شناسهٔ خبر: 67322490 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زارع پور: ۹۹ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی هوشمند متصل شدند

تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اتصال ۹۹ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: تاکنون ۴۸ میلیون نفر از مردم در پنجره واحد احزار هویت شده و روزی حداقل سه میلیون نفر مراجعه کننده دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، عیسی زارع پور در جلسه صحن علنی روز یکشنبه - سوم تیرماه - مجلس شورای اسلامی درباره میزان تحقق دولت هوشمند و اجرای شبکه ملی اطلاعت کشور در اجرای ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که در دولت سیزدهم پیگیری شد، پنجره واحد بود و در برنامه هفتم توسعه نیز همه دستگاه‌های دولت مکلف شدند خدمات الکترونیکی ارائه دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: پیگیری وزارت ارتباطات و سازمان امور استخدامی سبب شد تا پنجره ملی خدمات دولت هوشمند راه اندازی شود و بیش از ۷۰ درصد خدمات دولت به شکل الکترونیکی از طریق این پنجره پیگیری شود.

وی افزود: حدود ۵۰۰ خدمت به شکل هوشمند ارائه می‌شود تا مردم نیازی به ارسال مدارک یا حضور در دستگاه‌ها نداشته باشند. به عنوان مثال ثبت نام مدارس و دریافت کارنامه‌های دانش آموزان به صورت هوشمند انجام می‌شود.

زارع پور با بیان اینکه ۹۹ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی هوشمند متصل شدند، اظهار داشت: فقط وزارت امور خارجه به دلیل شرایط ایرانیان خارج از کشور که برخی مسائل وجود دارد هنوز متصل نشده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: همچنین تاکنون ۴۸ میلیون نفر از مردم عزیز در پنجره واحد احراز هویت شدند و از این خدمات استفاده می‌کنند. به عبارتی ۷۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور از پنجره واحد خدمت استفاده می‌کنند و روزی حداقل ۳ میلیون نفر مراجعه کننده و استفاده کننده دارد.

عدم ارائه اطلاعات از سوی یک دستگاه به دستگاه دیگر جرم‌انگاری شد

زارع‌پور با اشاره به لینک شدن دستگاه‌های دولتی به هم تأکید کرد: برای اینکه خدمات به صورت هوشمند به مردم ارائه شود، باید دستگاه‌ها با هم ارتباط داشته باشند. بر همین اساس طبق قانونی که مجلس به تصویب رساند، عدم ارائه اطلاعات از سوی یک دستگاه به دستگاه دیگر جرم‌انگاری شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تراکنش‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات که به ۸ میلیارد تراکنش در سال گذشته رسید که نشان دهنده رشد صعودی است، گفت: به موجب قانون برنامه هفتم توسعه مقرر بود تا پایان برنامه هفتم سالی ۲۰ واحد درصد خدمات دستگاه‌ها هوشمند شود و بدون مراجعه حضوری و برخط و همچنین بدون مداخله انسانی باشد.

وی اضافه کرد: با ریل‌گذاری که صورت گرفت، در پایان سال جاری این عدد به حداقل ۳۰ واحد درصد دست رسید و زودتر از اتمام برنامه هفتم توسعه تمام خدمات دولت هوشمند خواهد شد. 

پنجره ملی خدمات هوشمند موجب از بین رفتن زمینه‌های فساد می شود

زارع پور با بیان اینکه پنجره ملی خدمات هوشمند موجب حذف امضاهای طلایی و از بین رفتن زمینه‌های فساد می شود، یادآور شد: این شبکه در یک دهه منتهی به دولت سیزدهم و بر اساس ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی، در ابتدای دولت سیزدهم ۲۰ درصد پیشرفت داشته و در حال حاضر به بیش از ۶۰ درصد رسیده است.

