شناسهٔ خبر: 67325578 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

اسلامی در نشست خبری:

پرتو دهی ۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی توسط سازمان انرژی اتمی

اسلامی در نشست خبری: رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در فرآیند تبدیل علم و فناوری به صنعت ، اولین گام سازمان انرژی این بود که سند راهبردی خودش را تهیه کند که در ۲۰ فرودین ۱۴۰۱ رونمایی شد. ما بیش از ۳۰۰ دستاورد دانشی و فناورانه دستاورد در سازمان ثبت کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، محمد اسلامی در نشست خبری خود با بیان این‌که یاد و خاطره شهید رئیسی را گرامی میداریم، ایشان به طور پیوسته پیگیر مسئله علم و فناوری بودند گفت: در  بحث توسعه سازمان انرژی ایران   صنعت هسته‌ای چرا متمایز از دیگر سازمان‌ها است این که خودش تولید کننده محصول است. 

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در فرآیند تبدیل علم و فناوری به صنعت ، اولین گام سازمان انرژی این بود که سند راهبردی خودش را تهیه کند که در ۲۰  فرودین ۱۴۰۱ رونمایی شد. ما بیش از ۳۰۰ دستاورد دانشی و فناورانه دستاورد در سازمان ثبت کردیم.

وی تاکید کرد: رویکرد برنامه و تحقیقات نتیجه گرا از رویکرد های دولت سیزدهم بود که از فاز تحقیقات عبور کردیم و به صنعتی شدن رسیدیم.

اسلامی درخصوص تاثیرات صنعت هسته ای در زندگی مردم و افتتاح مجمتع پرتو دهی محصولات کشاورزی در شرق کشور  گفت: آنچه در دستور کار است یک ظرفیت متناسب در پرتودهی با حمایت از بخش خصوصی انجام دهیم. در شرق کشور این کار اساسا توسط بخش خصوصی اتفاق افتاد. فاز اول هفته گذشته و  فاز دو هم در تیرماه افتتاح  خواهد شد. امروز  ۵۰هزار تن محصولات کشاورزی پرتو دهی انجام می‌دهد. در پرتو دهی باقی مانده آفات و سموم از بین می‌رود و عمر آن محصول بالا می رود. در دنیا این کار ۵۰ سال است که اتفاق افتاده است . الحمدالله بخش خصوصی استقبال کرده است . ۸ سامانه تا شهریور افتتاح خواهد و در باز است و ما استقبال می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌کهوگسترش رادیوداروها را با هدفی نو پی گرفتیم،خاطر نشان کرد: یعنی این که در رادیوداروهای تشخیصی ضریب دقت را ارتقا دهیم و در درمانی اثرگذاری را ارتقا دهیم و این هدف تا حد زیادی محقق شده است. در سال ۱۴۰۲ حجم پرتودهی محصولات که شامل محصولات یکبار مصرف پزشکی‌ می‌شود را ۳برابر توسعه دادیم.در سریال "نون خ" با زبان طنز حضور و اثر انرژی هسته‌ای را به خانه‌های مردم بردیم و این یک زنجیره است تا در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با بیان این‌که رویکرد تحقیقات محور سازمان انرژی اتمی در دولت سیزدهم توانسته تحولات را بوجود آورد، تاکید کرد: ما در این مدت توانستیم از فاز تحقیقات به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم.فناوری هسته‌ای تاثیرات خودش را بر زندگی مردم پدیدار کند که در حول ۲ محور انرژی و غیر انرژی تعریف می‌شود. در محور انرژی رسیدن به ۲۰ هزار مگاوات برق است، دنیا با سرعت بسیار متفاوتی به دنبال گسترش نیروگاه‌های هسته‌ای براب تولید برق پاک و پایدار است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این‌که  سهم برق هسته‌ای در به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: ما نیز تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را در دستور کار قرار دادیم. ما برای تحقق این برنامه در این شرکت‌ها تلاش کردیم، طراحی و تحقیقات آنها انجام شده و در بخش‌های دیگر نیز پروژه‌های اجرایی آن آغاز شده است. ما قابلیت صنعت ملی خود را برای کسب قابلیت در جهت ساخت نیروگاه هسته‌ای گسترش دادیم.

اسلامی گفت: مهمترین وعده‌ای که ما در سازمان دادیم مباحث مربوط به پرتودهی بود که در زندگی مردم هم تاثیرگذار است، ما اراده کردیم که سامانه‌های مولد پرتو را فراهم آوریم. سامانه‌های پرتودهی با مشارکت بخش خصوصی ساخته شد. در سه ماه اول سال جاری ۳ سایت جدید پرتودهی را ساختیم که در راستای تأمین امنیت غذایی گام بسیار مهمی به حساب می‌آید. امروز بالای ۶۵ محصول رادیو دارو داریم که ۱ میلیون بیمار در سراسر کشور از آن استفاده می‌کنند و به دنبال گسترش بازارهای مصرفی خود در کشورهای دیگر هستیم. امروز ۲۰ محصول رادیو دارو داریم که فاز بالینی خود را طی می‌کنند و برخی محصولات دیگر نیز گام‌های تحقیقاتی را سپری می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره  ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر گفت:  در ۱۴۰۰ به دلایلی در وضعیت رکود در روند ساخت این ۲ واحد بودیم اما امروز در همه زمینه‌ها در سایت بوشهر و در کارخانه‌های ایرانی طرف قرارداد اقلام در حال ساخت هستند و از امروز تا پنج سال دیگر واحد اول آماده می شود و طی هفت سال واحد دوم. نیروگاه‌های دیگر هم به این شکل و در همین بازه زمانی یک واحد از نیروگاه‌های کارون و از واحدهای دیگر هم یک واحد احتمالا بتوانیم در مدار قرار دهیم.

وی درباره صحبت‌های  گروسی مبنی بر این‌که به سمت دیپلماسی با ایران و یک توافق جدید باید رفت، عنوان کرد: روابط ایران و آژانس مبنای قانونی دارد و این مبنا ان‌پی‌تی و پادمان جامع است. آژانس در این چارچوب حرکت می‌کند و در همین قالب باید مطالبه داشته باشد و غیر از این نیست.

اسلامی در خصوص این‌که از لحاظ فنی و مالی و تامین سوخت پشتوانه کافی برای ورود به ساخت نیروگاه‌های اتمی نداریم گفت: ساخت نیروگاه های اتمی بسته به نوع قراردادش متفاوت است. قراردادی که برای نیروگاه بوشهر است آن‌چه در گذشته امضا شده احداث هشت نیروگاه است که تعهد تامین سوخت هم با سازنده است. این قراداد ۲ بخش دارد یکی‌ داخلی سازی و بخش دیگر ساخت در کشور طرف قرارداد است.برای سایر بخش‌ها از پروژه‌های صفر فرایند که معدن است ظرفیت‌های خود را گسترش دادیم،  منابع کافی و متنوع در کشور است و نگرانی برای تامین سوخت ۲۰ هزار مگاوات نداریم. متاسفانه یک اظهار نظر ذهنی توسط برخی کارشناسان در این رابطه می شود اما ما مورد به مورد هر یک از اضلاع نیروگاه را شناسایی کردیم و با شناسایی شرکت‌ها و ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد این را در قالب نقشه راه بومی‌سازی نیروگاه های اتمی احصا کردیم و با راستی‌آزمایی که کردیم و یک سال هم طول کشید انجام دادیم. با تجربه ۳۰ ساله‌ای که در حوزه صنعت دارم و شناخت از ظرفیت‌های صنعتی خوشبین هستم و مطمئنم این کارها انجام می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما