شناسهٔ خبر: 67323498 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واقعه غدیر در روستای ملی تعزیه ایران بازسازی می‌شود

کرمان - ایرنا - مسئول هیات تعزیه‌خوانی حضرت ابوالفضل (ع) ده‌زیار به برنامه‌های این روستا برای عید غدیر خم اشاره کرد و گفت: واقعه غدیر در روستای ملی تعزیه ایران بازسازی می‌شود.

صاحب‌خبر -

روستای ده‌زیار از توابع بخش چترود شهرستان کرمان  امسال یازدهمین سوگواری‌های را باحضور تعزیه خوانان برجسته ایران در ایام ارتحال امام خمینی(ره) برگزار کرد.

هوشنگ انکوتی مسئول هیات تعزیه‌خوانی حضرت ابوالفضل (ع) ده‌زیار روز یکشنبه در جمع خبرنگاران ضمن تبریک عید بزرگ غدیر خم افزود: اهالی روستا از مدتی قبل تمام سعی و تلاش خود را برای بزرگداشت عید غدیر گذاشته‌اند و برنامه‌های مختلفی به همین مناسبت در سطح روستا برگزار می‌کنند که به همت هیات تعزیه‌خوانی حضرت ابوالفضل (ع) آیین بازسازی واقعه غدیر برای سیزدهمین سال متوالی در ده زیار برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ ذاکر تعزیه‌خوان و مردمی که لباس می‌پوشند در این مراسم نقش دارند خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰ نفر از زنان روستا در اجرای هنرمندانه این آیین همکاری می‌کنند.

انکوتی ادامه داد: آیین بازسازی واقعه غدیر در روستای تعزیه از ساعت ۱۷ روز سه شنبه پنجم تیرماه همزمان با روز عید غدیر در بلوار خروجی روستا برگزار می‌شود و کار آماده سازی محل مراسم از چند روز قبل آغاز شده است.

مسئول هیات تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) ده زیار از برگزاری جشن بزرگ عید ولایت در شب عید غدیر در این روستا خبر داد و گفت: در این آیین، حلیم نذری در هشت دیگ و در محل مسجد مقدس حضرت جوادالائمه (ع) ده زیار در شب عید تا سحر پخت و صبح عید بین مردم توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: جشن بزرگ عید ولایت با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدخواه از مشهد مقدس، اجرای نمایش طنز، نورافشانی و اجرای گروه سرود تنها علمدار همراه است که همه ساله مورد استقبال باشکوه مردم قرار گرفته است.

انکوتی با دعوت از عموم مردم برای شرکت در برنامه‌های در نظر گرفته شده در روستای ده‌زیار برای بزرگداشت عید غدیر گفت: خواهرانی که قصد شرکت در آیین بازسازی واقعه غدیر به عنوان بازیگر را دارند، می‌توانند با چادر نماز سفید در این آیین شرکت کنند تا از آنها در بخش‌های طواف خانه خدا و همچنین حجةالوداع و صحنه بیعت گرفتن پیامبر (ص) برای حضرت علی (ع) استفاده شود.

ده زیار که در فاصله حدود ۳۵ کیلومتری از شمال شهر کرمان از جاده کرمان مشهد واقع شده به عنوان روستای تعزیه کشور مطرح است در این روستا همه ساله به مناسبت دهه امامت و ولایت برنامه‌های فرهنگی مذهبی متنوعی برگزار می‌شود.

نظر شما