریح کرد: در دوران اخیر که ما از فناوری‌های نوظهوری مانند کوانتوم، علوم شناختی و هوش مصنوعی و … صحبت می‌کنیم، «امنیت» پیشران علم و فناوری است؛ امروز در دنیا نهادهای امنیتی، علم و فناوری را تحریک می‌کنند و در نهایت تمام فناوری‌های جدید، بزرگترین رویکردشان همین است. همچنین مهم‌ترین مسأله‌ای که هر جامعه بشری در بین خود دارد، «امنیت» است.

دهقانی فیروزآبادی ضمن اشاره به ایجاد زیست بوم مناسب برای توسعه بحث مهندسی و پزشکی دقیق، تاکید کرد: موتور محرک اصلی، نظام حاکمیت و امنیت است که اجبار می‌کند برای حفظ امنیت از همه وجوه به مسأله پزشکی فرد محور و پزشکی دقیق توجه ویژه‌ای شود.

ضرورت سرمایه‌گذاری حاکمیت در حوزه پزشکی دقیق

وی ضمن اشاره به تغییر ساختاری ستادهای معاونت علمی و فناوری، اظهار کرد: تفکیک ستادهای معاونت به ستادهای رو به آینده، تحت عنوان توسعه فناوری و ستادهای رو به گذشته یا استفاده از فناوری، تحت عنوان توسعه اقتصاد دانش‌بنیان که در دو سال گذشته اتفاق افتاد، ماحاصل همین رویکردها است. همچنین علت ارتقای ماموریت و عنوان ستاد زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ‌ریاست‌جمهوری به ستاد زیست مهندسی و پزشکی دقیق، به این منظور بود که مساله مضاف بر اینکه در لایه درمان و دارو جدی پیگیری می‌شود، لزوم توجه نظام حاکمیتی و سرمایه گذاری جدی در آن از یاد نرود.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، دهقانی فیروزآبادی ضمن تاکید بر لزوم توجه حوزه آموزش به بحث پزشکی دقیق، گفت: اگر قرار است اتفاقی بیفتد، همین الان باید در متون درسی، کتاب‌های دانشگاهی و فرآیندهای آموزشی مسائل، مفاهیم، خواسته‌ها و موضوعات حوزه بسیار جدی دنبال شود؛ مجموعه‌های مسئول باید پیگیر موضوع یادگیری باشند تا موارد آموزشی از یاد نرود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در پایان ضمن تاکید بر اینکه، امروز باید به مسأله نظام سلامت پزشکی دقیق فکر کرد، افزود: نظام پزشکی سنتی، بازیگران مختص به خود را دارد؛ حال در نظام سلامت پزشکی دقیق، بازیگران عوض شده و بازیگران جدیدی معرفی خواهند شد در نتیجه از همین الان باید به ذینفعان فکر کرد؛ درغیر این‌صورت ممکن است زمانی که به لزوم آن پی ببریم، بسترها و ساختارهای فرهنگی و آمادگی انسانی مورد نیاز، ایجاد نشده باشد.

انتهای پیام

نظر شما