شناسهٔ خبر: 67328634 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نگاهی به ادبیات کهن فارسی در «تاریخ نوشت»

برنامه «تاریخ نوشت»، با رویکرد روایت‌های کهن ادب فارسی از رادیو جوان پخش می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  علی اصغر اسکندری، مجری و کارشناس برنامه «تاریخ نوشت» در گفتگو با شبکه خبر در بخشی از سخنانش گفت: قرار است در این برنامه در هر فصل یک یا دو تا از متن های کهن ادبی خوانده شود، در فصل قبل تاریخ بیهقی را خواندیم، در این فصل جدید که بوستان و بعد گلستان خوانده می شود.

وی درباره دستاورد این برنامه برای نسل جوان گفت:­ قرار نیست ما با این برنامه نکات تربیتی را آموزش بدهیم، با این کار نکات اخلاقی را می‌توانیم منتقل کنیم.

وی درباره ساختار برنامه گفت: برنامه «تاریخ نوشت» در مدت یک ربع تا بیست دقیقه پخش می شود، در این برنامه حکایت را با توضیح بیشتری می‌خوانیم؛ اول حالت نثرش را تعریف می‌کنیم برای شنوندگان، چون مخاطب برنامه نسل جوان و ممکن است واژه‌ها مشکل باش،د اول داستان را به زبان ساده بیان می کنیم و بعد از اینکه خواندیم کلمه‌ها را بیشتر معنی می‌کنیم. در واقع هدف این برنامه این است که مخاطب را آشتی بدهیم با متون کهن ادبی. ­­

وی درباره انتخاب حکایت‌ها گفت: حکایت‌هایی را انتخاب می‌کنیم که بتوانیم در زمان مشخص بخوانیم و مدح هایی که مورد نیاز مخاطب نیست، آنها را حذف می کنیم و بیشتر دنبال حکایت هایی هستیم که مخاطب با شنیدن آن، نکته ای یاد بگیرد.

اسکندری گفت: کتاب بعدی که قرار است خوانده شود؛ شاهنامه و احتمالا داستان رستم و سهراب است.

<div id="video-display-embed-code_11243098"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4266398/11243098?width=600&height=350"></script></div>

 

نظر شما