شناسهٔ خبر: 67323100 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

وزیر ارتباطات: 40 درصد خانوارهای شهری به فیبرنوری دسترسی دارند

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در پروژه فیبرنوری 10 هزار کیلومتر فیبرنوری احداث شده و برخی از افراد از اجرایی نشدن و عدم امکان اجرای این پروژه می گفتند، درحالیکه امروز شاهدیم که این پروژه، اجرایی شده و با افتتاح آن در خراسان شمالی پوشش فیبرنوری به هشت میلیون خانوار رسیده، که به عبارتی حدود ۴۰ درصد خانوارهای کشور امکان اتصال به این شبکه پرسرعت را دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا، عیسی زارع پور در شورای اداری استان خراسان شمالی بعد از افتتاح رسمی پروژه فیبرنوری در این استان با اشاره به اینکه تمام شهرهای استان خراسان شمالی در یک زمان حدود شش ماه تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفتند، گفت: قدم بعدی معرفی این سرویس در سطح استان و برقراری اتصال برای درخواست کنندگان این سرویس تا آخرین ساختمان است.

وی از اتصال ۱۶۴روستای بالای ۲۰ خانوار این استان به شبکه ارتباطی سراسری در دولت سیزدهم خبر داد و افزود: هم اکنون ۹۷ درصد روستاهای این استان به اینترنت پرسرعت تجهیز شده اند و ۲۴ روستای باقیمانده نیز در سه ماه آینده به شبکه پایدار و باکیفیت ارتباطی متصل می شوند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه برخی از شبهاتی که در این روزها درباره عملکرد وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم مطرح شده، به فرآیند اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات از سال های گذشته اشاره دارد، گفت: یکی از پیشرفته ترین زیرساخت های روز دنیا، شبکه ملی اطلاعات است که برخی از کشورها نیز تازه به دنبال اجرایی کردن آن هستند.

وی با اشاره به پیشرفت حدود ۶۵ درصدی شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم افزود: شبکه ملی اطلاعات، شبکه ای پرسرعت، باکیفیت و امن است برای اینکه به مردم خدمات مناسبی ارائه کنیم.

زارع پور به نوسازی تمامی لایه های زیرساخت ارتباطی کشور نیز اشاره کرد و گفت: ظرفیت کل شبکه انتقال کشور تا قبل از این دولت ۳۱.۵ ترابیت برثانیه بوده که در دو سال گذشته دو برابر شده و به حدود ۶۴ ترابیت برثانیه رسیده است.

وی همچنین از دوبرابر شدن ظرفیت اینترنت در دولت سیزدهم خبر داد و افزود: ظرفیت اینترنت بین الملل نیز در دولت سیزدهم از ۵.۴ به ۱۰.۷ ترابیت برثانیه رسیده که به اندازه دو برابر نیاز کشور است.

وزیر ارتباطات از اجرای فیبرنوری منازل و کسب و کارها به عنوان پروژه ای بزرگ یاد کرد و گفت: برخی از افراد از اجرایی نشدن و عدم امکان اجرای این پروژه می گفتند درحالیکه امروز شاهدیم که این پروژه، اجرایی شده و با افتتاح آن در استان خراسان شمالی پوشش خانوارها در سراسر کشور به هشت میلیون رسید که به عبارتی حدود ۴۰ درصد خانوارهای کشور امکان اتصال به این شبکه پرسرعت را دارند.

زارع پور همچنین از احداث ۱۰ هزار کیلومتر فیبرنوری در این پروژه در کشور خبر داد.

وی با اشاره به راهبرد فضای مجازی در برخی از کشورها، افزود: دارایی های دیجیتال برای کشورها اهمیت بسیار دارد و حتی کشورهای اروپایی نیز با قانون گذاری قصد مدیریت پلتفرم های خارجی را دارند.

وزیر ارتباطات به افزایش تعداد کاربران پیام رسان های داخلی به پنج تا ۱۰ برابر گذشته اشاره کرد و گفت: بر اساس نظرسنجی انجام شده بین ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم در گوشی های خود پیام رسان های بومی را نیز دارند.

وی افزود: ترافیک مصرفی این پیام رسان ها از سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ده برابر شده است و به عنوان مثال ترافیک پیام رسان ایتا از از ۱۹ گیگابیت برثانیه در سال 1400 به بیش از 240 گیگابیت برثانیه در سال 1403 رسیده است.

زارع پور در این جلسه این پروژه را در تمام شهرهای استان به صورت آنلاین افتتاح کرد و با ارتباط با دو روستا پروژه های توسعه روستایی را نیز به بهره برداری رساند.

انتهای پیام

نظر شما