شناسهٔ خبر: 67313124 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش ۴۵ درصدی صادرات از گمرگ همدان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: سال قبل صادر‌کنندگان استان همدان ۵۵ میلیون‌دلار انواع کالا صادر‌کردند که کاهش ۴۵ درصدی دارد.

صاحب‌خبر -

رحیم مرتضایی ظهر امروز در آیین تجلیل از صادر‌کنندگان برگزیده استان همدان، گفت: سال قبل صادر‌کنندگان استان همدان ۵۵ میلیون‌دلار انواع کالا صادر‌کردند که کاهش ۴۵ درصدی دارد، صادر‌کنندکان استان همدان در این بازه زمانی از سایر گمرکات کشور ۱۱۳۵ میلیون‌دلار با افزیش ۱۰ درصدی صادر کردند.

او با تاکید بر این‌که امیدواریم گمرگ استان همدان مشکلات پیش‌رو را بردارد تا صادرات از گمرک استان همدان بیش از این افزایش یابد، گفت: از ابتدای فعالیت در اتاق بازرگانی همه اعضا با همکاری هیئت رئیسه اتاق درصدد شناسایی توانمندی‌های صادراتی استان بودند که در گام نخست موفق به تدوین اطلس صادراتی استان شدیم.

مرتضایی با اشاره به این که تجارت و صادرات پیشران توسعه تولید و اشتغال هر کشوری است، گفت: برای کاهش برخی از این مشکلات در حوزه صادرات، پیشنهاد ما ادغام صندوق ضمانت در بانک توسعه صادرات، کاهش قوانین دست و پا گیر این حوزه و حمایت بیشتر از صادر‌کنندگان و افزایش تعداد رایزن‌های اقتصادی کشور در کشور‌های هدف صادرات است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان، گفت: استان همدان توانایی صادرات ۲۰۹ قلم محصول را به ۱۵۴ کشور دنیا دارد و اعضای هیئت رئیسه جدید در زمان فعالیت خود موفق به رایزنی با کشور‌های هدف صادراتی مانند ازبکستان، مجارستان، سوئد شدند و دیدار و مذاکره با جامعه هدف رومانی و عراق و ازبکستان داشتند.

او با یاد‌آوری این که روز ملی صادرات روزی برای ارزیابی توان صادر‌کنندگان است، گفت: برای امسال برنامه عملیاتی اعزام و پذیرش هیئت‌های بازرگانی، تجار و صادر‌کنندگان کشور‌هایی مانند رومانی، عراق، ارمنستان و امارات را داریم، چرا که صادرات غیرنفتی نقش مهم و موثری در بهبود وضعیت اقتصادی کشور و گردش چرخ‌های تولید دارد.

مرتضایی گفت: صادرات و صادر‌کننده زمانی موفق خواهند شد که توان رقابت را داشته باشند و این توان با افزایش کیفیت محصول تولیدی و بهره‌مندی از دانش روز دنیا در تولید این محصولات و حمایت همه جانبه فراهم خواهد شد، اما با توجه به ظرفیت ۵۰ میلیارد دلار صادرات کشور صادر‌کننده ایرانی در مقایسه با صادر‌کننده خارجی تناسب لازم را برای صادرات ندارد که مشوق‌های صادراتی نقش موثری در این موضوع دارد.

نظر شما