وی  در ادامه با اشاره به حمایت از سکوهای داخلی بیان کرد: به جهت حمایت وزارت ارتباطات تعداد کاربران فعال سکوهای داخلی بین ۵ تا ۱۰ برابر افزوده شده است. به عنوان مثال در حال حاضر کاربران پیام‌رسان ایتا ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است، همچنین ترافیک و میزان مصرف مردم در پیام‌رسان‌های داخلی بیش از ۱۰ برابر شده است.

زارع‌پور با بیان اینکه امکان میزبانی  حداقل صد میلیون کاربر در پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد، گفت: این در حالی است که پیشتر آرزوی مسئولین این بود که ما یک پیام‌رسان ۲۰ میلیونی داشته باشیم اما امروز بیش از ۴۰ میلیون نفر از پیام‌رسان‌های داخلی در ماه استفاده می‌کنند.

وی در ادامه گفت: برخی از نمایندگان به پروژه فیبر نوری نقد داشتند، این پروژه در کشورهای اروپایی به وسعت کاری که ما انجام می‌دهیم ۱۰ سال زمان برد. اما در ایران ۲ سال است که کار در این حوزه آغاز شده است.

زارع پور با بیان اینکه زیرساخت‌های ارتباطی کشور در یک دهه منتهی به دولت سیزدهم، متاسفانه طبق نیازهای کشور توسعه نیافته بود، توضیح داد: به عنوان نمونه در حوزه ارتباطات ثابت، کشور در جایگاه ۱۵۹ جهان  است. چرا که در گذشته تمام توسعه کشور به توسعه ارتباطات موبایل خلاصه شده بود. در حالی که در دنیا مردم ۸۰ درصد نیاز ارتباطی خود را از طریق فیبر فراهم می‌کنند.  ولی ۸۰ درصد نیاز از طریق موبایل تامین می شود که قابل اتکا نیست.

ظرفیت شبکه ارتباطی کشور را از ۳۱.۵ ترابیت بر ثانیه به ۶۴ رساندم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: از ابتدای دولت سیزدهم توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در دستور کار قرار گرفت و در طی کمتر از ۳ سال توسعه شبکه مادر ارتباطی کشور به اندازه ۳۰ سال گذشته توسعه یافت. به عنوان نمونه ظرفیت شبکه ارتباطی مادر کشور زمانی که وزارتخانه را تحویل گرفتم، ۳۱.۵ ترابیت بر ثانیه بوده و در این ۲ سال بنده ۳۲ ترابیت بر ثانیه به آن اضافه کردم و به ۶۴ بیت بر ثانیه رسید.

این وزیر کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: همچنین ظرفیت شبکه‌ IP کشور زمانی که وزارتخانه را تحویل گرفتم، ۲۸ بوده که به ۵۶ افزایش یافت. همچنین ظرفیت مراکز تبادل کشور  ۵ برابر شده است.

وی درباره پروژه فیبر نوری کشور اظهار داشت: برای این پروژه باید تمام خیابان‌ها و کوچه‌های کشور حفاری شوند و یک پروژه مهم برای زیرساخت کشور است و این مسیر سخت را انتخاب کردیم و آینده را فدای امروز نکردیم تا ارتباطات کشور در این حوزه تضمین شود.

وزیر امور ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنان خود گفت: در شبکه انتقال خراسان رضوی مشکلاتی داشتیم که تا پایان سال مسئله آن حل می‌شود و مناقصه آن نیز برگزار شده و تجهیزات آن هم ایرانی هستند و نوسازی خواهد شد. مشکلات زیرساخت اینترنتی آزادراه شیراز به اصفهان و آزادراه شمال هم برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: پولی که مردم برای اینترنت پرداخت می‌کنند هزینه مودم و سرویس ماهیانه است که اگر میانگین بگیریم ماهی ۳۰۰ هزار تومان است که تلاشمان این است که هزینه آن کمتر شود. دولت هوشمند فهرست خدمات را تکمیل و توسط سازمان اداری ابلاغ و خدمات شناسنامه‌دار شدند، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بر اساس معماری طراحی شده با حضور رئیس جمهور شهید تصویب و ابلاغ شد، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نیز زودتر از موعد مقرر آن را راه‌اندازی کردیم. 

