شناسهٔ خبر: 67269398 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کودکان ۵۴ درصد از جمعیت حیوان گزیدگی‌های نیشابور

بیش از ۵۴ درصد از مراجعه‌کنندگان دچار حیوان گزیدگی به واحد مراقبت و درمان هاری دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در سال گذشته، کودکان و نوجوانان بوده‌اند.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: شمار مراجعان به واحدهای مراقبت و درمان هاری زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور به علت حیوان گزیدگی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل آن رشد پنج درصدی داشته است.

دکتر حامد جز جلالیان افزود: سال گذشته سه هزار و ۳۲۰ نفر برای دریافت واکسن ضدهاری به واحد مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور مراجعه کرده‌اند که از این بابت ۲۱۰ میلیارد ریال هزینه به سیستم بهداشتی درمانی این شهرستان تحمیل شده است، با توجه به اهمیت انجام به موقع واکسیناسیون در جلوگیری از مرگ انسانی پس از حیوان گزیدگی تمام اقدامات به صورت رایگان انجام می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با بیان اینکه چرخه ویروس هاری در نیشابور وجود دارد گفت: خوشبختانه به دلیل مراجعه به موقع افراد دچار حیوان گزیدگی و همت همکاران واحد مراقبت و درمان هاری این دانشگاه تاکنون هیچ مورد مرگ ناشی از هاری نداشته ایم.

جز جلالیان ادامه داد: این بیماری در سه ماه نخست امسال ۶ نفر از هموطنان مان را به کام مرگ کشانده است که با کمال تاسف نزدیک به ۷۰ درصد موارد فوتی در گروه سنی کودکان و نوجوانان رخ داده است.

 

روند افزایش حیوان گزیدگی در کشور

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور نیز گفت: در ۳۷ سال گذشته آمار موارد حیوان گزیدگی در کشور از ۱۸ هزار و ۳۰۵ مورد با میزان بروز ۳۵ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۶۶ به بیش از ۳۶۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ با میزان بروز بیش از ۴۰۰ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت رسیده است.

دکتر هدیه شیرازی‌نیا افزود: این در حالی است که در حال حاضر این میزان در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ۶۱۱ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده است.

وی بیان کرد: مردم از نزدیک شدن به سگ‌های ولگرد و بدون صاحب بپرهیزند، زیرا که بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان‌ها توسط سگ‌ها رخ می‌دهد.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: تمام موارد حیوان گزیدگی چه اهلی و چه وحشی را حتی اگر حیوانِ گزنده، سگ دارای قلاده و دارای سابقه واکسیناسیون کامل باشد، باید هاری تلقی کرد و بیمار باید بی درنگ تحت اقدامات پیشگیری و درمان هاری قرار گیرد.

به گفته وی، ۷۸۵ واحد مراقبت، درمان هاری و حیوان گزیدگی در سراسر کشور به صورت شبانه روزی فعال است که اگر فردی مورد گزش قرار ‌گیرد باید برای واکسیناسیون به نزدیک ترین واحد مراقبت هاری منطقه خود مراجعه کند.

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور به ۵۸۰ هزار نفر جمعیت چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه، خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

هاری هر ساله باعث مرگ ۵۹ هزار نفر در دنیا می‌شود، این بیماری پارسال در ایران ۱۸ نفر را به کام مرگ کشانده است.

بیماری هاری از طریق بزاق حیوان مبتلا به این بیماری به انسان منتقل می شود، ویروس از محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می‌کند.

انسان هار به طور کلی نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی عکس العمل شدید نشان می‌دهد، ولی این عکس العملها و رفتارهای تهاجمی یک تا پنج دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و در فواصل پیدایش آنها بیمار خسته و کوفته، آرام و بی حال می‌افتد. بیمار به تدریج با افزایش و تشدید انقباضات عضلانی و نخوردن غذا و نیاشامیدن آب ناتوان و فرسوده شده و سپس‌ وارد مرحله‌ اغما می‌شود و در اثر انقباضات شدید عضله قلب و بالاخره فلج دستگاه تنفسی جان خود را از دست می دهد.

نظر شما