شناسهٔ خبر: 67320181 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

چرا مسعود پزشكيان؟

محمد جلیلیان

صاحب‌خبر -

به دنبال سانحه سقوط بالگرد حامل رييس‌جمهور و همراهان ايشان در مورخ 30/2/1403 در جنگل‌هاي ديزمار آذربايجان شرقي در اجراي اصل ١٣١ قانون اساسي انتخابات زودرس چهارمين دوره رياست‌جمهوري در ٠٨/04/1403 در كشور برگزار مي‌شود.  اين‌گونه انتخابات‌ها بعد از انقلاب؛ سومين بار است بدين سياق تكرار مي‌شود. بعد از راي عدم كفايت سياسي 177 نماينده مجلس شوراي اسلامي به مرحوم دكتر ابوالحسن بني‌صدر در ٣١/ 03/١٣٦٠ كه برابر با بند 10 اصل١١٠ قانون اساسي انجام و منجر به انتخاب شهيد محمدعلي رجايي در تاريخ ٠٢/05/ 1360 و حكم تنفيذ 11/5/1360 شد، در اين دوره قوه مجريه متشكل از شوراي موقت رياست‌جمهوري، رييس مجلس شوراي اسلامي (هاشمي‌رفسنجاني)... 

رييس ديوان عالي كشور (مرحوم موسوي‌اردبيلي)، نخست وزير شهيد (محمدعلي رجايي) به مدت 40روز زمام امور را به دست گرفت؛ انتخابات دوم رياست‌جمهوري با مشاركت (493/573/14) و اخذ 50درصد 12.770 و كسب 90درصد آراي مأخوذه، رييس‌جمهور ايران و با انفجار مهيب ساختمان نخست وزيري در خيابان پاستور تهران دولت مستعجل وي پس از ٢٨ روز استقرار پاياني خونين يافت و انتخابات سومين دوره رياست‌جمهوري در تاريخ 10/مهر/1360 برگزار و منجر به انتخاب آيت‌الله سيد علي خامنه‌اي به عنوان رييس‌جمهور ايران شد.

بعد از سانحه بالگرد 30/2/1403 و تاييد صلاحيت مورخ 20/خرداد/1403شوراي نگهبان و اعلام ٦ نفر از ٨٠ نفر داوطلب ثبت‌نام‌كننده صف‌آرايي‌هاي انتخاباتي آغاز شد و هر روز شاهد شفافيت بيشتر اين جبهه‌بندي‌ها هستيم. اين مواضع به صورت رسمي در خصوص همه نامزد‌هاي انتخاباتي عينيت دارد. مسعود پزشكيان مستحضر است به حمايت وسيع جبهه اصلاحات كه متشكل از 30 حزب سياسي رسمي در ايران؛ تفكر تدبير و اميد كه متجلي است در دولت‌هاي دوازده و سيزده ايران؛ تك ستاره‌هاي عالم سياست ايران آيت‌الله مهدي كروبي؛ جناب سيد محمد خاتمي؛ طيف وسيعي از نيرو‌هاي موسوم به چپ كه خود را وارثين تفكرات امام راحل مي‌دانند و... اينان چه مي‌گويند؟! و چه مي‌خواهند؟! در حوزه سياست خارجي باورمند به موازنه مثبت يا منفي با قدرت‌هاي جهاني است و نفي سلطه استعمارگران و در عين حال رابطه هوشمندانه با طيف‌هاي قدرت. ادوار تاريخ و تاريخ معاصر گواه اين است. قرابت بيشتر با شرق (روسيه و چين) يادآور قرارداد‌هاي ننگين تركمنچاي و گلستان و تشكيك در تعلق جزاير سه‌گانه به ايران بوده. از برنامه‌هاي ايشان احياي برجام و استمرار روابط با همسايگان و تعامل با جهان و اعتباربخشي به هويت ايراني و پرهيز از هرگونه دشمن‌افزايي بوده است.

در حوزه اقتصاد كلان معتقد به تعامل با جهان با حفظ منافع ملي، بدون پافشاري بر امتيازدهي‌هاي مرسوم اقتصادي و باور به پيوستن به تجارت جهاني و پيمان FATF و همسان‌سازي تجارت داخلي و بين‌المللي است.

