شناسهٔ خبر: 67319326 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

نقش ژنتیک در افزایش وزن

طبق پژوهشی جدید چاقی فقط به غذا و ورزش مربوط نیست و ممکن است در کد ژنتیکی‌ فرد نهفته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛دکتر «ماتیا فرانتینی»، نویسنده این پژوهش و محقق ارشد بنیاد قلب انگلیس می‌گوید: دلایل چاقی بسیار پیچیده و در بیشتر موارد مجموعه‌ای از عوامل متعدد است. با این حال، ما در این پژوهش جدید به محرک ژنتیکی مشخص و آشکاری در چاقی دست یافته‌ایم.

متخصصان این پژوهش که روز پنج‌شنبه در مجله «مِد» (Med) منتشر شد از داده‌های بانک‌ زیستی انگلیس استفاده کردند. آنها در این پژوهش داده‌های افرادی را که دو نسخه معیوب از ژنی خاص به نام «اس‌ام‌ای‌ام ۱» (SMIM۱) داشتند با افرادی که این دو نسخه معیوب را نداشتند، مقایسه کردند.

طبق این پژوهش، زنانی که این جهش ژنی را داشتند، ۴.۶ کیلوگرم اضافه وزن داشتند و مردانی که این جهش ژنی را داشتند ۲.۴ کیلوگرم. به گفته فرانتینی، نسخه‌های معیوب ژن «اس‌ام‌ای‌ام ۱» باعث کاهش عملکرد تیروئید و کاهش مصرف انرژی می‌شود، به این معنی که افراد مبتلا به این ژن با اینکه به مقدار برابر با سایر افراد غذا می‌خورند، سوخت‌وسازشان کمتر است و انرژی به‌ شکل چربی در بدنشان ذخیره می‌شود.

به گزارش ایندیپندنت، فرانتینی می‌گوید که این دستاورد ژنتیکی خاص درمورد تعداد زیادی صدق نمی‌کند و فقط یک نفر از هر ۵۰۰۰ نفر این جهش ژنتیکی را دارند. او همچنین تاکید می‌کند که اختلال عملکرد تیروئید بسیار شایع است و حدود دو درصد از جمعیت انگلیس گرفتار آن هستند اما این اختلال با مصرف منظم دارویی ارزان‌قیمت درمان می‌شود. او همچنین افزود: گام بعدی این است که بفهمیم آیا افراد مبتلا به این ژن خاص واجد شرایط درمان تیروئید با دارو هستند یا خیر.

کارشناسان بر همین اساس می‌گویند که کاهش وزن تنها با کنترل مقدار غذا یا ورزش امکان‌پذیر نیست و عوامل دیگری از جمله ژنتیک و برخی بیماری‌ها در آن دخیل‌ هستند. آنها همواره بر پیروی از سبک زندگی و رژیم غذایی سالم و همچنین تمرینات بدنی تاکید می‌کنند تا علاوه بر مدیریت وزن سلامت افراد هم بهبود یابد.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC)، برخی از خطرات چاقی عبارتند از:

* افزایش مرگ و میر (خطر مرگ) به هر دلیلی

* فشار خون بالا

* کلسترول بد (LDL) بالا، کلسترول خوب (HDL) پایین و سطوح بالای تری گلیسیرید

* دیابت نوع دو

* بیماری های قلبی-عروقی

* سکته مغزی

* آرتروز

* آپنه خواب و مشکلات تنفسی

* بسیاری از انواع سرطان

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

برچسب‌ها:

نظر شما