شناسهٔ خبر: 67328394 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

روستای تعزیه کرمان برای عید غدیر خم برگزار می کند ؛

از آیین حلیم پزی تا بازسازی واقعه غدیر

مسئول هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) ده زیار گفت: همزمان با عید غدیر این واقعه تاریخی در روستای تعزیه ایران بازسازی می شود.

صاحب‌خبر -

هوشنگ انکوتی با اشاره به اینکه مردم روستای ده زیار از مدتی پیش تمام سعی و تلاش خود را برای بزرگداشت عید غدیر گذاشته‌اند و برنامه‌های مختلفی به همین مناسبت در سطح روستا برگزار می‌شود گفت: به همت هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) آیین بازسازی واقعه غدیر برای سیزدهمین سال متوالی برگزار می‌شود.

انکوتی با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ نفر ذاکر تعزیه خوان و مردم که لباس می‌پوشند در این مراسم نقش دارند اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ نفر از زنان روستا در اجرای هنرمندانه این آیین همکاری می‌کنند. 

وی افزود: آیین بازسازی واقعه غدیر در روستای تعزیه از ساعت ۱۷ روز سه شنبه ۵ تیر همزمان با روز عید غدیر در بلوار خروجی روستا برگزار می‌شود و کار آماده سازی محل مراسم از چند روز پیش آغاز شده است. 

مسئول هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) ده زیار از برگزاری جشن بزرگ عید ولایت در شب عید غدیر خبر داد و گفت: این مراسم با پخت ۸ دیگ حلیم نذری در محل مسجد مقدس حضرت جوادالائمه (ع) ده زیار همراه است که در شب عید تا سحر انجام می‌شود و در صبح عید بین مردم توزیع می‌شود.

 وی بیان کرد: جشن بزرگ عید ولایت با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدخواه از مشهد مقدس، اجرای نمایش طنز، نورافشانی و اجرای گروه سرود تنها علمدار همراه است که همه ساله مورد استقبال باشکوه مردم قرار گرفته است.

انکوتی با دعوت از عموم مردم برای شرکت در برنامه‌های در نظر گرفته شده در روستای ده‌زیار برای بزرگداشت عید غدیر گفت: خواهرانی که قصد شرکت در آیین بازسازی واقعه غدیر به عنوان بازیگر دارند، می‌توانند با چادر نماز سفید در مراسم شرکت کنند تا از ایشان در بخش‌های طواف خانه خدا و همچنین حجةالوداع و صحنه بیعت گرفتن پیامبر (ص) برای حضرت علی (ع) استفاده شود.

 روستای ده زیار در فاصله حدود ۳۵ کیلومتری از شمال شهر کرمان از جاده کرمان مشهد واقع شده است و با برگزاری آیین تعزیه خوانی در تمام مناسبت‌های مذهبی به‌عنوان روستای تعزیه کشور مطرح است.

نظر شما