در حوزه حقوق شهروندي، حقوق بشر؛ حقوق اقليت‌ها و اقوام و حقوق زنان معتقد به اجراي كامل اصول قانون اساسي از قبيل حق آزادي بيان و اجتماعات (اصول 23 و27)، آزادي احزاب و جميعت‌ها (اصل26)، رعايت حريم شخصي (اصل25)، آزادي نشريات و مطبوعات (اصل24)، اصل آموزش رايگان و برابري يكسان در استفاده از امكانات آموزشي و تربيتي (اصل31)، اصل حاكميت قانون، مجازات‌ها و صلاحيت عام دادگستري (اصول32و 33)، اصل تساوي در دادخواهي (اصل34)، حق انتخاب وكيل (اصل35)، اصل برائت (اصل37)، اصل منع شكنجه (اصل38) و ... مسعود پزشكيان در برنامه‌هاي تلويزيوني خود از استرداد لايحه عفاف و حجاب كه حجاب‌بانان نازل شده از كرات سماوي كه هيچ كس از نامزدها تاكنون جرات قبول آنها را نداشته‌اند و به صورت عيان و روشن وجود خارجي داشته و مردم ايران روزانه در مترو‌ها و اماكن عمومي در سراسر ايران با آن مواجهند و همچنين بر گسترش دسترسي به اينترنت پرسرعت بدون فيلترينگ و شفافيت در دسترسي آزاد به اطلاعات با ملت ايران پيمان بسته و بر آن پاي فشرده است. شخصيت ثابت و همراه با رنج و مشقت دوران طفوليت و رشد و نمو وي از شهر مهاباد از استان كردستان و شهر تبريز از استان آذربايجان شرقي و تعلق ژنتيكي كه حاصل مشترك قوميت كرد و ترك بوده از وي شخصيتي متعصب نسبت به تبارش نساخته؛ بلكه او را در تراز ملي و عاشق ملت و بشريت به معناي تمام متبلور ساخته و به همان اندازه از نهج‌البلاغه امام علي (ع) سخن مي‌راند و عمل مي‌كند كه از كلام خدا قرآن مجيد سخن مي‌گويد و عمل مي‌كند. در مناظره‌ها رقبايش نيز از تعهد و عامل بودنش به گفته‌هايش اذعان دارند؛ پزشكيان دروغ نمي‌گويد و از دروغ متنفر است؛ صادق است و راستگو كه حلقه‌هاي اطرافيانش به آن اذعان دارند.

تاريخ تلخ گذشته به ما مي‌آموزد كه دوره احقاق حقوق يك ملت از خشونت‌هاي خياباني و لوله‌هاي تفنگ نمي‌گذرد. انقلاب 1799 فرانسه و انقلاب در انقلاب‌هاي آنان حمام‌هاي خون در كوچه و برزن پاريس جاري ساخت؛ روزانه در جنگ‌هاي خياباني و جوخه‌هاي اعدام جان هزاران نفر گرفته مي‌شد؛ انقلابيون عاقل و واقع‌بين فرانسوي لوله تپانچه خود را گره زدند و اين نماد عقلانيت را در جاي جاي ميادين شهر پاريس نصب و رونمايي كردند و بدين گونه اراده‌هاي خود را در صندوق‌هاي راي جست‌وجو كردند؛ ملت تاريخ‌شناس ايران امروز خسته و نگران از اتفاقات ناگوار 25/شهريور/1401 و بعد از آن، بدون اعتنا به افاضات براندازان لژيونر كه خاك ميهن عزيزمان ايران را ترك كرده و جوانان و نوجوانان و زنان و مردان ايران را به مسلخ بي‌حاصل خشونت و كف خيابان‌ها كشانده؛ بر اين باور است كه بهترين و كم هزينه‌ترين و دموكراتيك‌ترين راه ملت بزرگ ايران براي رسيدن به هدف و مقصود، انتخاب صندوق راي با انتخاب مسعود پزشكيان است.

نظر شما