شناسهٔ خبر: 67316098 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دیپلماسی در حوزه اقتصاد کشور برای افزایش صادرات افزایش یابد

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران و اتاق بازرگانی استان همدان، گفت: اکنون انتظار صادر‌کنندگان افزایش دیپلماسی اقتصادی کشور با هدف افزایش صادرات کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، منوچهر رضایی امروز در آیین تجلیل از صادر‌کنندگان برگزیده استان همدان، اظهار داشت: در رشد اقتصادی کشور، رابطه مثبت و معناداری بر اساس تحقیقات انجام شده معتبر وجود دارد در استان همدان هم استاندار همدان پر تلاش در حوزه صادرات کمک کرده است اما مشکلاتی هم وجود دارد.

وی افزود: باید برای افزایش صادرات، دیپلماسی اقتصادی افزایش یابد که این کار با افزایش تعداد رایزنان اقتصادی در کشور‌های دیگر محقق خواهد شد همچنین تشکیل شرکت‌های حل و نقل برون‌مرزی یکی از ضرورت‌های این حوزه از تولید و صادرات در استان است.

 عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران و اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره بر این که غالب صادرات استان همدان محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: تشکیل شرکت‌های بازرگانی و کنسرسیوم در حوزه از واحد‌های صادراتی کشاورزی ضرورت دیگری است که باید به آن توجه کرد به مانند  تشکل صادراتی سیر یا سیب‌زمینی که از ظرفیت‌های تولیدی خوب استان است.

رضایی تاکید کرد: یکی از مشکلات پیش‌روی صادرات استان نبود حضور نماینده بخش‌ خصوصی در جمع تصمیم‌گیرندگان این حوزه به عنوان مشاور و راهنمایی دهنده است که راهگشای صادرات استان است همچنین ارز باید تک نرخی شود تا صادر‌کننده با مشکل در این حوزه مواجه نشده  و توانایی رقابت با رقبای خارجی را داشته باشد.

وی گفت: کاهش محدودیت‌های پولی و بانکی کاهش دهنده مشکلات صادر‌کنندگان است که باید منابع بانک تخصصی حوزه صادرات تقویت شود و اگر امکان داشته باشد  اختیارات بیشتری در این حوزه به بانک تخصصی فعال در استان تفویض شود تا خدمات بهتری ارائه کند.

عضو اتاق بازرگانی استان همدان تاکید کرد: موضوع حمل و نقل محصولاتی صادراتی استان مطرح است که باید در این حوزه نیز شرکتی برای  حمل و نقل برون مرزی پیش‌بینی و تشکیل شود.

افزایش مشکلات صادرات با خود تحریمی

اکبر گداری در این آیین، اظهار داشت: همیشه سعی‌کردیم در زمان حضور در دولت صدای بخشی خصوصی برای حل مشکلات باشیم، اما بخش خصوصی استان همدان نیز از برخی خدمات مرتبط با این مجموعه که راهگشایی صادرات است آشنایی ندارند.

وی درباره تعهد ارزی ایجاد شده برای صادر‌کنندگان، افزود: سازمان توسعه تجارت نقشی در این حوزه ندارد و تصمیم‌گیرنده نیست، اما آمادگی داریم تا در قالب وبینار یا با حضور کارشناسان سازمان، خدمات قابل ارائه برای افزایش صادرات را تشریح کنیم که نقش آن را در افزایش صادرات خواهید دید.

مدیر‌کل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران یک نمونه از این خدمات را برای صادراتی اعتباری در شرایط فعلی نام برد و گفت: گاهی صادر‌کنندگان به دلیل شرایط تحریم و نبود گشایش ال سی  مجبور به فروش محصول خود به افرادی در خارج از کشور می‌شوند که شناختی از آنان ندارند و ممکن است بعد از فروش نتوانند پول خود را به دلیل اعتبار کم طرف قرارداد دریافت کنند، اما سازمان این توانایی را دارد که با هزینه اندکی اعتبار فرد مورد نظر را تشخیص داده و مانع از ضرر و زیان صادر‌کننگاه کشور شود.

گداری گفت: کمبود رایزن اقتصادی در سایر کشور‌ها به دلیل افزایش وسعت و فعالیت‌های کشور‌های هدف صادرات قبول داریم در صدد افزایش تعداد رایزن‌های اقتصادی ایران در این کشور‌ها هستیم در ابتدای کار برای کشور‌های چین، روسیه، عراق، پاکستان یک نفر اضافه خواهیم کرد، یعنی این کشور‌ها 2 رایزنی اقتصادی از ایران خواهند داشت که نقش صادراتی ایران را در این کشور‌های افزایش خواهد داد.

وی درباره روش جدید صادرات نیز خاطرنشان کرد: اکنون کشور‌های موفق در حوزه صادرات دیگر محصول خود را در اختیار مشتری خارجی در کشور مقصد صادرات قرار نمی‌دهند، بلکه خود مستقیم با ایجاد فروشگاه فروش محصول را در دستور کار دارند و بهتر است صادر‌کنندگان همدانی و ایران از این الگوی جدید برای صادرات  و افزایش آن استفاده کنند.

مدیر‌کل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: اگر امکان ایجاد فروشگاه برای یک صادر‌کننده در کشور هدف صادرات وجود ندارد باید صادر‌کنندگان در اجماعی به صورت مشترک محصول خود را در این فروشگاه‌ها عرضه کنند که سرعت فروش  و صادرات را افزایش خواهد داد.

گداری درباره صادرات محصولاتی کشاورزی کشور نیز گفت: اکنون کشور‌های موفق در حوزه صادر کردن محصولات کشاورزی به استفاده از روش‌های دانش بنیان روی آوردند که در کشور مقصد صادرات محصول یا میوه‌ صادر شده را وقتی از بسته‌بندی خارج کنید تصور خواهید کرد همین الان از مزرعه چشیده شده است( دانش پلیمری) همدان  و صادرکنندگان نیز باید از این روش که غالب محصولات کشاورزی باید استفاده کنند در کشور این توانایی را داریم و اماده معرفی صنایع فعال دراین حوزه هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما