شناسهٔ خبر: 67327276 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اظهارات اقتصادی ۳ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سیزدهمین روز رقابت‌ها

در سیزدهمین روز رقابت‌های انتخاباتی، سه نفر از نامزدهای ریاست جمهوری به بیان نقطه نظرات خود در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله فضای مجازی، جهش اقتصادی، خودرو، دستمزد و ناترازی بانک‌ها پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، سیزدهمین روز رقابت‌های انتخابات با ارائه دیدگاه‌های اقتصادی امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف همراه بود. سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه میز گرد اقتصادی با بیان اینکه برخی می‌گفتند تحریم‌ها جدی است و ما دیگر نمی‌توانیم روزانه بیشتر از ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم، گفت: ما راهکارهای مختلفی در دوره دولت قبل از شهید رئیسی ارائه دادیم که استقبال نکردند. در گذشته دولتمردان اعلام می کردند که با تحریم نمی توانیم کار تولیدی انجام دهیم اما دیدید در دولت شهید رئیسی تولید نفت به چه میزانی رسید. اینکه می گوییم یک جهان فرصت یک شعار نیست بلکه تمام ظرفیت های کشور در دولت سایه شناسایی شده و یک فرصت کم نظیر تمدنی و تاریخی برای کشور است آیا می خواهیم معطل فلان کشور شویم یا با تلاش و کوشش و استفاده از ظرفیت‌های داخلی به موفقیت برسیم؟ وقتی صحبت از رشد ۸ درصد می‌کنیم، دوستان سریعا می‌گویند ما فلان قدر سرمایه می خواهیم، درست است ولی نکته مهم‌تر، مدیریت درست و نیروی انسانی کارآمد است.

جلیلی تاکید کرد: آن چیزی که در برجام نوشته شده است با آن چیزی که تبلیغ می‌شود متفاوت است. من در جلسات مجلس و شورای عالی امنیت به دوستان گفتم این چیزی که اینجا نوشته شده، شماها که زبان‌تان خوب است، بگویید این کجاست؟ این چنین معنایی ندارد.

فضای مجازی نقش فزاینده‌ای در حکمرانی دارد

سعید جلیلی همچنین مطابق انتظار در مقام دفاع از توان داخلی در موضوع اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برآمد. او گفت: ایجاد پیامرسان‌های داخلی مثل بله، روبیکا، سروش، ایتا، نشان، بلد، اسنپ، تپسی کافه بازار و باد صبا کار بزرگی بود که در موضوع فضای مجازی برخورد فعالانه داشتند. امروز در سطح جهان، فضای مجازی نقش فزاینده‌ای در حکمرانی دارد و گفته می‌شود که مرزهای جدید آنجاست که سکو، کاربر موثر و فعال داشته باشند.

او در بخش دوم سخنانش، مسئولیت پذیری هوشمندانه برای سکوهای خارجی و داخلی به جای محدودیت را ضروری دانست و گفت: محدودیت، ‌ مسئولیت‌پذیری هوشمندانه، روشن، قانونی و غیرسلیقگی چه برای سکوهای خارجی چه داخلی شکل بگیرد.

جلیلی یادآور شد: مرکز توسعه تجارت الکترونیک در خرداد امسال گزارش داده است که آمار تراکنش‌ها ۲۵۰ درصد و تعدادش ۴۰ درصد از سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است. شبکه ملی اطلاعات در همه این سال‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت داشته و الان ۶۰ درصد موفقیت داشته است. ۹۶ درصد روستاها اینترنت دارند. دولت برای ۴۰ درصد خانواده‌های شهری امکان فیبرنوری فراهم کرده است. این‌ها زحمات ارزشمند دولت شهید رئیسی است.

وی با بیان اینکه یکی از فرصت‌های فضای مجازی در اقتصاد است بیان کرد: ۸ درصد تولید ناخالص ملی در فضای مجازی انجام می‌شود که باید به ۲۰ درصد رساند. هر ایرانی نباید فقط در فضای مجازی مصرف کننده باشد بلکه تولید محتوای علمی، آموزشی و سرگرمی در این زمینه داشته باشد.

جلیلی افزود: عدالت آموزشی، رسانه‌ای و خدماتی در فضای مجازی بدست می‌آید و باید نگاه مثبتی داشته باشیم که چه کارهای خوبی در این زمینه شده و باید در ادامه در این زمینه جهش ایجاد کنیم.

