شناسهٔ خبر: 67311876 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت:

تعداد رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای خارجی کافی نیست

همدان- ایرنا- مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: در کشور پهناور روسیه و حتی چین برای بازاریابی کالا فقط یک رایزن داریم که کافی نیست و این مساله موجب ضرر و زیان صادرکنندگان ایرانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، اکبر گداری روز شنبه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان همدان که در محل اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان برگزار شد، اظهار کرد: برخی کشورها از جمله روسیه و ترکیه دهها رایزن اقتصادی در یک کشور دارند.

وی با بیان اینکه با صادرات هر چه بیشتر کالا به خارج از کشور، قیمت محصولات تولیدی در داخل نیز پایین می آید افزود: صادرکنندگان کالا در داخل با خودتحریمی مواجه هستند که روند تولید و صادرات را مشکل کرده است.

گداری ادامه داد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان همدان ارتباط لازم را با صندوق ضمانت صادرات ندارند، بنابراین از تسهیلاتی که می تواند در اختیار آنها قرار گیرد برخوردار نمی شوند و در نهایت نمی توانند از امکانات صندوق ضمانت صادرات استفاده کنند.

مدیر کل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه برخی صادرکنندگان کالا به کشورهای مقصد دچار خساراتی شده اند، تاکید کرد: آنها می توانند قبل از ارسال محموله خود از طریق صندوق ضمانت صادرات فرد یا شرکت دریافت کننده کالا در کشور خارجی را اعتبار سنجی کنند که با مشکل مواجه نشوند.

وی مساله تعهد ارزی را یکی دیگر از مشکلات صادر کنندگان کالا خواند و بیان کرد: صندوق ضمانت صادرات می تواند ریسک صادرات را برای بازرگانان و تجار کاهش دهد.

گداری خواهان تغییر شکل صادرات از شکل سنتی به مدل نوین شد و تصریح کرد: در دنیای صادرات نوین به جای صادر کردن محصولات به شکل محدود، آنها را با تنوع بیشتر و همراه سایر کالاها در قالب ایجاد فروشگاههای اختصاصی در کشورهای مقصد بفروش می رسانند.

مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت علت موفق نبودن برخی صادر کنندگان کالا را استفاده نکردن از شبکه صادرات و بهره مندی رقبا از شبکه صادرات و فروش کالا در کشورهای مقصد خواند.

گداری علت موفقیت برخی صادرکنندگان را استفاده از شیوه های نوین بسته بندی از جمله فناوری پلیمری خواند که در آن محصول به مدت طولانی تری و به شکل سالم به کشور مقصد ارسال می شود.

وی ادامه داد: اکنون صادرکنندگان از کیان کشور در مقابل تحریم های ظالمانه دفاع می کنند.

در این مراسم ، ۱۰ صادرکننده برتر استان همدان در گروه کالایی، صنایع معدنی، تبدیلی کشاورزی، شیمیایی و سیمان تجلیل شدند.

نظر شما