شناسهٔ خبر: 67323777 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کودکان و نوجوانان، ۵۴ درصد حیوان گزیدگی (هاری) در نیشابور

حدود ۵۴ درصد از مراجعین حیوان گزیدگی به واحد مراقبت و درمان هاری دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در سال ۱۴۰۲، کودکان و نوجوانان بودند.

صاحب‌خبر -
کودکان و نوجوانان، ۵۴ درصد حیوان گزیدگی (هاری) در نیشابور
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: هاری در سال گذشته ۱۸ نفر و در سه ماه نخست امسال شش نفر از هموطنانمان را به کام مرگ کشاند که نزدیک به ۷۰ درصد موارد فوتی، در گروه سنی کودکان و نوجوانان بوده است.
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، حامد جلالیان درباره وضعیت هاری در نیشابور، افزود: مراجعه به علت حیوان گزیدگی به واحد‌های مراقبت و درمان هاری تحت پوشش دانشگاه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن، افزایش پنج درصدی داشته است.
 
وی ادامه داد: پارسال سه هزار و ۳۲۰ نفر برای دریافت واکسن ضد هاری مراجعه کردند که ۲۱۰ میلیارد ریال هزینه را به سیستم بهداشتی-درمانی نیشابور تحمیل کرد؛ اما با توجه به اهمیت انجام به موقع واکسیناسیون در جلوگیری از مرگ انسانی پس از حیوان گزیدگی، تمام اقدامات برای عموم مردم به صورت رایگان انجام می‌گیرد.
 
 جلالیان یادآور شد: به دلیل مراجعه به موقع افراد حیوان گزیده و با همت همکاران واحد مراقبت و درمان هاری دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، مرگ در جمعیت تحت پوشش دانشگاه نداشته ایم.
 
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت نیز از شهروندان خواست از نزدیک شدن به سگ‌های ولگرد و بدون صاحب بپرهیزند؛ زیرا که بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان‌ها توسط سگ‌ها رخ می‌دهد.
 
دکتر هدیه شیرازی نیا افزود: تمام موارد حیوان گزیدگی چه اهلی و چه وحشی را حتی اگر حیوانِ گزنده، سگ دارای قلاده و دارای سابقه واکسیناسیون کامل باشد، باید هاری تلقی کرد و بیمار فوراً تحت اقدامات پیشگیری و درمان هاری قرار گیرد.

نظر شما