شناسهٔ خبر: 67314294 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان مطرح کرد

برقراری تعادل در بازار کار گیلان/ کاهش ۱۳ درصدی حوادث کار

طاهره رفعتی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، با اشاره به کاهش ۱۳ درصدی حوادث ناشی از کار در سال گذشته، گفت: شاهد کاهش اعتراضات کارگری نیز بوده‌ایم.

صاحب‌خبر -

سیاوش آقاجانی امروز، ۲ تیرماه در همایش «پیش برندگی انقلاب اسلامی» که با حضور جامعه کار و تولید استان گیلان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به ارتقای حوزه کارگری در دو سال و نیم گذشته، اظهار کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان مرجعیت خودش را در حوزه کارگری و کارفرمایی احیا کرده است.

وی با بیان اینکه کارگر و کارفرما نباید در مقابل هم قرار بگیرند، افزود: بسیاری از نارضایتی ها و اعتراضات کارگری در گذشته ناشی از مشکلات این چنینی بود، اما در رویکرد جدید، استفاده از ظرفیت بازرسی کار در حوزه برخورد با کارفرمایان متخلف را در دستور کار قرار دادیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان استفاده از ظرفیت بازرسان کار برای پیشگیری از تخلفات در حوزه کارگری و کارفرمایی را با محوریت ایمنی و جلوگیری از حوادث ناشی از کار دانست و متذکر شد: ظرفیت بازرسان کار را برای پیگیری حق و حقوق کارگران و مسائل ایمنی آزاد کردیم.

آقاجانی با بیان اینکه در دو سال و نیم گذشته حدود ۲۵۰ معرفی به دادگاه در حوزه کارفرمایان متخلف داشتیم، گفت: به جهت رعایت حق و حقوق کارگران از ظرفیت مراجع قضائی استفاده کردیم و این برخوردها بدون ایجاد خلل در چرخه فعالیت و اقتصاد کارگاه انجام شد.

وی از اجرای ۱۶ طرح طبقه بندی جدید در کارگاه های استان در طول دولت سیزدهم خبر داد که تا قبل از آن صفر بود و اضافه کرد: موفق به افزایش شوراها و تشکلات کارگری و به روزرسانی هیئت مدیره کانون شورای اسلامی کار شدیم.

مدیرکل تعاون گیلان با اشاره به کاهش ۱۳ درصدی حوادث ناشی از کار در سال گذشته، متذکر شد: شاهد کاهش اعتراضات کارگری نیز بودیم، زیرا با ورود این اداره کل به حوزه کارگری و کارفرمایی، دیگر نیاز به هزینه دادن کارگر و کارگاه نیست و در روند تولید وقفه ایجاد نمی شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده مشکلات جامعه کارگری را پیگیری کردیم و به نتیجه رساندیم و برخی از مسائل نیز در دست اقدام است، تاکید کرد: حذف شمول مروز زمان برای کارگران از دیگر اقدامات تحولی در دولت سیزدهم است؛ در گذشته رای برای دو سال آخر خدمت صادر می شد، اما اکنون در مراجع حل اختلاف محدودیتی در صدور رای نداریم و همین موضوع موجب رفع انگیزه برای عدم پرداخت حق و حقوق کارگران از سوی کارفرمایان شده است.

آقاجانی با اشاره به اهتمام کارفرمایان در پرداخت حق بیمه، اضافه کرد: کارفرمایان می دانند در صورت عدم پرداخت دستمزد و حق بیمه، مشمول جریمه شده و باید کل مطالبات را پرداخت کنند و لذا تکلیف خودشان را انجام می دهند؛ در واقع با استفاده از ظرفیت کارشناسان رسمی، از تضییع حقوق کارگر و کارفرما جلوگیری می‌کنیم.

وی تعادل بازار کار را مهمترین عامل در امنیت شغلی کارگران دانست و ادامه داد: در گذشته کارفرمایان احساس می کردند که افراد جویای کار صف کشیده اند و از طرف دیگر، کارگران نیز نگران از دست دادن شغل خود بودند و همین موضوع به فضای تخلف و تضییع حقوق کارگران دامن می زد، اما در دولت شهید رئیسی توجه ویژه به اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری شد و لذا شاهد کاهش دو درصدی نرخ بیکاری در کشور و سه درصدی در گیلان بودیم.

مدیرکل تعاون گیلان با بیان اینکه تعادل بازار کار موجب شده کارفرمایان برای حفظ کارگران امتیازاتی را در نظر بگیرند، گفت: بهترین کارخانجات استان، به راحتی جذب نیرو دارند و حتی با افزایش تقاضای جذب نیروی کار اتباع مواجه هستیم.

آقاجانی همچنین از به روزرسانی هیئت مدیره و تجدید انتخابات کانون استانی و ۱۷ کانون شهرستانی بازنشستگان خبر داد و تصریح کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان وظیفه هماهنگی، سیاستگذاری، نظارت و پایش اشتغال را بر عهده دارد.

