شناسهٔ خبر: 67314293 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رهاسازی ۱۱ هزار زنبور براکون در مزارع نخود شهرستان ارومیه

در مرحله نخست کنترل بیولوژیک آفات بیش از ۱۱ هزارعدد زنبور براکون در ۱۱ هکتار از مزارع نخود دیم شهرستان ارومیه رهاسازی شد.

صاحب‌خبر -

رهاسازی ۱۱ هزار زنبور براکون در مزارع نخود شهرستان ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از توزیع و رهاسازی زنبور‌های براکون با هدف کنترل بیولوژیک آفت هلیوتیس یا پیله خوار در مزارع نخود استان خبر داد و گفت: مدیریت حفظ نباتات استان در نخستین مرحله بیش از ۱۱ هزارعدد زنبور براکون در سطح ۱۱ هکتار از مزارع نخود دیم شهرستان ارومیه رهاسازی کرد.
 علی دیانتی افزود: مبارزه بیولوژیک یکی از روش‌های مفید و مؤثر برای جلوگیری از خطرات آلودگی زیست محیطی، رعایت نکات بهداشتی، تولید محصول سالم، کاهش مصرف سموم کشاورزی و صرفه جویی در هزینه‌ها است.

دیانتی با بیان اینکه زنبور براکون برای مقابله با آفات کرم پیله خوار نخود، کرم میوه گوجه فرنگی (هلیوتیس) و کرم ذرت (سزامیا) کاربرد دارد، اظهارکرد: توزیع و رهاسازی این زنبور‌ها به منظور کنترل بیولوژیک آفت هلیوتیس یا پیله خوار نخود با تراکم هر هکتار هزار عدد زنبور در شهرستان ارومیه انجام شده است.                                    
 وی یادآور شد: استفاده از زنبور‌های پارازیتوئید از شیوع آفت پروانه مینوز در بوته‌های این محصولات جلوگیری می‌کند. آفت مینوز در صورت کنترل نشدن، خسارت جبران ناپذیری به مزارع وارد می‌کند.                                                               

 

دیانتی ادامه داد: زنبور‌های براکون با فلج کردن سیستم عصبی لارو‌ها و تخم ریزی در درون آنها به طور طبیعی  لارو آفات را پارازیته کرده و از بین می‌برند.
وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های سازمان حفظ نباتات در سال‌های اخیر کاهش مصرف  سموم شیمیایی و پرخطر از روند تولید محصولات کشاورزی و جایگزین کردن آن با روش‌های نوین مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی است، گفت: در راستای دستیابی این هدف و تولید محصولات سالم، مدیریت حفظ نباتات استان در نخستین مرحله بیش از ۱۱ هزار عدد زنبور براکون در ۱۱ هکتار از مزارع نخود دیم شهرستان ارومیه رهاسازی کرد.

دیانتی با اشاره به  افزایش قیمت سموم شیمیایی و همچنین آلودگی محیط زیست توسط سموم شیمیایی و عوارض جانبی آنها برای سلامت انسان و سایر جانداران لزوم استفاده از روش‌های کنترل بیولوژیک برای تولید محصولات سالم، توسعه کشاورزی پایدار و سازگار با محیط زیست را بسیار حیاتی و اقتصادی دانست و افزود: استفاده از زنبور براکون در عین حال که هزینه کمتری نسبت به مبارزه شیمیایی دارد، از ورود سموم شیمیایی به داخل مزارع هم جلوگیری می‌کند.

 این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر اینکه کشاورزان را به سمت مبارزه بیولوژیک با آفات سوق دهیم، گفت:  با فرهنگ سازی و معرفی روش‌های جایگزین مبارزه شیمیایی میزان مصرف سموم کاهش خواهد یافت، لذا محصول تولیدی از سلامت بیشتری برخوردار بوده و علاوه بر کاهش مصرف  سم باعث می‌شود محیط زیست سالمی داشته باشیم و از منابع آب و خاک نیز بیشتر حفاظت می‌شود.

 

 

نظر شما