شناسهٔ خبر: 67326712 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

سایت اصلاح‌طلب: "پزشکیان" کروبی باشد نه خاتمی!/ منتفع اصلی مشارکت حداکثری کیست؟

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: باید اهمیت قوه مجریه را به مردم یادآوری کرد. هرکس صبح از خواب برمی‌خیزد تا شب که می‌خوابد و حتّی شب هم که می‌خوابد، آثار قوّهٔ مجریه در زندگی‌اش جریان دارد.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

سایت اصلاح‌طلب: "پزشکیان" کروبی باشد نه خاتمی!

سایت اصلاح‌طلب: "پزشکیان" کروبی باشد نه خاتمی!/ منتفع اصلی مشارکت حداکثری کیست؟

احسان حدیدی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی حضور مسعود پزشکیان در انتخابات هشت تیر، در این رسانه نوشت:

"مَخلص کلام دکتر مسعود باید و بخواهد مانند شیخ مهدی روزگارِ اصلاحات باشد. کروبی هم قانون مطبوعات را به اشارت رهبری از دستور کار مجلس خارج کرد و هم برای آزادی نماینده همدان لقمانیان، تهدید به ترک ریاست مجلس کرد تا بتواند نماینده مجلس را از بازداشتگاه به صحن مجلس بیاورد."

او در ادامه تصریح می‌کند: سیاست عرصه ماندن در متن قدرت و گرفتن و دادن امتیاز است که حق مردم را بتوانی بستانی نه اینکه تعامل و گفتگو و مذاکره را رها کنی و فکر شود که با هفده بیانیه در هفت ماه، حاکمیت را به عقب نشینی واداری!

سیاست، نه ناامیدی خاتمی که بگوید آنها تدارکچی می خواهند، نه قهر احمدی نژاد که آینده اش بر باد رود، نه تندروی روحانی که بگوید چهل سال اعدام کردید و همه کف زنند ولی بعداً خودش استعفایش را تقدیم کند![1]

*ما قضاوت درباره محتوای منتشره در سایت اصلاح‌طلب انصاف‌نیوز را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

پسر مهدی کروبی اخیرا با اعلام حمایت پدرش از مسعود پزشکیان، با طعنه از این گفت که برخی از اصلاح‌طلبان اهل حسادت و خصومت‌اند.[2]

***

منتفع اصلی مشارکت حداکثری کیست؟

جهاد تبیین عضو شورای نگهبان درباره اهمیت انتخابات و نقش دولت

سایت اصلاح‌طلب: "پزشکیان" کروبی باشد نه خاتمی!/ منتفع اصلی مشارکت حداکثری کیست؟

آیت‌ا... سیدمحمدرضا مدرسی‌ یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان طی سخنانی در پایان درس خارج فقه خود درباره شرایط مهم کشور در آستانهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: امروزه شرایط مهمی در کشور ما وجود دارد و ایّامی است که تبلیغ واقعاً لازم است. کشور به‌واسطهٔ ضایعهٔ بزرگی که پدید آمد، نیاز به یک بازسازی جدید دارد.

او می‌افزاید: این‌چنین نیست که ما فکر کنیم بودجهٔ کشور برای یک‌سال تصویب شده یا برنامهٔ هفتم برای پنج‌سال تصویب شده و دولت نقش چندانی در ادارهٔ کشور نخواهد داشت؛ زیرا هم توانایی اجرا بسیار مهمّ است و هم اینکه دولت می‌تواند دوباره لایحه بدهد و آن برنامه را تغییر بدهد یا بعضی موارد آن به دولت ارجاع داده شده که تمهیداتی فراهم کند و برنامهٔ جدید ارائه دهد.

آیت‌ا... مدرسی یزدی تصریح کرد: همچنین در روابط بین‌الملل و وزارت امور خارجه، در وزارت کشور، وزارت صنعت، وزارت نفت و... در همهٔ این‌ها قوّهٔ مجریه نقش بسیار کلیدی دارد. کسی فکر نکند حالا که مجلس ما مثلاً خوب است، دیگر کافی است و دولت خیلی مهم نیست، بلکه نقش قوّهٔ مجریه فوق‌العاده است و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

به گزارش ایسنا، عضو فقهای شورای نگهبان گفته است: بدین‌جهت باید اهمّیّت قوّهٔ مجریه را به مردم یادآوری کرد که آثار آن در رگ و پوست همه نمایان می‌شود. هرکس صبح از خواب برمی‌خیزد تا شب که می‌خوابد و حتّی شب هم که می‌خوابد، آثار قوّهٔ مجریه در زندگی‌اش سریان و جریان دارد.[3]

*تبیین اهمیت نقش دولت در زندگی مردم؛ یکی از اصلی‌ترین عوامل انگیزشی برای مشارکت حداکثری در انتخابات است.

دقت شود که اهمیت مشارکت حداکثری در وهله اول برای نظام نیست و بلکه برای انتفاع خودِ مردم است.

این مردم هستند که با مشارکت حداکثری و البته رأی خوب می‌توانند در طول 4 و یا 8 سال آینده؛ روزهایی بهتر از وضعیت اکنون را برای خود بسازند.

لذاست که باید همانند آیت‌ا... مدرسی به میدان جهاد تبیین شتافت و اهمیت نقش دولت را در زندگی و زمانه مردم تشریح کرد.

شاید بخش زیادی از جامعه ندانند که بیش از 95 درصد تمام اختیارات و ثروت‌های کشور در اختیار دولت و شخص رئیس‌جمهور است.

حتی نظری وجود دارد مبنی بر اینکه علت چپ‌رو شدن برخی رؤسای جمهوری سابق ایران و مخالف‌خوانی آنها بر اثر همین زیادت پول و قدرت در ساختار اجرایی ایران است.

در این وادی باید دقت کرد که هیچ نهاد و ارگان و قوه‌ای نمی‌تواند با دولت هماوردی کند!

مردم باید بدانند که مجلس از لحاظ اجرایی کوچکترین قدرتی ندارد و حتی دولت بوسیله آیین‌نامه‌های خود می‌تواند مصوبات مجلس را هم با کج‌روی اجرا کند و اجازه تحقق آنها را با لطایف‌الحیل ندهد. (این پاسخی است برای آنها که به دنبال یافتن اثر گمشده مصوبات خوب مجلس هستند)

فی‌الجمله اینکه مشارکت در انتخابات و البته رأی خوب و انتخاب اصلح به حدی مهم است که ارزش دارد مردم و بویژه جوانان عزیز وقت موسّعی را برای رأی خوب اختصاص بدهند تا در طول 4 و یا احیانا 8 سال آینده یک زندگی بهتر با مشکلات کمتر داشته باشند.

اسیر هیجانات ستادهای انتخاباتی شدن، رأی دادن بر اساس احساس خوب یا بد شخصی نسبت به یک نامزد، بی‌توجهی به کارنامه نامزدها و کنار گذاشتن "اولویت اقتصادی" برای رأی‌دادن بدترین رخدادهایی است که در این مسیر امکان وقوع دارند.

***

1_ https://ensafnews.com/529036

2_ mshrgh.ir/1616003

3_ isna.ir/xdRmZC

نظر شما