شناسهٔ خبر: 67317674 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارهای استان خراسان شمالی را افتتاح کرد | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر به استان خراسان شمالی، پروژه فیبرنوری منازل و کسب وکارهای این استان را افتتاح کرد، با این افتتاح پوشش فیبرنوری کشور به ۸ میلیون خانوار رسیده است که به عبارتی حدود ۴۰ درصد خانوارهای کشور امکان اتصال به این شبکه پرسرعت را دارند.

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی ، امروز (شنبه ۲ تیر) و در جریان سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان خراسان شمالی، عیسی زارع پور، پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای این استان را افتتاح کرد.
با افتتاح این پروژه ملی، استان خراسان‌شمالی بعد از استان های قم و گلستان، سومین استان کشور به شمار می رود که همه شهرهای آن تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته است و از امروز ۱۴۷ هزار خانوار شهری این استان به سرعت های چند صدمگابیتی دسترسی پیدا کرده اند.
پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای استان خراسان شمالی توسط اپراتورهای«شاتل» و«مخابرات ایران»  از دارندگان پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی اجرا شد که در مجموع با سرمایه گذاری 6 هزار میلیارد ریال ظرف حدود 150 روز، بیش از 650 کیلومتر حفاری و داکت گذاری صورت گرفت.
در آیینی که به همین مناسبت با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد، سرعت اینترنت دو کسب و کار شهر آشخانه این استان که در قالب طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها به شبکه اینترنت دسترسی پیدا کرده بودند در حضور اصحاب رسانه و مقامات حاضر مورد تست قرار گرفت که سرعت دانلود و آپلود نزدیک به  ۹۵۰ مگابیت بر ثانیه به ثبت رسید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی دیدار کرد و گفت: توسعه فیبر نوری انقلابی در حوزه ارتباطات است زیرا عامل اصلی ساخت و توسعه کشور تا دهه های آینده است. 
زارع پور با بیان اینکه یکی از پروژه های مهم حوزه ارتباطات،  فیبر نوری است، افزود:از تاکیدات رئیس جمهور شهید، توسعه فیبر نوری بود که مهم ترین و بزرگترین پروژه فناوری کشور به شمار می رود.
در ادامه عیسی زراع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در امامزاده سید عباس و گلزار شهدای شهر بجنورد با قرائت فاتحه و تقدیم گل، به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم استان ادای احترام کرد. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شورای اداری و آیین افتتاح پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای ایران در استان خراسان شمالی، گفت: ۱۰ هزار کیلومتر فیبرنوری در دولت سیزدهم اجرا شد و امروز ۸ میلیون خانوار معادل  ۴۰ درصد خانوارها در کشور از پوشش فیبر نوری بهره مند شدند. 
وی تصریح کرد: توسعه شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از زیرساخت های مهم توسعه کشور و اولویت های وزارت ارتباطات است و بارها در سخنرانی مقام معظم رهبری و رییس جمهور شهید به عنوان یک مطالبه، مطرح شد . 
در این مراسم مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی نیز به ارائه گزارش اهم اقدامات حوزه ict پرداخت و گفت: در دولت سیزدهم ۳۵۰ کیلومتر فیبر نوری روستایی و ۶۵۰ کیلومتر فیبر نوری شهری و در مجموع ۱۰۰۰ کیلومتر فیبر نوری در  استان اجرا و متصل شد.
سید علی مرتضوی افزود: امروز پروژه بزرگ فیبرنوری منازل و کسب و کارهای ایران در استان خراسان شمالی به عنوان سومین استان کشور به بهره برداری رسید.
مرتضوی با اشاره به مساعدت و توجه شهید رئیسی در حوزه ارتقا زیرساخت های ارتباطی در استان، تصریح کرد: ۷۲۴ روستای بالای ۲۰ خانوار استان داریم که ۹۷ درصد از این روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی همچنین افزود: بیش از چهار میلیارد تومان تسهیلات به ۱۲ طرح حوزه ICT از محل تسهیلات تبصره ۱۸ پرداخت شده است.

نظر شما