شناسهٔ خبر: 67328589 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تامین منابع آبی در سیستان و بلوچستان با تکمیل سدهای نیمه تمام و حفر چاه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با تکمیل سدهای نیمه تمام و حفر چاه برای تأمین منابع آبی در مناطق دارای تنش آبی حوزه شمال و جنوب پیش‌بینی می‌شود استان تا ۱۵ سال آینده با مشکل کمبود آب مواجه نشود.

صاحب‌خبر -

منصور بیجار گفت:  خشکسالی مداوم و کاهش نزولات جوی، سال‌های متمادی گریبانگیر مردم سیستان و بلوچستان است؛ این موضوع سبب شد دولت راهکارهای گوناگونی را برای تأمین منابع آبی و اجرای تأسیسات مورد نیاز، بر اساس طرح های مطالعاتی وزارت نیرو در دستور کار قرار دهد.

وی ادامه داد: یکی از الویت ها، تکمیل سدهای نیمه تمام است که با پیگیری های انجام شده در دولت سیزدهم و تأمین منابع مالی مورد نیاز، سد شهری کور صد در صد و سد کهیر بیش از ۹۰ درصد تکمیل شد و این سدها در بارندگی های سیل آسای اسفند ماه سال گذشته و ابتدای سال ۱۴۰۳ آبگیری شدند.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سدهای ساخته شده در نقاط مختلف استان نه تنها موجب کنترل سیل های ویرانگر و مدیریت آب رودخانه ها خواهند بود؛ بلکه در اقتصاد، ایجاد محیط زیست کنترل شده، تأمین آب مورد نیاز کشاورزان، صنایع و معادن، بهبود زندگی اجتماعی مردم، تأمین نیازهای آبی و برقی، رونق گردشگری منطقه هم اثر گذار هستند.

بیجار افزود: یکی از با صرفه ترین و مطمئن ترین راه های تأمین و ذخیره آب، ساخت سد است تا علاوه بر مدیریت آب پشت سدها در طول دوره بارندگی، به راحتی دوره کم آبی و خشکسالی را سپری خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در وزارت نیرو یکی دیگر از راهکارهایی که در نقاط مستعد استان اجرا شد، حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق بود. بر اساس پیش بینی ها این چاه‌ها سالانه بیش از ۷۰ میلیون متر مکعب آب را تأمین خواهند کرد.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برای تأمین منابع آبی در حوزه شمال استان نیز در کنار پیگیری حقابه کشور از رودخانه هیرمند طرح آبرسانی از دشت تهلاب به زاهدان و میرجاوه، طرح آبرسانی از منطقه بندان به زابل و طرح آبرسانی از منطقه دشتک (حرمک،هامون هیرمند و شیله) به زاهدان و حوزه سیستان در حال اجراست.

نظر شما