عضو کابینه دولت سیزدهم بیان کرد: در این دو سال و اندی که در وزارت ارتباطات حضور داشتم مجلس شورای اسلامی حمایت لازم را برای وزارت ارتباطات در جهت تحقق اهداف این وزارتخانه انجام داد و سنگ تمام گذاشت، همچنین در قانون برنامه هفتم هم برای نخستین بار یک فصل مجزا برای توسعه اقتصاد دیجیتال داشتیم که شورای نگهبان و مجمع هم همکاری لازم را داشتند، شاید ۸درصد موادی که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده به صورت مستقیم و غیرمستقیم به فناوری اقتصاد دیجیتال مطرح است.

در دولت سیزدهم صنعت فضایی احیا شد 

زارع‌پور ادامه داد: در دولت سیزدهم صنعت فضایی احیا شد که این صنعت در دولت گذشته به کندی پیش می‌رفت اما رئیس جمهور شهید بودجه فضایی کشور را افزایش داد تا تحولی در این صنعت پیش بیاید که اینچنین هم شد.در حال حاضر ۱۲ پرتاب فضایی داشتیم که معادل ۳ دولت پیش از دولت سیزدهم انجام گرفته است. همچنین ده‌ها ماهواره آماده پرتاب بوده و ده‌ها ماهواره هم در حال ساخت است. بزرگترین پایگاه فضایی غرب کشور هم در حال ساخت است که در آینده نزدیک از آنجا موشکی به فضا پرتاب خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ۹۰ درصد استعلامات در دو دوره انتخابات مجلس دوازدهم به شکل برخط انجام شده عنوان کرد: ۹۸.۵ درصد پوشش داریم که افتخار بزرگی برای کشور است و روی همین زیرساخت نسخه پیچی و نسخه نویسی در روستاها هم انجام می شود البته حدود ۵ درصد باقی مانده که در ۴۰ هزار روستا عدد بزرگی است اما تا حداکثر دهه فجر امسال انجام خواهد شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم در خصوص پوشش جاده‌ای که مورد سوال یکی از نمایندگان بود، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد جاده‌های کشور تحت پوشش بوده اما تمام تلاش بر این است که ۱۰ درصد باقی مانده را به اتمام برسانیم.

زارع‌پور درباره موضوع تولید محتوا که مورد پرسش یکی از نمایندگان بود، افزود: بحث تولید محتوا با وزارت ارتباطات نیست اما در دولت سیزدهم هر کاری که از دست ما ساخته بود برای بسترسازی برای تولید محتوا انجام شده که همین رشد پیام‌رسان‌های داخلی با همت وزارت ارتباطات نمونه آن است.

حجم تراکنش‌های تجارت‌های الکترونیکی بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است

وی ادامه داد: درخصوص اقتصاد دیجیتال که نمایندگان اشاره کرد دچار مشکل شده است، باید گفت بر اساس گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طی سه سال گذشته حجم تراکنش‌های تجارت‌های الکترونیکی نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ درصد و ارزش آن بیش از ۲.۵ برابر رشد داشته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حمایت دولت سیزدهم از کسب و کارهای داخلی با ایجاد کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با اختیارات ویژه گفت: مسئولیت این کارگروه با بنده است و بیش از ۱۰ مصوبه کلیدی داشتیم که تنها یکی از آنها آیین‌نامه‌ای با ۳۰ نوع حمایت برای کسب و کارهای دیجیتال است.