خوزستان باید جهش اقتصادی داشته باشد

وی همچنین در سفر به خوزستان گفت: خوزستان با وجود نفت، گاز و ظرفیت‌های بزرگی که دارد باید جهش کند، منابعش افزایش یابد و اشتغالزایی شود ولی افرادی در هشت سال فعالیت خود با رفتاری نامناسب افرادی که مشغول به کار بودند را نیز بیکار کردند در صورتی که باید از این ظرفیت‌ها به بهترین نحو استفاده کرد. در دوره هشت ساله فعالیتشان نفت را هم نتوانستند بفروشند در حالی که با فروش هر بشکه می توان هزاران شغل ایجاد کرد و درآمدزایی زیادی ایجاد کرد؛ رشد اقتصادی کشور در هشت سالی که کشور را اداره می کردند صفر و برخی مواقع زیر صفر شد.

جلیلی ادامه داد: امروز کشورمان فرصت‌های بی نظیر تمدنی، تاریخی، کشاورزی و صنعتی دارد؛ این کشور امروز یک جهان فرصت دارد که ثمره آن باید یک ایران جهش باشد.

وی تصریح کرد: ملت ما در چند سال آینده نباید دغدغه گرانی را داشته باشند بلکه باید علاوه بر حل مشکل مسکن و گرانی جهش یابد.

طعم ثروت در خوزستان با آماده‌سازی ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی

جلیلی به حضور چندین باره در خوزستان و بازدید از ظرفیت‌های مختلف این استان اشاره کرد و گفت: اگر ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی آماده شود، مردم طعم شیرین اشتغال را خواهند چشید و مردم خوزستان به ثروتی می رسند که همه کشور به آن افتخار خواهد کرد.

وی به فعالیت ۱۸ ماهه کارگروه کشاورزی در مناطق مختلف خوزستان اشاره کرد و افزود: خوزستان می‌تواند سکوی جهش کشاورزی باشد و این سکوی جهش فقط تولید نیست بلکه می تواند صنایع کشاوزی در خوزستان شکل بگیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر از نفت گاز و پتروشیمی صحبت می کنیم به دلیل این است که خداوند یک جهان فرصت در اختیار ما قرار داده که ثمره آن باید این باشد که خوزستان نه تنها بیکار نداشته باشد بلکه بیشترین اشتغالزایی را داشته باشد.

وی همچنین گفت: اگر صنایع نفتی، پتروشیمی و صنایع دستی را فعال کنیم نه تنها هر بشکه نفت با ۱۴۰ دلار به فروش می‌رسد بلکه هزاران اشتغال ایجاد می‌شود.

ما در نفت و گاز رتبه نخست جهان هستیم

محمدباقر قالیباف دیگرنامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در عصر شنبه - دوم تیرماه- در جمع مردم قزوین که در سالن شهید بابایی تجمع کرده بودند، با اعتراض به روش مدیریتی در دهه ۹۰ گفت: در آن دهه رشد اقتصادی کشور کمتر از یک درصد بود، اما نقدینگی کشور ٢۶ برابر شد. افرادی که اکنون در صحنه انتخابات ریاست جمهوری هستند، می‌خواهند ما را به شرایط و ریل گذشته برگردانند و همواره به جای نتوانستیم «نگذاشتند و تحریم بودیم» را مطرح می‌کنند.

قالیباف گفت: برخی آن روزها تحریم را «کاغذ پاره» می‌دانستند، اما من هیچ‌وقت این حرف را نزدم؛ و معتقد بودم تحریم برای ما سختی و مشکلات دارد، اما باید مساله تحریم را حل کنیم. اگر می‌گویم با مذاکره موافق هستم که برخی دوستان متدین اعتراض داشتند، مذاکره را یک روش مبارزه با دشمن می‌دانم.

وی به ثروت‌های طبیعی و منابع بزرگ نفت و گاز کشور اشاره کرده و گفت: چرا باید کاری کنیم که هر روز سفره‌های مردم کوچک‌تر شود، ما امروز ۱۹.۵ درصد نفت و گاز دنیا را در اختیار داریم و رتبه نخست جهان هستیم، نبود امکانات و مشکلات همه در بی‌تدبیری و مدیریت‌های ادوار گذشته است که می‌خواهند مجددا آن را ادامه دهند.