وی ماحصل تلاش‌های دولت سیزدهم در حوزه اشتغال را ارتقای سرمایه اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: این سرمایه اجتماعی زمینه ساز امیدآفرینی و مشارکت حداکثری در صحنه‌های مهم کشور و نظام از جمله انتخابات پیش رو خواهد بود.

مشارکت حداکثری در انتخابات؛ پشتوانه رئیس جمهور جدید

سرهنگ حسن حبیبی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز، با اشاره به اهمیت ایران برای نظام استکباری، اظهار کرد: یکی از راهبردهای استکبار جلوگیری از ایجاد کشورهای قدرتمند به ویژه در منطقه اوراسیاست، زیرا نیمی از جمعیت و ثروت و منابع دنیا در این منطقه وجود دارد.

وی ایران را قلب منطقه اوراسیا دانست و تصریح کرد: علیرغم کارشکنی ابرقدرت ها، شاهد قدرتمند شدن سه کشور در منطقه هستیم.

مدیرکل حفظ آثار گیلان، چین و روسیه را دو ابرقدرت نظامی و اقتصادی منطقه اوراسیا دانست و یادآور شد: ایران نیز به عنوان مستقل ترین و تاثیرگذارترین کشور در منطقه نقش آفرینی منطقه ای و فرا منطقه ای دارد و لذا آمریکا تضاد خود را با این سه کشور نشان می دهد.

حبیبی با اشاره به دشمنی های نظام استکبار با جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۵ سال گذشته، افزود: متاسفانه شاهد برخی سیاهنمایی‌ها از دستاوردهای جمهوری اسلامی هستیم، اما بیانیه گام دوم انقلاب، عملکرد نظام را قابل دفاع می‌داند؛ البته با چالش‌هایی نیز مواجه هستیم، اما ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی ایران به گونه‌ای است که می‌توانیم به رشد و توسعه دست پیدا کنیم.

وی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) را احیاگر تعالیم هستی بخش اسلام در جهان دو قطبی آن روز دانست و بیان کرد: نهضت امام از سال ۴۲ آغاز شد و در سال ۵۷ به ثمر نشست؛ انقلاب اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته مردم را در کنار خودش داشته و هم امام به نقش مردم ایمان و اعتقاد داشت و هم مردم رهبری امام را باور داشتند.

مدیرکل حفظ آثار گیلان، یکی از ویژگی‌های انقلاب را مردم پایه بودن دانست و تصریح کرد: به برکت مردم سالاری دینی، مردم صاحب انقلاب و در آن نقش آفرین هستند.

وی با بیان اینکه در آستانه رویداد مهم انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، خاطرنشان کرد: شهید رئیسی در مردم باوری و ساده زیستی و ولایتمداری و مدیریت میدانی سرآمد بود و همواره در راستای مبانی دینی و اسلامی حرکت می کرد. مهمترین جلوه دیپلماسی هوشمندانه آیت الله رئیسی در پیوستن ایران به اتحادیه‌های اقتصادی جهانی همچون شانگهای و اوراسیاست.

حبیبی راه آهن رشت - کاسپین را یکی از تاکیدات رئیس جمهور شهید دانست و بیان کرد: در جریان شهادت آیت الله رئیسی، بیش از ۱۱۵ کشور جهان با اعزام مقامات عالی رتبه خود با ملت ایران ابراز همدردی کردند که نشان دهنده دیپلماسی موفق دولت سیزدهم به ویژه در حوزه همسایگان است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه انرژی و معدن و ترانزیت و گردشگری و توریسم سلامت، عنوان کرد: با ۱۵ کشور مرز مشترک داریم که یک بازار ۵۷۰ میلیون نفری را تشکیل می دهد.

مدیرکل حفظ آثار گیلان رتبه ایران در حوزه علم و فناوری را ۱۵ دانست و بیان کرد: جزو ۱۰ کشور تولیدکننده ماهواره بومی با سکوی پرتاب هستیم.

حبیبی انتخابات را چرخش حکمرانی در کشور دانست و اضافه کرد: با انتخاب رئیس جمهور بالغ بر ۳۰۰۰ پست کلیدی جابجا می‌شود و لذا باید رئیس جمهوری را انتخاب کنیم که ملاک‌های تبیین شده توسط رهبر انقلاب را داشته باشد.

وی شهید رئیسی را الگوی رئیس جمهور در تراز انقلاب اسلامی دانست و یادآور شد: قطعا مشارکت حداکثری در انتخابات پشتوانه رئیس جمهور جدید خواهد بود و برکات ملی و بین‌المللی فراوانی را به دنبال دارد و به ثبات سیاسی و امنیتی کشور کمک می کند.‌

انتهای پیام

نظر شما