شناسهٔ خبر: 67330642 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

از ابتدای سال ۱۴۰۳

شناسایی ۱۶ مورد نمونه مثبت هاری در خراسان رضوی

۱۶ مورد نمونه مثبت هاری در خراسان رضوی ازابتدای سال ۱۴۰۳شناسایی شد.

صاحب‌خبر -

 شناسایی ۱۶ مورد نمونه مثبت هاری در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ۹ مورد آن مربوط به سگ و ۷ مورد دیگر مربوط به حیوانات دیگر از جمله شغال، روباه، گربه، گاو، گوساله و بز است.

محمدرضا بهروزیان در خصوص کنترل بیماری هاری در خراسان رضوی افزود: کنترل این بیماری نیازمند همکاری بین بخشی شامل سه ضلع است.

وی با برشمردن اضلاع کنترل بیماری هاری گفت: یک ضلع این مثلث اداره کل دامپزشکی در واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار، ضلع دیگر سازمان محیط زیست با مسئولیت کنترل بیماری در حیات وحش و ضلع سوم سازمان شهرداری‌ها در کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب است.

او گفت:این سه ضلع باید کار خود را به درستی انجام دهند و در کنار اینها وزارت بهداشت نیز واکسیناسیون افراد در معرض خطر را بر عهده دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص اقدامات برای درمان فرد مورد گزش حیوانات مشکوک به بیماری هاری، هم افزود: اگر فردی مورد گزش حیوان مشکوک به بیماری هاری قرار گرفت، باید سریعا به نزدیکترین مرکز بهداشت در ۲۴ ساعت اول مراجعه کند تا واکسینه و در صورت صلاحدید و لزوم سرم درمانی شود.

بهروزیان گفت: اداره کل دامپزشکی با توجه به وظیفه ذاتی خود در استان واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار و نمونه‌برداری از موارد مشکوک به هاری را بر عهده داردو در همین راستا طی سال ۱۴۰۲، ۹۰ هزار قلاده سگ واکسینه شده و این میزان ۱۲۶ درصد بیش از پیش‌بینی واکسیناسیون (۷۰ هزار واکسیناسیون) برای سال گذشته بوده است.

وی افزود: در سه ماه ابتدایی سال جاری ۳۵ هزار قلاده سگ در خراسان رضوی واکسینه شده است که ۱۱۵ درصد بیش از پیش‌بینی برای مدت مذکور بوده است. 

نظر شما