قالیباف با بیان اینکه در دوره ریاست جمهوری خنثی‌سازی تحریم به معنای استفاده از ظرفیت داخل را دنبال خواهم کرد، ادامه داد: ما ۲۰ درصد از انرژی استحصال شده را استفاده می‌کنیم که بالای ۱۰۰ میلیارد دلار است، یعنی ۳۰ میلیارد دلار بیشتر از تمام‌ درآمدهای ارزی کشور که باید مورد توجه باشد.

کیفیت خوروهای داخلی در حداقل ممکن است؛ اعتراض نکنیم؟


محمدباقر قالیباف به صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: از قزوین که به تهران می‌روید، کارخانه خودروسازی که می‌رسید، خودروهایی در این کارخانه تولید می‌شود که همه را ناراضی کرده است، کیفیت در حداقل ممکن قرار دارد، یعنی ما خودروی گران، بی‌کیفیت‌تر و با سوخت بالا بخریم و هیچ اعتراضی نکنیم.

وی با بیان اینکه باید صنعت خودرو را متحول ساخت، ادامه داد: تولید در رقابت است، مگر می شود کشوری در صنعت موشکی و هوافضا حرف اول خاورمیانه را بزند، اما به خاطر نداشتن پمپ کولر یک خودرو، تولید را متوقف کند، یا این نکته که هوافضای سپاه امروز به صنایع فناوری پیشرفته دسترسی دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در عملیات «وعده صادق» همه قدرت‌ها مقابل ما بودند، اما صنایع موشکی ایران آنقدر پیشرفت کرده که تمام ناتو و گنبد آهنی رژیم صهیونیستی را دور زد و قدرت‌های بزرگ جهان را به فکر فرو برد.

سواحل مکران پایتخت اقتصادی کشور خواهد شد

قالیباف با بیان اینکه پنج اولویت بزرگ را دنبال خواهم کرد، اظهار کرد: با سرمایه مادی و نیروی انسانی جوانان و متخصص، کاری خواهیم کرد که از سواحل عمان در ۱۲ سال آینده پایتخت اقتصادی کشور سر بیرون بیاورد.

وی خاطرنشان کرد: دشمن دنبال این است که ما را از آینده ناامید کند، حال فعلی ما را پریشان کند، در دولت چهاردهم با کارهایی که خواهم کرد، تمام مشکلات خزر تا خلیج فارس را برطرف می‌کنم، در همین دشت قزوین ما که امنیت غذایی کشور را فراهم می‌کند، مشکل آب باید حل شود، مشکل اراضی با منابع طبیعی و اوقاف باید مرتفع شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سفرهای انتخاباتی خود به استان البرز سفر کرده است، شامگاه شنبه - دوم تیرماه- در جمع مردم کرج گفت: باید دست و پای دولت را از اقتصاد کوتاه کرد، زیرا هرجا که با مردم مشارکت کردیم، موفق شدیم؛ چنانچه دیدیم در تحول موشکی پای دانشجویان خلاق مردمی به میدان باز شد و دستاوردهای بی نظیری داشتیم.

قالیباف اقتصاد را اولویت کشور و دولت «خدمت و پیشرفت» دانست و اظهار کرد: ۴۵ سال سابقه شرکت در انتخابات را داریم امروز هر کسی که در این میدان گام می‌گذارد باید عملکرد ارائه داده و کارنامه داشته باشد؛ باید به سمت تحول حرکت کنیم، تنها مسیر برای حل مشکلات و برطرف کردن نقاط ضعف است، به ویژه در عرصه‌هایی که مردم نیاز دارند.

ناترازی بانک‌ها به دلیل عدم افزایش سهام صاحبان سرمایه


سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، اظهار کرد: ناتزاری بانک ها به دلیل عدم افزایش سهام صاحبان سرمایه است و تسهیلاتی است که به خود و شرکت هایشان می‌دهند. تورم تنها موضوعی است که همه کارشناسان جهان برای آن راهکار پیدا کرده‌اند. باید روند تولید تورم را با انضباط بخشی به وضعیت بودجه کاهشی کنیم و دیگر اینکه کسری بودجه واقعی در دولت وجود نداشته باشد. همچنین نظام بانکی منضبط شود. بانک ها را باید از بنگاه داری خارج کنیم و نگذاریم بانک ها به نور چشمی ها تسهیلات دهند. در بانک دی افزایش سرمایه را انجام دادیم.

