شناسهٔ خبر: 67325355 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

زارع‌پور: تا پایان امسال دو سوم کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان امسال دو سوم کشور تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار خواهند گرفت.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عیسی زارع‌پور در جریان جلسه مجلس شورای اسلامی و بررسی میزان تحقق دولت هوشمند و شبکه ملی اطلاعات پس از استماع نظرات نمایندگان بیان کرد: در طول این سه سال پالایش‌های زیادی صورت گرفته تا مشکل ارتباطی کشور حل شود بنده قبول دارم که ما کامل نبودیم اما باید بپذیریم که پروژه فیبر نوری در کشورهای اروپایی با وسعت ما بیش از ۱۰ سال طول کشیده است و ما تازه دو سال است که آن را شروع کرده‌ایم. در حوزه ارتباطات در کشور به عنوان یک متخصص می‌گویم که زیرساخت‌های ارتباطی کشور در یک دهه منتهی به دولت سیزدهم متناسب با نیازهای کشور توسعه نیافته بود.

وی ادامه داد: در حوزه ارتباطات ثابت ما جزو کشورهای انتهای لیست هستیم؛ چرا که در یک دهه گذشته تمام تمرکز بر روی توسعه ارتباطات موبایلی بود در حالی که در کشورهای پیشرفته برعکس این عمل می‌شود. ما توسعه زیرساخت‌های ارتباطی را در دستور کار خود قرار دادیم و در سه سال گذشته توسعه شبکه مادر ارتباطی کشور به اندازه ۳۰ سال بوده است. ظرفیت شبکه آی تی کشور از ۲۸ به ۵۶ رسیده است و ظرفیت مرکز تبادل اطلاعات کشور پنج برابر گردیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: ما این مسیر را انتخاب کردیم که آینده را فدای امروز نکنیم. کاری را آغاز کردیم که آینده ارتباطات کشور را تضمین می‌کند. امروز ۴۰ درصد کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند. در دولت گذشته این پروژه کلا کنار گذاشته بود و برخی از مدیران معتقد بودند که اصلا ما نیازی به فیبر نوری نداریم و به عبارتی دیگر امروز را فدای امروز می‌کردند اکنون در ۶۰۰ شهر کار آغاز شده است که در ۲۰۰ شهر پروژه به پایان رسیده است. به فضل الهی دو سوم کشور تا پایان امسال تحت پوشش فیبر نوری قرار خواهند گرفت.

زارع‌پور تاکید کرد: ما علاوه بر شرکت مخابرات به ۹ شرکت دیگر برای اجرای پروژه فیبر نوری مجوز دادیم تا انحصار را در کشور شکسته و رقابت ایجاد کنیم. در سال ۱۳۷۹ بنده یادم هست که یک سیم کارت خریدم به مبلغ دو میلیون تومان اما زمانی که انحصار را شکستیم و رقابت ایجاد کردیم دیدیم که امروز سیم‌کارت به صورت رایگان به مردم داده می‌شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در بحث فیبر نوری ما برای اولین بار فناوری روز دنیا را از خارج از تهران شروع کردیم البته برای تهران برنامه ریزی صورت گرفته است. در توسعه ارتباطات روستایی نیز بنده قبول دارم که با مشکل مواجه هستیم. زمانی که بنده کار را تحویل گرفتم گفتم فقط ۴۰۰۰ روستا باقی مانده است اما امروز به ۸۰۰۰ روستای جدید را متصل کردیم تازه رسیدیم به نقطه‌ای که دوستان آن زمان به ما گفتند. اکنون ۹۶ درصد روستاها به اینترنت دسترسی دارند و حدود ۱۲۰۰ روستا باقی‌مانده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به راه‌اندازی پنجره واحد خدمات الکترونیک بیان کرد: با راه‌اندازی پنجره واحد خدمات الکترونیکی مردم که اکنون فصل جابه‌جایی‌ها می‌باشد می‌توانند از طریق این پنجره نرخ مورد نظر خود را معامله کنند. در حوزه ارتباطی نیز امروز نیز بیش از ۹۰ درصد جاده‌های کشور تحت پوشش هستند. در حوزه توسعه تجارت الکترونیک در سه سال گذشته کار ویژه‌ای صورت گرفته است و بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است برای حمایت از کسب‌وکارهای‌ داخلی کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در دولت شهید جمهور راه‌اندازی شد.

وی در پایان بیان کرد: ما ۱۹۰۰ سایت نسل پنجم راه‌اندازی کردیم و تا پایان امسال ۶۰۰۰ سایت نسل پنجم راه‌اندازی خواهد شد.

نظر شما