۱۹۰۰ سایت نسل پنجم راه‌اندازی شدند

عضو کابینه دولت سیزدهم در بحث توسعه نسل پنجم هم عنوان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم تنها ۱۰ سایت نسل پنجم آن هم برای تست، رونمایی و آزمایش وجود داشت اما در این مدت ۱۹۰۰ سایت نسل پنجم راه‌اندازی کردیم و هدف‌گذاری هم بر این است که تا آخر امسال ۶ هزار سایت نسل پنجم دیگر راه‌اندازی شود تا ۱۰ درصد کشور تحت پوشش قرار گیرد.
وی ادامه داد: کاری که تا دهه‌های آینده ارتباطات کشور را تضمین می‌کند شروع کردیم، با حمایت مجلس در بودجه‌های سالیانه ۱۴۰۱، ۱۴۰۲، برنامه هفتم توسعه و به ویژه بودجه ۱۴۰۳ همکاری شهرداری‌ها با ما به صورت تکلیف تصویب شد تا ما بتوانیم حفاری‌ها را انجام دهیم، کاری که در ۱۰ سال طول می‌کشید را دو سال است که شروع کردیم و ۴۰ درصد کشور را تحت پوشش قرار دادیم.

زارع‌پور با اشاره به اینکه در طی دو دولت گذشته این پروژه کاملا کنار گذاشته شده بود، تصریح کرد: حتی برخی از مدیران ارشد کشور نیازی به فیبر نوری نمی‌دیدند زیرا امروز را می‌دیدند نه آینده را که تمام زندگی مردم حتی کسب و کارهای حساس مانند جراحی هم از راه دور انجام خواهد شد. در حال حاضر در ۶۰۰ شهر با شهرداری‌ها تفاهم کردیم، در بیش از ۴۵۰ شهر کار شروع شده و در ۲۰۰ شهر هم کار به اتمام رسیده است.

امسال حداقل دو سوم کشور تحت پوشش فیبرنوری قرار می‌گیرند

وزیر امور ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: هدف‌گذاری این است که امسال حداقل دو سوم کشور را تحت پوشش قرار دهیم، در مسیر اجرای این پروژه هم به شرکت مخابرات بسنده نکردیم و برای اینکه انحصار را بشکنیم و رقابت ایجاد کنیم ۹ شرکت دیگر را هم در کنار شرکت مخابرات درگیر کردیم که پاسخ‌های خوبی هم دریافت کردیم.

وی در ادامه با اشاره به برخی نمونه‌ها مانند شهر خوانسار که شرکت زیرساخت فیبرنوری خدمات را رایگان درب منزل تحویل می‌دهد اضافه کرد: اصلا عقل و پدافند غیرعامل حکم می‌کند که ما دو زیرساخت داشته باشیم، خوشبختانه حتی یک ریال از منابع روستایی هم صرف این کار نکردیم و برای اولین بار فناوری روز دنیا را از خارج از تهران آغاز کردیم البته برای تهران هم یک برنامه ویژه داریم.

عضو کابینه دولت سیزدهم در بخش دیگر صحبت‌های خود در پاسخ به یکی از نمایندگان که به مشکلات اینترنت در دوران کرونا اشاره کرده بود، عنوان کرد: البته در دوره کرونا این مسائل و مشکلات وجود داشت، زمانی که وزارتخانه به بنده تحویل شد اعلام شد که ۴ هزار روستا باقی مانده اما تنها ۸ هزار روستای جدید را در این ۳ سال کامل کردیم و بیش از هزار روستای دیگر باقی مانده است یعنی ۹۶ درصد روستاها و ۹۸.۵ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش قرار گرفته و مابقی آن امسال انجام خواهد شد.

زارع‌پور همچنین با اشاره به صحبت‌های یکی دیگر از نمایندگان مبنی بر لزوم بازدید میدانی از مناطق تحت پوشش عنوان کرد: تمام تلاشم بر این بوده که به صورت میدانی در روستاها و شهرهای تحت پوشش قرار گرفته حاضر شوم و میزان آنتن‌دهی و سایر خدمات را کنترل کنم. در همین انتخابات گذشته مجلس مهر شناسنامه برای اولین بار حذف شد و با چند مدرک شناسایی امکان رأی‌گیری ایجاد شد که همه اینها از طریق زیرساخت‌های ارتباطی بود.

نظر شما