شناسهٔ خبر: 67327012 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تامین منابع آبی در سیستان و بلوچستان با تکمیل سدهای نیمه تمام و حفر چاه

زاهدان - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با تکمیل سدهای نیمه تمام و حفر چاه برای تأمین منابع آبی در مناطق دارای تنش آبی حوزه شمال و جنوب پیش‌بینی می‌شود استان تا ۱۵ سال آینده با مشکل کمبود آب مواجه نشود.

صاحب‌خبر -

منصور بیجار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خشکسالی مداوم و کاهش نزولات جوی، سال‌های متمادی گریبانگیر مردم سیستان و بلوچستان است؛ این موضوع سبب شد دولت راهکارهای گوناگونی را برای تأمین منابع آبی و اجرای تأسیسات مورد نیاز، بر اساس طرح های مطالعاتی وزارت نیرو در دستور کار قرار دهد.

وی ادامه داد: یکی از الویت ها، تکمیل سدهای نیمه تمام است که با پیگیری های انجام شده در دولت سیزدهم و تأمین منابع مالی مورد نیاز، سد شهری کور صد در صد و سد کهیر بیش از ۹۰ درصد تکمیل شد و این سدها در بارندگی های سیل آسای اسفند ماه سال گذشته و ابتدای سال ۱۴۰۳ آبگیری شدند.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سدهای ساخته شده در نقاط مختلف استان نه تنها موجب کنترل سیل های ویرانگر و مدیریت آب رودخانه ها خواهند بود؛ بلکه در اقتصاد، ایجاد محیط زیست کنترل شده، تأمین آب مورد نیاز کشاورزان، صنایع و معادن، بهبود زندگی اجتماعی مردم، تأمین نیازهای آبی و برقی، رونق گردشگری منطقه هم اثر گذار هستند.

بیجار افزود: یکی از با صرفه ترین و مطمئن ترین راه های تأمین و ذخیره آب، ساخت سد است تا علاوه بر مدیریت آب پشت سدها در طول دوره بارندگی، به راحتی دوره کم آبی و خشکسالی را سپری خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در وزارت نیرو یکی دیگر از راهکارهایی که در نقاط مستعد استان اجرا شد، حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق بود. بر اساس پیش بینی ها این چاه‌ها سالانه بیش از ۷۰ میلیون متر مکعب آب را تأمین خواهند کرد.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برای تأمین منابع آبی در حوزه شمال استان نیز در کنار پیگیری حقابه کشور از رودخانه هیرمند طرح آبرسانی از دشت تهلاب به زاهدان و میرجاوه، طرح آبرسانی از منطقه بندان به زابل و طرح آبرسانی از منطقه دشتک (حرمک،هامون هیرمند و شیله) به زاهدان و حوزه سیستان در حال اجراست.

انتقال آب از دریای عمان با جدیت در حال انجام است

وی افزود: تا کنون در منطقه دشتک عملیات حفاری ۷۳ حلقه چاه عمیق و نصب و راه اندازی بزرگترین آب شیرین کن فراساحلی به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز به اتمام رسیده که با تکمیل عملیات اجرایی این طرح ها علاوه بر تأمین آب پایدار و با کیفیت قابل شرب، مردم در این مناطق تا سالیان متمادی مشکل کمبود آب نخواهند داشت.

بیجار بیان کرد: طرح نمک زدایی و انتقال آب دریای عمان به استان های شرقی کشور هم که یک طرح ملی است همزمان و در راستای اهداف تعیین شده از مهر ماه سال ۱۴۰۰ آغاز و عملیات اجرایی آن با مدیریت شرکت تأمین آب صنایع و معادن (ایمواسکو) در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در حال انجام است و در فاز اول طرح قرار است از ظرفیت شیرین سازی ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب در سال ، ۱۸۰ میلیون متر مکعب برای استان در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان دارای اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی با بارش های رگباری است؛ به گونه ای که در بازه زمانی کوتاه حجم قابل توجهی باران شروع به باریدن می کند و سیلاب های سهمگین در استان به راه می افتد بنابراین ذخیره این منابع آبی ارزشمند بسیار ضروری است.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در همین راستا بر اساس مطالعات انجام شده برای رفع مشکل کم آبی در مناطق شرقی استان هم احداث سد ماشکید سفلی با حجم مخزن ۱۵۲ میلیون متر مکعب در شهرستان سراوان با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۱ درصد و انتقال آب از سد کارواندار به شهرستان خاش و روستاهای این مناطق با پیشرفت فیزیکی ۲۸ درصد در حال انجام است.

وی تاکید کرد: در طول دولت سیزدهم برای انتقال آب از منابع مورد نظر بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط انتقال آب، روزانه حدود سه کیلومتر خط اجرا شده است و انتقال آب ذخیره شده در پشت سدهای ماشکید علیا، کهیر و زیردان به شهرها و روستاهای پایین دست آنها از جمله سوران، مهرستان و پیرسهراب با جدیت در حال اجراست.

نظر شما