وی ادامه داد: باید حساسیت مردم را از جا به جایی نرخ ارز کاهش دهیم. در بنیاد شهید از بنگاه داری خارج شدیم و بانک مرکزی نیز رشد نقدینگی را به زیر ۳۰ درصد رسانده و به زیر ۲۵ درصد نزدیک است. باید بین نقدینگی و رشد اقتصادی ارتباط وجود داشته باشد. پیش بینی می کنیم با همین کاری که در دولت سیزدهم آغاز شده تا یک سال مانده به پایان برنامه هفتم، تورم را به شش تا هفت درصد برسانیم. میانگین هزینه خانوار ایرانی حدود ۱۲ الی ۱۳ میلیون است. کمتر از این مقدار باید از خانواده ها حمایت کنیم. یک دهه عدم رشد اقتصادی را تجربه کردیم و ۳۰ درصد سفره ایرانیان کوچک تر شد، در حالی که ۱۰۰ میلیارد دلار از یارانه انرژی به ثروتمندان داده می‌شود.

ارائه کارت هوشمند انرژی

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: کارت هوشمند انرژی برای هزینه های انرژی خانواده های ایرانی با فرض دو خودرو و یک خانواده سه نفره در سال اول ۴۰ میلیون، سال دوم ۶۰ میلیون و سال سوم ۹۰ میلیون یارانه انرژی داده می‌شود. از شروع دولت بنده این برنامه مطابق برنامه هفتم اجرا خواهد شد. به حوزه تولید نیز دستی زده نمی شود و این موضوع برای حوزه مصرف است. این مورد به اشتغال و از بین بردن بازار قاچاق کمک زیادی می کند. همچنین یارانه باید به ذی نفع آخر داده شود و باید مدیریت آن را به خود مردم و خانواده ها بدهیم. با این شیوه در سال اول ۳۰ درصد افزایش و نهایت به ۹۰ درصد فوب خلیج فارس می رسد؛ البته برای خوش مصرفان این قیمت تغییر نمی‌کند.

این نامزد انتخاباتی با بیان اینکه طرح جامعه یارانه و مالیات را اجرا خواهیم کرد، یادآور شد: سازمان یارانه و مالیات را در این روش ادغام خواهیم کرد. شرکت ها و زمین های دست دولت باید به مردم برگردانده شود یعنی سهام و مدیریت آن به مردم داده شود. در دولت شهید رئیسی به چهار دهک ابتدایی سهام عدالت داده شد. در بنیاد شهید صندوق اندوخته بنیاد شهید و موسسه اعتباری کوثر را به شکل سهام به خانواده های شهید دادیم.

افزایش دستمزدها بیشتر از نرخ تورم

وی درباره مطابقت افزایش دستمزدها با میزان تورم گفت: باید افرایش دستمزدها را بیشتر از نرخ تورم انجام دهیم و به جای متناسب سازی، مساوی سازی دستمزدها را انجام دهیم. وظیفه داریم سالی یک میلیون مسکن بسازیم. دولت دهم و یازدهم نهضت مسکن را به دلیل عدم باور به سرانجام نرساند. در این سه سال ۲۱۸ هزار نفر تبدیل وضعیت ایثارگری شدند. قبل از این دولت هیچ تبدیل وضعیتی وجود نداشت. باید سرمایه در گردش را به کشاورزان برگردانیم و یارانه ها را به خود آنان بدهیم. باید فناوریمان در استفاده از آب و خاک تغییر پیدا کند.

این نامزد انتخاباتی یادآور شد: باید اثر مسائل سیاسی را بر بازار اقتصادی کم کنیم، از شوک درمانی دوری کنیم و مجوزهای کسب و کار را آسان کنیم. نباید با پول پاشی بازار را کنترل کنیم. اگر به تعهداتم عمل نکردم خودم چهار سال بعد کاندیدا نخواهم شد.

قاضی در پایان گفت: بازار سرمایه بازار آینده است و مردم بنا بر اعتماد در آن سرمایه گذاری می‌کنند. اگر اعتماد مردم وجود داشته باشد سه روزه هم می توان بازار بورس را درست کرد. اما در حال حاضر نمی توان زمان مشخصی برای اصلاح بورس تعیین کرد چون اعتماد مردم خدشه دار شده است. حامی سیاسی و مالی نداشته ام و نمی خواهم وامدار کسی باشم. هیچکس برای کنار رفتن نیامده، خودم را اصلح دانستم و بنا بر وظیفه شرعی آمده‌ام. نمی‌خواهم انتخاب مردم محدود شود تا آخر می مانم و تکرار این سوال درست نیست.

نظر شما