شناسهٔ خبر: 67329024 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی قم:

آزادی ۵۰ زندانی جرائم غیرعمد در قم طی سه ماهه نخست سال جاری

شیما احمدزاده

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی قم گفت: 50 نفر از جرائم غیر عمد در ۳ ماه ابتدای سال جاری با بدهی بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان آزاد شدند، همچنین در هفته قوه قضائیه ۱۰ نفر از زندانیان و در دهه ولایت ۱۲ نفر آزاد شدند.

صاحب‌خبر -

علی‌اصغر رنجبر مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی قم در نشست خبری که امروز ۳ تیرماه برگزار شد، ضمن گرامیداشت دهه ولایت و امامت هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: از نگاه جرم شناسان فلسفه زندان اصلاح و تربیت است یعنی جامعه در مدنیت خود وظایفی دارد که فرد مجرم به زندگی اجتماعی برگردد.

وی ادامه داد: نگاه جامعه اسلامی به زندان‌ها این است که باید مکانی برای اصلاح و تربیت باشد. ما به زندانی به عنوان بازیکن فوتبال نگاه می‌کنیم که باید بعد از خطا و سپری شدن دوره محرومیت به زمین بازی برگردد.

رنجبر اظهار کرد: در زندان‌های استان در حوزه بهداشت و درمان بسیار حساس هستیم و روزی دو بار ضدعفونی می‌شود، ما موظف هستیم با ورود یک فرد به زندان بدون توجه به مدت زمان حبس، امکانات و بسته بهداشتی را در اختیارش قرار دهیم.

وی با بیان اینکه اشتغال صنعت محور یکی از اولویت‌های ماست، افزود: ۱ هزار و ۴۶۷ نفر از مددجویان در کارگاه‌های زندان و موسسات خارج از زندان مشغول به کار هستند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی قم گفت: یکی از ابزارها در حوزه اصلاح و تربیت توانمندسازی زندانیان و حرفه آموزی برای بازگشت آن‌ها به اجتماع است.

رنجبر با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی بزهکاری بیکاری است، افزود: در این حوزه ما مفتخر هستیم چندین خط تولید مایع ظرفشویی، کارگاه نیرو موتور، خط تولید آبگرمکن و لباس شویی، صنعت مبلمان در زندان‌های قم فعال است.

وی تاکید کرد: زندانیان در کنار آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و دریافت مدرک حرفه آموزی می‌توانند بعد از اتمام محکومیت در جامعه مشغول به کار شوند و برای اجتماع و خانواده مفید باشند.

رنجبر با بیان اینکه ۴۵۰ نفر از زندانیان در مدارس قرآنی شرکت می‌کنند، یادآور شد: استان قم ۱۸ مقام برتر در مجموعه زندان‌های کشوری به دست آورده است. اخذ رتبه اول کشور در خصوص ریشه کنی بی سوادی و همچنین راه اندازی سرای آرامش در زندان‌های قم از دیگر اقدامات است.

وی اضافه کرد: با هزینه‌های ناخواسته مواجه هستیم در حالی که اعتبارات ما شناور نیست. بنابراین بایستی اعتبارات استان در حوزه زندان‌ها شناور در نظر گرفته شود تا بتوانیم خدمات را در شأن همنوعان خود در زندان‌ها ارائه کنیم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی قم افزود: برگزاری بیش از ۱۲ محفل انس با قرآن با حضور خانواده شهدا و تشییع پیکر ۱۱ شهید مدافع حرم را داشتیم که در فرآیند اصلاح و تربیت بسیار موثر است.

وی عنوان کرد: قریب  به ۲۳۹ نفر از جرائم غیر عمد در سال گذشته با همت شورای حل اختلاف و مددکاری زندان‌ها و خیرین آزاد شدند.

‌وی بیان کرد: مرکز خدمات اجتماعی ما این زمینه را فراهم کرده است که ضمن ارائه خدمات و حرفه آموزی زندانیان می‌توانند با ارائه این مدارک به بانک‌ها وام‌هایی را دریافت کنند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی قم بار دیگر ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه تصریح کرد: امیدواریم با اقدامات و تدابیر انجام شده شاهد کاهش نرخ جمعیت کیفری باشیم.

انتهای پیام

نظر شما